eso1321uk — Фото-реліз

Прихована вогняна стрічка Оріона

15 травня 2013 р.

Новий вражаючий образ космічної хмари в сузір'ї Оріона показує те, що на вигляд наче вогняна стрічка в небі. Помаранчеві тони представляють слабке світло на довжинах хвиль занадто довгих, щоб людське око могло їх побачити, котре випромінюється зернами холодного міжзоряного пилу. Спостереження проводились на телескопі APEX (Atacama Pathfinder Experiment), котрий ESO використовує у Чилі.

Хмари газу та міжзоряного пилу є сировиною, із якої "зроблені" зорі. Але ці крихітні частинки пилу утворюють завісу, котра не дозволяє нам у видимому світлі побачити те, що знаходить в середині тих хмар та позаду них, що ускладнює спостереження процесів зореутворення.

Ось чому астрономам потрібно використовувати інструменти, які здатні бачити на інших довжинах світлових хвиль. На субміліметрових хвилях, замість блокувати світло, порошинки також світяться, оскільки їх температура на декілька десятків градусів вище абсолютного нуля [1]. Телескоп APEX із субміліметровою камерою LABOCA, розташований на висоті 5000 метрів над рівнем моря на плато Чахнантор в чилійських Андах, є ідеальним інструментом для такого типу спостережень.

Дане нове чудове зображення показує тільки частину великого комплексу під назвою "Молекулярна Хмара Оріона", котра перебуває в однойменному сузір'ї. Багате змішання яскравих туманностей, гарячі молоді зорі та холодні хмари пилу... Ця область розпростерта на сотні світлових років, а від нас розташована приблизно за 1350 світлових років. Субміліметрове світло, що виходить із холодних пилових хмар, а на даному зображенні показане у помаранчевих тонах, накладене на вигляд регіону у більш знайомому видимому світлі.

Велика світла хмара у верхньому правому куті зображення відома як Туманність Оріона, що також називається Messier 42. Її легко видно неозброєним оком, наче світлу плямку в середині "меча" Оріона. Туманність Оріона є найяскравішою частиною величезних зоряних ясел, де народжуються нові зорі. Також вона є найближчим до Землі місцем формування зірок.

Пилові хмари утворюють красиві волокнисті структури, "листки" та "бульбашки" в результаті процесів гравітаційного стискання та впливу зоряних вітрів. Ці вітри є потоками газу, викинутого із атмосфер зірок: вони досить потужні, щоб змінювати вигляд навколишніх хмар у звивисті форми, котрі ви бачите на зображенні.

Астрономи використали ці та інші дані від APEX поряд із зображеннями від Космічної Обсерваторії Гершель (ESA) для пошуків в сузір’ї Оріона місця розташування протозірок - тобто ранньої стадії зореутворення. Досі вони були в змозі ідентифікувати 15 об'єктів, котрі набагато яскравіші на довших хвилях світла, ніж на менш коротких. Ці нововідкриті рідкісні об’єкти ймовірно і є одними із наймолодших досі знайдених протозірок: в результаті чого астрономи стали іще ближче моменту, коли зорі починають формуватися.

[1] Більш гарячі об'єкти випускають більшу частину свого випромінювання на коротших довжинах хвиль, а холодніші - на більш довгих. Наприклад, дуже гарячі зорі (температура поверхні близько 20 000 градусів Кельвіна) виглядають блакитними, а холодніші зорі (із температурою поверхні близько 3000 Кельвін) виглядають червоними. Хмара космічного пилу, температура якої всього десять градусів Кельвіна, має пік випромінювання на набагато більш довгих хвилях - близько 0.3 мм, що якраз у тій частині спектру, де у APEX дуже добра чутливість.

Пошуки протозірок у цьому регіоні описані у статті “A Herschel and APEX Census of the Reddest Sources in Orion: Searching for the Youngest Protostars” by A. Stutz et al., котра в Astrophysical Journal.

Спостереження від APEX, використані у даному зображенні, були проведені Томасом Штанке (ESO), Томом Мегітом (University of Toledo, USA) та Амелією Штуц (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Germany). APEX є співробітництвом між Інститутом Радіоастрономії ім. Макса Планка (MPIfR), Космічною обсерваторією Онсали (OSO) та ESO. Експлуатацію телескопа APEX на плато Чахнантор доручено ESO.

Amelia Stutz