eso1310uk — Науковий реліз

Народження планети-гіганта?

Кандидат на протопланету виявлений всередині космічної "материнської утроби"

28 лютого 2013 р.

Астрономи, що використовують Дуже Великий Телескоп ESO отримали результат, котрий цілком ймовірно може бути першим прямим спостереженням утворення планети, яка досі перебуває в ущільненому газо-пиловому диску. Якщо це підтвердиться, то дане відкриття може значно поліпшити наше розуміння механізмів утворення планет, дозволивши вченим перевірити поточні теорії шляхом спостережень.

Міжнародна науково-дослідна група на чолі з Сашею Кванцем (ETH Цюріх, Швейцарія) вивчала газо-пиловий диск, що оточує молоду зорю HD100546, котра перебуває на відстані 335 світлових років від Землі. Вчені були здивовані, побачивши те, що подібне на планету в процесі формування, котра все ще занурена у диск матерії навколо молодої зірки. Кандидатом на планету виявився газовий гігант, схожий на Юпітер.

"Досі тема формування планет головно вирішувалась комп'ютерним моделюванням",- говорить Саша Кванц. "Якщо наше відкриття є дійсним утворенням планети, тоді вчені вперше зможуть безпосереньо вивчити процес формування планети та її взаємодію із навколишнім середовищем народження на дуже ранній стадії".

HD 100546 є добре вивченим об'єктом. Також вже відомо, що навколо цієї зорі обертається планета-гігант, котра знаходиться від неї приблизно в шість разів далі, ніж Земля від Сонця. А нещодавно виявлений кандидат на планету перебуває приблизно в десять разів далі, тобто в зовнішніх частинах системи [1].

Кандидат на планету навколо HD100546 був виявлений, як слабке ущільнення у навколозоряному диску, завдяки приладу NACO із адаптивною оптикою, котрий на телескопі VLT ESO, у поєднанні із новаторськими методами аналізу даних. Спостереження були проведені за допомогою коронографа NACO, який працює у ближньому інфрачервоному діапазоні та пригнічує яскраве світло зорі у місці перебування протопланети [2].

Відповідно до сучасної теорії, планети-гіганти зростають, захоплюючи залишки газу та пилу, котрі залишаються після формування зірки [3]. Астрономи виявили ряд особливостей у новому зображенні диска навколо HD100546, які підтримують цю протопланетну гіпотезу. Структури у пиловому навколозоряному диску, котрі можуть бути викликані взаємодією між планетою та диском, були виявлені поруч із відкритою протопланетою. Також є ознаки того, що оточення протопланети ймовірно нагрівається у процесі її формування.

Адам Амара із групи дослідників у захваті від знахідки: "Дослідження екзопланет є одним з найбільш захоплюючих нових рубежів на ниві астрономії, а безпосередні зображення планет наразі є новою цариною, завдяки перевагам від недавніх поліпшень приладів та методів аналізу даних. У цьому дослідженні ми використовували методи аналізу даних, розроблені для космологічних досліджень. Це свідчить, що взаємне збагачення ідеями між царинами науки може призвести до надзвичайного поступу".

Хоча протопланетна версія є найбільш вірогідним поясненням побаченого, результати даного дослідження вимагають подальших спостережень, щоб підтвердити існування планети та відкинути інші можливі сценарії. Серед інших можливих пояснень, хоча це й малоймовірно, є таке, що виявлений сигнал міг прийти із більш далекого джерела фону. Також ймовірно, що цей нещодавно виявлений об'єкт не є протопланетою, а повністю сформованою планетою, яку було вигнано із її первісної орбіти ближче до зорі. Коли новий об'єкт навколо HD 100546 буде підтверджено, як планету на стадії формування всередині материнського газо-пилового диску, то він стане унікальною лабораторією, у котрій вивчатимуть процеси утворення нової планетної системи.

[1] Орбіта кандидата на протопланету близько у 70 разів далі від материнської зорі, ніж Земля від Сонця. Цю відстань можна порівняти із розмірами орбіт карликових планет Ерида та Макемаке у зовнішній частині Сонячної системи. Подібне розташування є спірним, оскільки добре не вписується в існуючі теорії формування планет. Наразі не зовсім зрозуміло, чи новоспечений кандидат на планету перебував на своєму поточному місці протягом усього часу формування, чи може він мігрував із внутрішніх частин системи.

[2] Група використовувала спеціальний елемент із назвою аподизаційна фазова пластинка, яка збільшує контрастність зображення близько до зорі.

[3] Для вивчення утворення планет, астрономи не можуть дивитися на Сонячну системи, оскільки всі планети у наших околицях було сформовані більше чотирьох мільярдів років тому. Тривалий час теорії про формування планет спирались на те, що астрономи могли бачити у нашому місцевому оточенні, оскільки ніякі інші планети не були відомі. Від 1995 року, коли була відкрита перша екзопланета, виявлено ​​кілька сотень планетних систем, що відкрило перед вченими нові можливості у вивчення їх утворення. Проте досі ні одна із планет не була "спіймана на місці злочину" у процесі формування, перебуваючи всередині диску матерії, що навколо молодої материнської зорі.

Дане дослідження представлене у статті “A Young Protoplanet Candidate Embedded in the Circumstellar disc of HD 100546”, by S. P. Quanz et al., котра побачить світ 28 лютого 2013 у випуску Astrophysical Journal Letters.

Науково-дослідна група у складі Sascha P. Quanz (ETH Zurich, Switzerland), Adam Amara (ETH), Michael R. Meyer (ETH), Matthew A. Kenworthy (Sterrewacht Leiden, Netherlands), Markus Kasper (ESO, Garching, Germany) та Julien H. Girard (ESO, Santiago, Chile).

Sascha P. Quanz