eso1249uk — Науковий реліз

Виберіть мову:

Відлуння минулого розміром із галактику

спостереження із VLT визначили дуже рідкісний новий тип галактик

5 грудня 2012 р.

Новий тип галактик було визначено за допомогою спостережень із Дуже Великим Телескопом (VLT) ESO, телескопом Gemini South та Канадсько-Франко-Гавайським Телескопом (CFHT). Об’єкти одержали прізвисько "зелена квасоля" через їх незвичайний зовнішній вигляд. Ці галактики світяться інтенсивним світлом, що виходить із околиць гігантської чорної діри. Вони є одними із найбільш рідкісних об'єктів Всесвіту.

Багато галактик в своїх надрах мають гігантські чорні діри, які викликають світіння навколишнього газу. Однак, у разі "зеленої квасолі" сяє вся галактика, а не тільки її центральна частина. Нові спостереження показують найбільші та найяскравіші сяючі утворення ніколи раніше не знайдені, котрі, як це вважається, отримують живлення від центральних чорних дір, які раніше були дуже активні, але наразі "вимкнені".

Астроном Міша Ширмер із обсерваторії Gemini проглянув багато зображень далекого Всесвіту у пошуках скупчень галактик, але коли він побачив один об'єкт на зображенні від Канадсько-Франко-Гавайського Телескопа, то це його приголомшило, бо той був схожий на галактику, але на вигляд яскраво-зелений. Це було відмінне від будь-якої раніше баченої галактики, щось зовсім несподіване. Міша швидко подав заявку на спостереження на Дуже Великому Телескопі (VLT) ESO, щоб з'ясувати причину цього незвичайного зеленого сяйва [1].

"ESO дуже швидко надала мені спеціальний спостережний час всього через кілька днів після того, як я подав свою заявку, щоб спостерігати цей дивний об’єкт за допомогою VLT",- говорить Ширмер. "Через десять хвилин після того, як дані були отримані в Чилі, вони з’явились на моєму комп'ютері в Німеччині. Незабаром я повністю переорієнтував свою дослідницьку діяльність, коли стало зрозуміло, що наткнувся на щось дійсно нове".

Новий об'єкт отримав назву J224024.1-092748 або J2240. Він знаходиться в сузір'ї Водолія на відстані приблизно 3.7 мільярда світлових років від Землі.

Після відкриття група Ширмера провела пошук у переліку майже мільярда інших галактик [2], виявивши іще 16 зі схожими властивостями: об’єкти були підтверджені спостереженнями, проведеними на телескопі Gemini South. Дані галактики настільки рідкісні, що їх в середньому тільки одна в кубі простору із ребром близько 1.3 мільярда світлових років. Новий клас галактик був прозваний "галактики-зелена квасоля" через їх колір та через те, що вони зовні схожі на галактики "зелений горошок", але більші за своїми розмірами [3].

У багатьох галактиках матерія навколо центральної надмасивної чорної діри випускає інтенсивне випромінювання та іонізує навколишній газ, через що він світиться яскравіше. У типових активних галактиках ці сяючі області переважно невеликі - до 10% від діаметру галактики. Проте спостереження групи показали, що у випадку J2240 та інших потім відкритих "зелених квасолин", сяючі частини охоплюють весь об'єкт. J2240 має одну із найбільших та найяскравих таких зон, коли-небудь знайдених. Іонізований кисень світиться яскраво-зеленим, що й пояснює дивний колір, який спочатку привернув увагу Ширмера.

"Ці сяючі області є фантастичними можливостями спробувати зрозуміти фізику галактик. Це наче поставити медичний термометр дуже і дуже далекій галактиці",- говорить Ширмер. "Як правило, ці зони не є дуже великими та не дуже яскравими. Їх може бути добре видно в найближчих галактиках. Однак, в цих щойно відкритих галактиках вони настільки величезні та яскраві, що їх можна спостерігати в найменших подробицях, незважаючи на великі відстані".

Подальший аналіз даних науково-дослідною групою невдовзі виявив іншу загадку. Виявилось, що J2240 має у своїх надрах набагато менш активну чорну діру, ніж це очікувалося із оглядом на розмір та яскравість світної області. Команда вважає, що світні зони повинні бути відлунням минулих часів, коли центральна чорна діра була набагато активнішою, і що вони будуть поступово тьмяніти по мірі проходження через них в навколишній простір залишків випромінювання [4].

Ці галактики сигналізують про наявність завмирання активності своїх галактичних центрів, що є дуже швидкоплинним етапом їх еволюції. У ранньому Всесвіті галактики були набагато активніші, зростаючі масивні чорні діри в їх надрах поглинали навколишні зорі та газ, що легко продукували до 100 разів більше світла, ніж всі зорі галактики разом. Світлове "відлуння", яке спостерігалося у J2240, дозволяє астрономам вивчати "вимкнення" процесів цих активних об'єктів, щоб краще зрозуміти механізми їх зупинки, а також те, чому тепер ми їх так мало спостерігаємо у молодших галактиках. Над цим група планує далі працювати, поєднуючи дослідження із подальшими рентгенівськими та спектроскопічними спостереженнями.

