eso1411uk — Фото-реліз

Галактичний "серійний вбивця"

2 квітня 2014 р.

Дане нове зображення від 2.2 м телескопа MPG/ESO в обсерваторії ESO Ла Сілла показує дві відмінних галактики: NGC 1316 та її меншу сусідку NGC 1317. Вони досить близько одна до одної у просторі, проте мають дуже різні історії. Невелика спіраль NGC 1317 провела звичайне галактичне життя, а NGC 1316 поглинула кілька інших галактик на протязі своєї бурхливої історії і показує "бойові шрами".

Кілька важливих доказів у структурі NGC 1316 свідчать, що її минуле було бурхливим. Наприклад, є деякі незвичайні пилові смуги [1], "вбудовані" в набагато більшу "обгортку" із зірок, а також популяція надзвичайно малих кульових зоряних скупчень. Схоже на те, що галактика ймовірно вже проковтнула іншу, багату на пил спіральну галактику, близько трьох мільярдів років тому.

Також навколо галактики видно дуже слабкі припливні "хвости" - згустки матерії та залишки оболонок зірок, котрі були відірваними від колишніх місць та кинуті у міжгалактичний простір. Ці утворення виникли в результаті дії складних гравітаційних ефектів на найближчі зорі, коли інша галактика підходила занадто близько. Всі ці ознаки вказують на бурхливе минуле, під час якого NGC 1316 поглинала інші галактики. Цілком ймовірно, що це "неподобство" і далі триває.

NGC 1316 перебуває на відстані близько 60 мільйонів світлових років від Землі у південному сузір'ї із назвою Піч (Fornax). Вона також носить ім'я Fornax A, відбиваючи той факт, що є яскравим джерелом радіовипромінювання у межах сузір'я, а також четвертим яскравим космічним джерелом радіопроменів на усьому небі [2]. Це радіовипромінювання виникає у процессі поглинання матерії в надмасивній чорній дірі в центрі галактики. Цілком ймовірно, що додатковим "паливом" галактика себе забезпечує завдяки взаємодіями з іншими.

Це дуже докладне нове зображення, отримане при допомозі 2.2 м телескопа MPG/ESO в обсерваторії ESO Ла Сілла в Чилі, було створене шляхом поєднання багатьох окремих експозицій із архіву ESO. Метою оригінальних спостережень було виявити найслабші подробиці та вивчити порушення цієї цікавої системи.

І на додаток, картина також відкриває вікно у далекий Всесвіт, котрий набагато далі за межами двох яскравих небесних сусідок на передньому плані. Більшість слабких нечітких плям на зображенні є доволі далекими галактиками: особливо щільна концентрація зліва від NGC 1316.

[1] Ці пилові стежки добре видно із подробицями на зображенні від Космічного Телескопа Хаббл (NASA/ESA).

[2] Мова про радіочастоту 1400 МГц, бо на інших частотах інший рейтинг.

Назва:NGC 1316