eso1430uk — Фото-реліз

"Дикі качки летять розсіяним скупченням"

1 жовтня 2014 р.

Камера Широкого Поля на 2.2 м телескопі MPG/ESO в обсерваторії ESO Ла Сілла в Чилі прийняла цей чудовий, засіяний блакитними зорями, образ одного з найбільш рясних зоряних скупчень, яке широко відоме, як Messier 11. Воно також знане, як NGC 6705, або скупчення на прізвисько "Дикі качки".

Messier 11 - то розсіяне зоряне скупчення, розташоване приблизно за 6000 світлових років від Землі у сузір'ї Щита: іноді згадується як скупчення галактик. Вперше воно було виявлене німецьким астрономом Готфрідом Кірхом у 1681 році у Берлінській обсерваторії: через тодішню підзорну трубу воно було на вигляд, як невиразна світла пляма. Так тривало до 1733 року, коли та пляма вперше була розбита на окремі зорі під час спостережень превелебним Вільямом Деремом в Англії, а згодом у 1764 році Шарль Мессьє додав запис про скупчення у свій знаменитий каталог.

Мессьє був шукачем комет і його каталог з'явився на світ, коли під час спостережень астронома бентежили різні дифузні об'єкти, які виглядали як комети, проте були наче прикуті до неба. Тепер нам відомо, що то зоряні скупчення, галактики та туманності. Месьє вирішив записати їх, щоб уникнути випадкового повторного спостереження, та щоб знову не плутати їх із можливими новими кометами. Це особливе зоряне скупчення він записав, як об'єкт номер одиннадцять - звідси походить назва Мессьє 11.

Зазвичай розсіяні скупчення знаходяться у рукавах спіральних галактик, або ж у більш щільних регіонах неправильних галактик, де зореутворення все ще широко поширене. Messier 11 є одним із найбагатших на зорі компактних розсіяних скупчень, маючи у перетині майже 20 світлових років, а число його зареєстрованих зірок становить майже 3000. Розсіяні скупчення відрізняються від кулястих, які мають тенденцію бути дуже щільними, бо сильно пов'язані гравітацією, і які містять сотні тисяч дуже старих зірок - деякі з них за віком майже такі старі, як сам Всесвіт.

Вивчення розсіяних скупчень є відмінною нагодою перевірити теорії зоряної еволюції. Оскільки зорі формуються з тієї ж початкової хмари газу та пилу, то вони дуже схожі одна на одну: всі вони мають приблизно той же вік, хімічний склад, а також майже одинакові відстані від Землі. Проте, кожна зоря у скупченні має різну власну масу, а масивніші зорі еволюціонують набагато швидше, ніж їх більш легкі "колеги", оскільки весь свій водень випалюють набагато швидше.

Таким чином, пряме порівняння між різними еволюційними стадіями може бути зроблене в межах одного скупчення: наприклад, чи розвивається зоря віком 10 млн років із масою, як у Сонця, інакше від своєї ровесниці, котра у півтора рази масивніша? У цьому значенні, розсіяні скупчення є найближчими до нас природними астрономічними дослідними лабораторіями.

Оскільки зорі у межах розсіяних скупчень між собою дуже слабо пов'язані, деякі з них викидаються з основної групи внаслідок дії сили тяжіння від сусідніх астрономічних об'єктів. NGC 6705 існує щонайменше 250 мільйонів років, отже цілком ймовірно, що через кілька мільйонів років ці "Дикі качки" порозлітаються в усі боки: тоді скупчення зникне на багатому зоряному тлі [1].

Дане зображення було отримане за допомогою Камери Широкого Поля на 2.2 м телескопі MPG/ESO в обсерваторії ESO Ла Сілла у північній частині Чилі.

[1] Інша та дуже влучна назва NGC 6705 - скупчення "Дикі качки". Вона походить із дев'ятнадцятого століття, коли скупчення спостерігалося за допомогою невеликих телескопів: тоді було зазначено, що його найяскравіші зорі утворюють риси відкритого трикутника, який нагадує клин диких качок, що летять у небі.

Назва:M 11, Wild Duck Cluster