eso1420uk — Фото-реліз

Виберіть мову:

Зоряне гніздо формується, а потім руйнується його невдячним потомством

2 липня 2014 р.

Маловідома космічна газо-пилова хмара із назвою Gum 15 є яслами та домівкою для гарячих молодих зірок. Водночас красиві та смертельно небезпечні, ці зорі спершу формують зовнішній вигляд рідної туманності, а потім, по мірі їх просування у доросле життя, у кінцевому рахунку знищують.

Дане зображення було отримане в рамках програми ESO Cosmic Gems [1] із використанням даних від Камери Широкого Поля (WFI) на 2.2 м телескопі MPG/ESO в обсерваторії Ла Сілла в Чилі. Воно демонструє Gum 15, що в сузір'ї Вітрил на відстані близько 3000 світлових років від Землі [2]. Ця сяюча хмара є яскравим прикладом зони HII [3]. Подібні хмари утворюють деякі з найбільш видовищних астрономічних об'єктів, котрі ми можемо бачити; наприклад туманність "Орел", у котрій є утворення на прізвисько "Стовпи творіння", велика туманність Оріона, а також ця менш відома Gum 15.

Водень (H) є найбільш поширеним елементом Всесвіту, а тому його можна виявити практично у кожному середовищі, досліджуваному астрономами. Зони HII доволі різні, тому що вони містять значні кількості іонізованого газу - атомів водню, котріі були позбавлені своїх електронів шляхом впливу високих енергій через взаємодію із ультрафіолетовими фотонами - частинками світла. Коли іонізовані ядра водню повертають втрачені електрони, то вони випускають світло на різних характерних довжинах хвиль. Одну з них, що дає червонувате світіння туманностям, подібних до Gum 15, астрономи називають воднень-альфа (Hα).

У зонах HII іонізуючі фотони надходять від місцевих молодих гарячих зірок і Gum 15 не є винятком. У центрі даного зображення ви можете побачити одного з "винуватців" - зорю HD 74804, котра найяскравіша у скупченні, яке відоме як Collinder 197.

Масивний вигадливий вигляд, котрий витворений зорями всередині туманності та підвищує рівень її краси, є традиційним для зон HII. Такі зони мають різноманітні форми, оскільки розподіл зірок та газу всередині них надзвичайно різний. Цікаву форму Gum 15 додає роздвоєна темна пляма із космічного пилу, котру ми бачимо у центрі цього зображення, а також деякі тьмяні утворення синіх відтінків, які перетинають її. Ця пилова риса робить туманність у дечому схожою на більшу та слабкішу ширше відому туманність "Трифід" ("Три дольки") (Messier 20), проте у нашому випадку більш доречним було б прізвисько "Біфід" ("Дві дольки").

Подібні HII зони можуть породити тисяч зірок на протязі кількох мільйонів років. Деякі з цих зірок змушують їх сяяти. Крім того, зорі також змініюють форми таких космічних хмар, а в кінцевому підсумку - знищують їх. Після того, як "новоспечені" зорі проходять свої початкові етапи існування, від великих зірок починаю віяти потужні космічні вітри, котрі власне і змінюють форми материнських газових хмар, розсіюючи газ у навколишнє середовище. А коли наймасивніші з цих зірок почнуть помирати, Gum 15 також щезне разом з ними. Деякі зорі настільки великі, що вони закінчать свої існування вибухом у вигляді наднових, ударні хвилі якого розвіють останні сліди HII, залишивши тільки скупчення молодих зірок.

[1] "Космічні Перлини ESO" (ESO’s Cosmic Gems) - це новий почин виробництва астрономічних зображень для освіти та широкої пропаганди астрономії. Програма головним чином використовує час, коли стан неба не дозволяє проводити наукові спостереження, але цілком сприятливий, щоб фотографувати цікаві, захоплюючі або візуально привабливі об'єкти. Ці дані також доступні професійним астрономам завдяки науковому архіву Європейської Південної Обсерваторії.

[2] Назва цього об’єкта походить від австралійського астронома Коліна Гама (Colin Gum), котрий у 1955 році опублікував свій каталог HII зон.

[3] HII зони (на вимову “аш-два”) є величезними космічними хмарами із газу та пилу, де відбуваються бурхливі процеси зореутворення, тобто вони є домівками молодих зірок.

Назва:Gum 15