"Відкриття чогось принципово нового є заповітною мрією астронома, яскравою подією його життя",- укладає Ширмер. "Це дуже надихає!".

[1] Астрономи досліджували об'єкт за допомогою потужного спектрографа X-shooter на VLT. Розділивши світло на його складові кольори, вони могли дізнатися про склад сяючої матерії та про те, чому вона так яскраво сяє.

[2] Пошук проводився із використанням величезної онлайнової бази даних Sloan Digital Sky Survey (SDSS).

[3] Галактики "зелений горошок" - це малі яскраві галактики із бурхливим зореутворенням. Вони були вперше помічені у 2007 році учасниками широкого астрономічного проекту Galaxy Zoo. На відміну від "зелених бобів", ці галактики є дуже маленькими - наш Чумацький Шлях містить масу, еквівалентну приблизно 200-ам середнім масам галактик типу "зеленого горошку". Подібність між галактиками "зелений горошок" та "зеленою квасолею" обмежена їх зовнішнім виглядом, оскільки більшість із них не мають тісного зв'язку.

[4] У багатьох активних галактиках вид на центральну чорну діру заблоковано великою кількістю пилу, що робить її важко доступною для вимірювання активності. Щоб перевірити відміну "зеленої квасолі" від інших галактик із прихованими центрами, астрономи проводили їх спостереження на набагато довших інфрачервоних хвилях, які легко проникають навіть через дуже густі хмари пилу. Центральні частини J2240 та інших галактик "зелена квасоля" виявились набагато слабкішими, ніж очікувалося. Це означає, що наразі активне ядро дійсно набагато слабкіше, ніж це передбачалося яскравістю сяючих частин.

Дане дослідження було представлене у статті “A sample of Seyfert-2 galaxies with ultra-luminous galaxy-wide NLRs – Quasar light echos?”, що вийшла у The Astrophysical Journal.

Науково-дослідна група у складі M. Schirmer (Gemini Observatory, Chile; Argelander-Institut für Astronomie, Universität Bonn, Germany), R. Diaz (Gemini Observatory, Chile), K. Holhjem (SOAR Telescope, Chile), N. A. Levenson (Gemini Observatory, Chile) та C. Winge (Gemini Observatory, Chile).

ESO, Європейська Південна Обсерваторія - це передова міжурядова астрономічна організація в Європі та найбільш продуктивна астрономічна обсерваторія світу. Її підтримує 15 країн: Австрія, Бельгія, Бразилія, Чеська Республіка, Данія, Франція, Фінляндія, Німеччина, Італія, Нідерланди, Португалія, Іспанія, Швеція, Швейцарія та Сполучене Королівство. ESO здійснює ініціативну програму, зосереджену на проектуванні, будівництві та експлуатації потужних наземних спостережних об'єктів, що дозволяє астрономам робити важливі наукові відкриття. ESO також відіграє провідну роль у сприянні та організації співробітництва в астрономічних дослідженнях. ESO працює на трьох унікальних, світового класу обсерваторіях в Чилі: Ла Сілла, Паранал і Чахнантор. На горі Паранал, в ESO працює Дуже Великий Телескоп - найбільш передова в світі астрономічна обсерваторія видимого діапазону та VISTA - найбільший оглядовий телескоп в світі. ESO є європейським партнером просунутого астрономічного радіотелескопу ALMA, найбільшого існуючого астрономічного проекту. В даний час, ESO планує 40 метрового класу Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим в світі оком у небо".

Обсерваторія Gemini є міжнародним співробітництвом із двома однаковими 8 м телескопами. Один із телескопів  ім. Фредеріка С. Джілетта (Gemini North) розташований на Мауна Кеа на Гаваях, а інший (Gemini South) на Сьєрро Пачон в центральній частині Чилі: разом вони забезпечують повне охоплення обох півкуль неба. В телескопах застосовані технології, котрі дозволяють великим відносно тонким дзеркалам із комп’ютерним керуванням форми їх поверхні збирати та фокусувати видиме та ІЧ світло.

Обсерваторія Gemini надає астрономічним спільнотам семи партнерських країн сучасне астрономічне устаткування та спостережний час пропорційно їх внескам. На додаток до фінансової підтримки, кожна із країн також сприяє значними науково-технічними ресурсами. Національні дослідницькі агенції, що утворюють партнерство Gemini: US National Science Foundation (NSF); UK Science and Technology Facilities Council (STFC); Canadian National Research Council (NRC); Chilean Comisión Nacional de Investigación Cientifica y Tecnológica (CONICYT); Australian Research Council (ARC); Argentinean Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva; Brazilian Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação. Обсерваторія знаходиться у веденні Асоціації Університетів для Досліджень в Астрономії, Inc (AURA) в рамках угоди про співпрацю із NSF. NSF також виступає в якості виконавчої агенції із міжнародного партнерства.

Канадсько-Франко-Гавайський Телескоп (CFHT) знаходиться під управлінням Національної Дослідницької Ради Канади, Institut National des Sciences de l'Univers Centre National de la Recherche Scientifiqu Франції та Гавайського університету.

Mischa Schirmer