eso1317uk — Фото-реліз

Виберіть мову:

Примарна зелена бульбашка

VLT ESO "впіймав" планетарну туманність

10 квітня 2013 р.

На виразному зображенні від Дуже Великого Телескопа (VLT) ESO сяюча зелена планетарна туманність IC 1295 навколо тьмяної згасаючої зорі, котра знаходиться на відстані приблизно 3300 світлових років від Землі в сузір'ї Щита. Наразі це найбільш докладна світлина цього об'єкту.

Схожі на Сонце зорі закінчують свої життєві цикли крихітними слабкими білими карликами. Але перед тим, як остаточно згаснути, їх атмосфери здуваються у космос. Протягом кількох десятків тисяч років такі зорі перебувають в оточенні мальовничих барвистих хмар сяючого іонізованого газу, відомих як планетарні туманності.

Дане нове зображення від VLT показує планетарну туманність IC 1295, котра знаходиться у сузір'ї Щита. Вона має незвичайну особливість, оскільки оточена кількома оболонками, котрі роблять її схожою на мікроорганізм із багатьма шарами мембран клітини, як то його видно через мікроскоп.

Ці оболонки утворені з газу, котрий раніше був атмосферою зорі. Його було викинуто нестаціонарними реакціями синтезу в зоряному ядрі, котрі спричинили раптові вивільнення енергії, що наче величезні термоядерні виверження. Той газ пронизує сильне ультрафіолетове випромінювання від старіючої зорі, яке і змушує його сяяти. Різні хімічні елементи світяться різними кольорами: виразний примарний зелений відтінок IC 1295 походить від іонізованого кисню.

Біля центру зображення ви можете побачити вигорілий залишок зоряного ядра, як яскраву біло-блакитну цятку посередині туманності. Центральна зоря із часом стане дуже слабким білим карликом і буде повільно холонути протягом багатьох мільярдів років.

Зорі із масами від одної і до восьми разів більше сонячної, утворюють планетарні туманності, коли входять в кінцеву стадію свого існування. Вік Сонця становить 4.6 мільярда років і, швидше за все, воно проживе іще чотири мільярди років.

Незважаючи на свою назву, планетарні туманності не мають нічого спільного з планетами. Цей описовий термін був застосований під час спостережень через перші недосконалі телескопи, через котрі ці незвичайні об'єкти виглядали, як зовнішні планети Уран та Нептун [1]. На початку спектроскопічних спостережень у дев'ятнадцятому столітті було показано, що ці туманності із сяючого газу, але термін таки стійко прижився.

Зображення було одержане за допомогою приладу FORS (FOcal Reducer Spectrograph) на Дуже Великому Телескопі (VLT) ESO, який знаходиться на горі Паранал в пустелі Атакама на півночі Чилі. Експозиції, прийняті через три різних фільтри, які пропускають блакитне світло (дало синій колір на зображенні), видиме світло (зелений колір) та червоне світло (червоний колір), були поєднані, щоб зробити цю картину

[1] Навіть ранні спостерігачі, такі як Вільям Гершель, який виявив багато планетарних туманностей та висунув припущення про їх походження та склад, знав, що вони не були правдивими планетами, котрі обертаються навколо Сонця, оскільки не рухалися на тлі навколишніх зірок.

Назва:IC 1295