eso1221uk — Фото-реліз

Виберіть мову:

Більш глибокий погляд на Centaurus A

16 травня 2012 р.

Нове зображення від Європейської Південної Обсерваторії показує дивну галактику Centaurus А. Із загальним часом експозиції більше 50 годин, це мабуть найглибше із існуючих зображень даного своєрідного та захоплюючого об'єкту. Воно одержане при допомозі Камери Широкого Поля (WFI) на 2.2 м телескопі MPG/ESO обсерваторії Ла Сілла ESO в Чилі.

Centaurus A, також відома як NGC 5128 [1], є своєрідною масивною еліптичною галактикою із надмасивною чорною дірою в її ядрі. Вона знаходиться на відстані 12 мільйонів світлових років від Землі в південному сузір'ї Центавра і має честь бути найбільш виразною радіогалактикою на небі. Астрономи вважають, що яскраве ядро, сильне радіовипромінювання та джети (струмені) Centaurus A виробляються центральною чорною дірою із масою близько в 100 мільйонів разів більшою, ніж у Сонця. Речовина із щільної центральної частини галактики випускає величезну кількість енергії під час свого падіння на чорну діру.

Дане зображення від Камери Широкого Поля (WFI) дозволяє нам розрізнити єство еліптичної галактики, котре проявляється у вигляді подовженої форми її слабких зовнішніх частин. Світіння, що заповнює більшу частину зображення, походить від сотень мільярдів холодніших і більш старих зірок. Проте, на відміну від більшості еліптичних галактик, плавні обриси Centaurus A порушені широкою неоднорідною смугою темної матерії, яка приховує галактичний центр.

Дана темна смуга таїть у собі великі обсяги газу, пилу та молодих зірок. Яскраві молоді зоряні скупчення проявлені у правому верхньому та лівому нижньому краях смуги поряд із червоним світлом зореутворювальних хмар водню, тоді як деякі розрізнені хмари пилу вимальовуються на зоряному тлі. Ці особливості, а також потужне радіовипромінювання, є вагомими доказами того, що Centaurus A - це результат злиття двох галактик. Пилова смуга ймовірно є спотвореним залишком спіральної галактики, котру досі розриває гравітаційне тяжіння гігантської еліптичної галактики.

Нові серії зображень від WFI включають в себе тривалі експозиції через червоний, зелений та синій фільтри, а також фільтри, спеціально призначені для виділення світла від сяючих водню та кисню. Останні допомагають нам виявити відомі оптичні джети (струмені) навколо Centaurus A, котрі були ледь помітні в попередньому зображенні від Камери Широкого Поля (WFI) (eso0315a).

Від галактики до верхнього лівого кута зображення простягаються дві групи червонуватих волокон, які приблизно на одній лінії із величезними струменями, що займають чільне місце на радіозображеннях. Обидві групи волокон є зоряними яслами, котрі містять гарячі молоді зорі [2]. Над лівим боком пилової смуги, ми знаходимо внутрішні волокна, що розташовані на відстані десь близько 30 000 світлових років від ядра. Далі, недалеко від верхнього лівого кута зображення, видно зовнішні волокна, котрі від галактичного ядра на відстані близько 65 000 світлових років. Також можна помітити дуже слабкий слід протилежно направленого струменю, що розповсюджується у правому нижньому кутку.

Centaurus A була ретельно вивчена в діапазоні довжин хвиль від радіо і аж до гамма-променів. Зокрема, спостереження на радіо та рентгенівських променях мали вирішальне значення для вивчення взаємодії енергетичних витрат центральної надмасивної чорної діри із її околицями (див eso0903). Дослідження Centaurus А із ALMA тільки починаються.

Багато із спостережень Centaurus A, які використані для цього зображення, були зроблені, щоб побачити, чи можна було застосовувати огляди, проведені із наземними телескопами для виявлення та вивчення змінних зірок в подібних галактиках, котрі за межами Місцевої Групи Галектик [3]. За результатами цих оглядів, в Centaurus A було виявлено понад 200 нових змінних зірок.

[1] Дана галактика вперше була зареєстрована 4 серпня 1826 британським астрономом Джеймсом Данлопом в обсерваторії Парраматта в Австралії. Її часто називають Centaurus A, бо вона була першим потужним джерелом радіохвиль, виявленим у сузір'ї Центавра іще в 1950-х роках.

[2] Походження цих волокон не зрозуміле. Астрономи досі сперечаються, чи є вони результатом іонізації, створюваної випромінюванням від ядра, або результатами дій ударних хвиль в газових скупченнях.

[3] Докладніше у статті J.T.A. de Jong et al. 2008.

ESO, Європейська Південна Обсерваторія - це передова міжурядова астрономічна організація в Європі та найбільш продуктивна астрономічна обсерваторія світу. Її підтримує 15 країн: Австрія, Бельгія, Бразилія, Чеська Республіка, Данія, Франція, Фінляндія, Німеччина, Італія, Нідерланди, Португалія, Іспанія, Швеція, Швейцарія та Сполучене Королівство. ESO здійснює ініціативну програму, зосереджену на проектуванні, будівництві та експлуатації потужних наземних спостережних об'єктів, що дозволяє астрономам робити важливі наукові відкриття. ESO також відіграє провідну роль у сприянні та організації співробітництва в астрономічних дослідженнях. ESO працює на трьох унікальних, світового класу обсерваторіях в Чилі: Ла Сілла, Паранал і Чахнантор. На горі Паранал, в ESO працює Дуже Великий Телескоп - найбільш передова в світі астрономічна обсерваторія видимого діапазону та VISTA - найбільший оглядовий телескоп в світі. ESO є європейським партнером просунутого астрономічного радіотелескопу ALMA, найбільшого існуючого астрономічного проекту. В даний час, ESO планує 40 метрового класу Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим в світі оком в небо".

Стільниковий: +49 151 15 37 35 91