eso1417uk — Організаційний реліз

Перше світло шукача екзопланет SPHERE

На VLT встановлено революційно новітній прилад

4 червня 2014 р.

Перше світло побачив прилад SPHERE (Spectro-Polarimetric High-contrast Exoplanet REsearch), котрий було встановлено на Дуже Великому Телескопі (VLT) ESO в обсерваторії Паранал в Чилі. Цей новий потужний інструмент для пошуку та вивчення екзопланет використовує поєднання кількох передових технологій. Він пропонує значно кращу продуктивність, ніж подібні існуючі прилади, і вже надав вражаючі види пилових дисків навколо прилеглих зірок, а також інших космічних об’єктів, протягом перших днів спостережень. SPHERE був розроблений та побудований консорціумом багатьох європейських інститутів на чолі з Інститутом Планетології та Астрофізики (Гренобль, Франція), працюючи у партнерстві з ESO. Очікується, що прилад зробить революцію у докладному вивченні екзопланет та навколозоряних дисків.

SPHERE пройшов приймальні випробування в Європі у грудні 2013 року, а потім його було відправлено на Паранал. Делікатна збірка була завершена у травні 2014, а тепер прилад встановлено на третій телескоп групи VLT. SPHERE є останнім із другого покоління приладів для VLT (першими трьома є X-shooter, KMOS та MUSE).

SPHERE поєднує у собі кілька передових технологій, які здатні дати наразі найвищу контрастність прямих зображень екзопланет, що значно перевищує межі, досягнуті NACO, котрий вперше в історії отримав пряме зображення екзопланети. Для досягнення такої вражаючої продуктивності SPHERE, був потрібен розвиток нових технологій, зокрема в області адаптивної оптики, спеціальних приймачів та компонентів коронографа.

"SPHERE - то дуже складний інструмент. Завдяки напруженій роботі багатьох людей, котрі були залучені у його розробці, виготовлені та встановлені, реалії вже перевищили наші очікування. Це ж чудово!",- говорить Жан-Люк Бозі з Інституту Планетології та Астрофізики (Гренобль, Франція), головний дослідник проекту SPHERE.

Основним призначенням SPHERE є пошуки та отримання характеристик гігантських екзопланет, які обертаються навколо найближчих зірок, шляхом прямих зображень [1]. Це є надзвичайно складним завданням, оскільки такі планети перебувають дуже близько до своїх материнських зірок, а їх світло набагато слабше від зоряного. На звичайних зображеннях, отриманих навіть у найкращих умовах, світло від зорі повністю "забиває" слабке сяйво планети. Тому конструкція SPHERE зосереджена на досягненні максимально можливого контрасту на крихітній ділянці неба навколо сліпучої зорі.

Першою із трьох нових технологій, котрі працюють у SPHERE, є екстремальна адаптивна оптика для корекції наслідків тремтіння атмосфери Землі, тому зображення виходять чіткішими і контраст екзопланети збільшується. По-друге, використовується коронограф, щоб блокувати світло від зорі та збільшити контраст ще більше. І нарешті метод, званий диференціальною візуалізацією, котрий використовує різницю між планетним та зоряним світлом з оглядом на його колір або поляризацію: ці малі відмінності також можуть бути використані, щоб показати досі невидиму екзопланету (ann13069, eso0503) [2].

SPHERE був спроектований та побудований за допомогою наступних інститутів: Інститут Планетології та Астрофізики Гренобля, Інститут астрономії ім. Макса Планка в Гайдельберзі, Лабораторія астрофізики в Марселі, Лабораторія космічних досліджень і астрофізичної техніки Паризької обсерваторії, Лабораторія Лагранжа в Ніцці, ONERA, Женевська обсерваторія, астрономічна обсерваторія в Падуї, Інститут астрономії при Технологічному коледжі в Цюріху, астрономічний інститут Амстердамського Університету, NOVA-ASTRON та ESO.

Під час тестування інструменту на телескопі спостерігалося кілька об'єктів у різних режимах роботи приймача. Зокрема, отримано наразі найкраще зображення пилового кільця навколо близької до нас зорі HR 4796A, яке не тільки дозволяє розглянути диск із винятковою чіткістю, але також є чудовою демонстрацією здатності SPHERE придушувати світло яскравої зорі у центрі зображення.

Подальші всебічні випробування та наукові тестові спостереження із SPHERE будуть доступні астрономічному співтовариству дещо пізніше в 2014 році.

"Це тільки початок. SPHERE є унікальним потужним інструментом, котрий безсумнівно принесе багато цікавих несподіванок у найближчі роки",- укладає Жан-Люк Бозі.

[1] Більшість наразі відомих зараз екзопланет були відкриті непрямими методами: через крихітні коливання променевих швидкостей зірок, або через зниження зоряного блиску в результаті затемнення їх екзопланетами. Лише для декількох планет вдалося отримати прямі зображення (eso0515, eso0842).

[2] Ще один, більш простий прийом, використовуваний у приладі SPHERE - отримання низки зображень об'єкта при одночасному повороті поля. Ті подробиці зображення, які при цьому також повертаються, є артефактами процесу отримання картинки, а ті, що залишаються нерухомими - відображеннями реальних об'єктів.

• SPHERE science page at ESO