eso1431uk — Науковий реліз

Секрети будівництва галактичного мегаполісу

APEX показує приховане зореутворення у протоскупченні

15 жовтня 2014 р.

Астрономи використали телескоп APEX, щоб дослідити величезне скупчення галактик, котре формується у ранньому Всесвіті. Виявляється, що більшість місць утворення зірок не тільки приховані пилом, але й розташовані в найнесподіваніших кутках Всесвіту. Це перший випадок, коли став можливим повний перепис зореутворення у подібному об'єкті.

Скупчення галактик є найбільшими об'єктами Всесвіту. Разом вони утримуються завдяки силі тяжіння, проте їх формування не досить добре зрозуміле. Галактика на прізвисько "Павутина" (формально відома, як MRC 1138-262 [1]) та її околиці досліджувались протягом двадцяти років в ESO та за допомогою інших телескопів світу [2]. Вважається, що то є одним з кращих взірців протоскупчень на стадії формування, як то воно було більше десяти мільярдів років тому.

Але Гельмут Данненбауер (Віденський університет, Австрія) та його дослідна група сильно запідозрили, що історія спостережень далека від завершення. Вони хотіли дослідити "темну сторону" зореутворення, щоб з'ясувати, яка частина останнього у скупченні галактик, до яких належить "Павутина", прихована від очей завісою пилу.

Дослідна група використовувала камеру LABOCA на телескопі APEX в Чилі, щоб провести 40 годин спостережень галактичного скупчення на міліметрових хвилях світла, які досить добре проходять крізь більшість товстих космічних пилових хмар. LABOCA має широке поле і є ідеальним інструментом для цього обстеження.

Карлос де Бреук (вчений із проекту APEX в ESO та співавтор нового дослідження) підкреслює: "Це одне з найглибших спостережень, наразі проведених із APEX, використало технології на їх межах, а також витривалість робочого персоналу на місці розташування APEX, яке на висоті 5050 метрів над рівнем моря".

Спостереження із APEX засвідчили, що в околицях "Павутини" виявлено приблизно в чотири рази більше джерел, порівняно із навколишнім небом. Ретельно порівнюючи нові дані з додатковими спостереженнями, проведеними на різних довжинах хвиль, дослідники змогли підтвердити, що багато з цих джерел розташовані на тій же відстані, що й власне скупчення галактик, через що вони повинні бути належати до утворюваного скупчення.

Гельмут Данненбауер пояснює: "Нові спостереження із APEX додали заключну частину даних, необхідних для створення повного перепису всіх "жителів цього зоряного мегаполісу". Ці галактики перебувають на стадії формування, тому вони виглядають дуже запиленими, наче будівельні об’єкти на Землі".

Проте на вчених очікувала несподіванка, коли вони занурили погляд, де саме виявлені місця зореутворення. Їх очікували знайти у великих волоконоподібних утвореннях, що з'єднують галактики. Замість цього, вчені виявили, що зореутворення головно зосереджені в одній зоні, котра навіть не співпадає із центральною частиною галактики "Павутина" у протоскупчені [3].

Гельмут Данненбауер укладає: "Ми прагнули знайти приховане зореутворення у скупченні "Павутина" і нам це вдалося. Проте ми виявили нову таємницю: процеси проходять не там, де ми очікували! "Мегаполіс" розвивається асиметрично".

Щоб продовжити історію, потрібні подальші спостереження, для котрих ALMA буде ідеальним інструментом, щоб зробити наступні кроки та вивчити ці пилові регіони значно докладніше.

[1] Галактика "Павутиння" містить надмасивну чорну діру та є потужним джерелом радіохвиль, що власне і спонукало астрономів помітити її у першу чергу.

[2] Дана частина неба жваво спостерігається від середини 1990-х років за допомогою різних телескопів ESO. Червоний зсув, а отже і відстань, до радіо галактики MRC1138-262 (галактика "Павутиння") було виміряно у Ла Сілла. Перші ж спостереження із приймачем FORS на телескопі VLT завершились відкриттям протоскупчень, а подальші дослідження тривали з приладами ISAAC, SINFONI, VIMOS та HAWK-I. Дані, отримані на телескопі APEX із камерою LABOCA, доповнили спостереження, що проводилися в оптичній та ближній ІЧ-частині спектру на інших телескопах ESO. Для перехресного ототожнення джерел, виявлених із камерою LABOCA, дослідники провели 12-годинні спостереження на VLA для отримання зображень у видимому світлі.

[3] Цілком ймовірно, що ці пилові регіони зореутворення спонукають розвиток еліптичних галактик, подібних до тих, які ми бачимо у найближчих галактичних скупченнях.

Дане дослідження представлене у статті “An excess of dusty starbursts related to the Spiderweb galaxy”, by Dannerbauer, Kurk, De Breuck et al., що вийшла в журналі Astronomy & Astrophysics on 15 October 2014.

APEX є співробітництвом між Інститутом Радіоастрономії ім. Макса Планка (MPIfR), Космічною обсерваторією Онсали (OSO) та ESO. Експлуатацію телескопа APEX на плато Чахнантор доручено ESO.

Науково-дослідна група у складі H. Dannerbauer (University of Vienna, Austria), J. D. Kurk (Max-Planck-Institut für extraterrestrische Physik, Garching, Germany), C. De Breuck (ESO, Garching, Germany), D. Wylezalek (ESO, Garching, Germany), J. S. Santos (INAF–Osservatorio Astrofisico di Arcetri, Florence, Italy), Y. Koyama (National Astronomical Observatory of Japan, Tokyo, Japan [NAOJ]; Institute of Space Astronomical Science, Kanagawa, Japan), N. Seymour (International Centre for Radio Astronomy Research, Curtin University, Perth, Australia), M. Tanaka (NAOJ; Kavli Institute for the Physics and Mathematics of the Universe, The University of Tokyo, Japan), N. Hatch (University of Nottingham, United Kingdom), B. Altieri (Herschel Science Centre, European Space Astronomy Centre, Villanueva de la Cañada, Spain [HSC]), D. Coia (HSC), A. Galametz (INAF–Osservatorio di Roma, Italy), T. Kodama (NAOJ), G. Miley (Leiden Observatory, the Netherlands), H. Röttgering (Leiden Observatory), M. Sanchez-Portal (HSC), I. Valtchanov (HSC), B. Venemans (Max-Planck Institut für Astronomie, Heidelberg, Germany) and B. Ziegler (University of Vienna).

Helmut Dannerbauer