eso1412uk — Фото-реліз

Виберіть мову:

Випадкова зустріч створила небесну "каблучку з діамантом"

9 квітня 2014 р.

Астрономи, використавши Дуже Великий Телескоп ESO в Чилі, отримали це привабливе зображення планетарної туманності PN A66 33, котра більш відома як Abell 33. Утворена в результаті скидання старіючою зорею її зовнішніх шарів, ця красива блакитна космічна бульбашка випадково знаходиться вздовж променя зору на зорю переднього плану, через що має дивну схожість із діамантовою обручкою. Ця космічна коштовність надзвичайно симетрична на вигляд, бо має майже круглу форму.

Більшість зірок із масами, як у нашого Сонця, закінчують свої життя білими карликами - малими дуже щільними гарячими небесними тілами, котрі повільно остигають протягом мільярдів років. Під час цієї останньої фази свого життя, зорі скидають свої атмосфери у простір, із яких потім створюються планетарні туманності - барвисті сяючі хмари газу навколо малих яскравих оголених зоряних ядер.

Дане зображення, захоплене Дуже Великим Телескопом (VLT) ESO, показує дивовижно круглу планетарну туманність Abell 33, розташовану на відстані приблизно 2500 світлових років від Землі. Майже ідеально кругла форма є рідкістю для цих об'єктів, оскільки щось завжди порушує їх симетрію та призводить до того, що планетарні туманності приймають неправильні форми [1].

Разюче яскрава зоря, промінь зору на котру проходить через край туманності, створює гарну ілюзію, котру ми бачимо на цьому зображенні від VLT. Це тільки випадкове шикування: зоря, названа HD 83535, розташована у просторі в "потрібному" місці між Землею та туманністю, роблячи цей куток космосу ще більш красивим. HD 83535 разом із Abell 33 наче створюють блискуче кільце з діамантом.

Залишки зорі-прародительки Abell 33, котра йде до того, щоб стати білим карликом, можна побачити дуже близько до центру всередині туманності, де її видно, як крихітну білу перлину. Той залишок досі яскравий. Він яскравіший за наше Сонце і випромінює достатньо ультрафіолетового світла, щоб змусити сяяти "бульбашку" із скинутої зоряної атмосфери [2].

Abell 33 є лише одним із 86 об'єктів, котрі у 1966 році включені астрономом Джорджем Ейбеллом у власний Каталог Планетарних Туманностей. Ейбелл також обшукував небо для виявлення скупчень галактик, понад 4000 котрих потім записані в Abell Catalogue для північної та південної півкуль неба.

Зображення створене із наукових даних, отриманих за допомогою приладу FORS (FOcal Reducer and low dispersion Spectrograph) на VLT, в рамках програми "Космічні Перлини ESO" (ESO’s Cosmic Gems) [3].

[1] Наприклад, факторами порушення можуть бути обертання зорі навколо власної осі, або ж центральна зоря входить до складу подвійної чи потрійної зоряної системи.

[2] На даному дуже чіткому зображенні центральна зоря виглядяє подвійною. Невідомо, чи є це правдивим поєднанням, а чи може та друга зоря чисто випадково знаходиться на промені нашого зору.

[3] "Космічні Перлини ESO" (ESO’s Cosmic Gems) - це новий почин виробництва астрономічних зображень для освіти та широкої пропаганди астрономії. Програма головним чином використовує час, коли стан неба не дозволяє проводити наукові спостереження, але цілком сприятливий, щоб фотографувати цікаві, захоплюючі або візуально привабливі об'єкти. Ці дані також доступні професійним астрономам завдяки науковому архіву Європейської Південної Обсерваторії.

Назва:pn a66 33