eso1303uk — Фото-реліз

Виберіть мову:

Світло із темряви

16 січня 2013 р.

Нове виразне зображення від ESO показує темну хмару у котрій утворюються нові зорі поряд із скупченням яскравих зірок, котрі вже вийшли зі своїх пилових зоряних ясел. Дане зображення у видимому світлі цього маловідомого об'єкта, одержане за допомогою 2.2 м телескопа MPG/ESO в обсерваторії Ла Сілла в Чилі, є найкращим із існуючих на сьогодні.

На лівому боці цього нового зображення темний "стовбур" нагадує димову хмару. Праворуч сяє мала група яскравих зірок. На перший погляд ці два об’єкти не можуть бути більш різними, але насправді вони тісно пов'язані. Хмара містить величезну кількість холодного космічного пилу та зоряні ясла, де народжуються нові зорі. Цілком імовірно, що Сонце утворилося у схожій області зореутворення більше чотирьох мільярдів років тому.

Хмара відома, як Lupus 3. Вона знаходиться на відстані близько 600 світлових років від Землі у сузір'ї Скорпіона. Переріз її зображеної ділянки становить близько п'яти світлових років.

Оскільки більш щільні частини подібних хмар перебувають під впливом гравітації, то через це вони нагріваються і починають світитися. На перших порах випромінювання поглиналось пиловими хмарами. У подібних випадках телескопічні спостереження проводяться на хвилях довших, ніж у видимого світла, таких як інфрачервоні. Але оскільки зорі із часом стають гарячішими та яскравішими, їх інтенсивне випромінювання та зоряні вітри поступово очищують від хмар навколишній простір, аж поки зорі не виникнуть у всій своїй красі.

Яскраві зорі праворуч від середини даного нового зображення утворюють чудовий приклад малої групи подібних гарячих молодих зірок. Частина їх яскравого блакитного світла розсіюється рештками навколишнього пилу. Дві найяскравіші зорі є досить яскравими, щоб їх легко можна було побачити у невеликий телескоп або бінокль. Вони є молодими зорями, які іще не почали сяяти шляхом ядерного синтезу в їх ядрах і які досі в оточенні сяючого газу [1]. Ймовірно, що їм менше одного мільйона років.

Дослідження даної частини неба, котра є однією із найближчих до Сонця подібних зоряних ясел, показали багато інших дуже молодих зоряних об'єктів, хоча вони менш очевидні на перший погляд, ніж яскраві блакитні зорі.

Області зореутворення можуть бути величезними, як наприклад туманність Тарантул (eso0650), де формуються сотні масивних зірок. Однак вважають, що більшість зірок у нашій та інших галактиках утворились у набагато більш "скромних" областях, схожих на показану тут, де видно тільки дві яскраві зорі і де сформовані не дуже масивні зорі. З цієї причини, область Lupus 3 є одночасно цікавою для астрономів та красивим взірцем ранніх етапів життя зірок.

[1] Вони відомі як Ae/Be зорі Хербіга на честь астронома, який першим їх класифікував. Літери А і В відносяться до спектральних типів зірок, котрі гарячіші від Сонця, а "е" вказує на те, що в спектрах присутні емісійні лінії через свічення газу навколо них. Подібні зорі сяють шляхом перетворення гравітаційної потенційної енергії в теплову у процесі стискання.

Fernando Comeron