eso1436uk — Фото-реліз

Революційне зображення від ALMA показує планетну генезу

6 листопада 2014 р.

Нове зображення від ALMA - Великого Міліметрового-субміліметрового Масиву Атакама, показує надзвичайно докладні подробиці, досі не бачені у протопланетному диску навколо молодої зорі. Це перші спостереження, котрі використовували ALMA в майже остаточній конфігурації, та найчіткіші зображення, будь-коли зроблені на субміліметрових довжинах хвиль. Нові результати є величезним кроком вперед у спостереженні того, як розвиваються протопланетні диски і як формуються планети.

У перших спостереженнях із ALMA у його новому найпотужнішому режимі, дослідники направили його антени на HL Тельця - молоду зорю, віддалену від нас на близько 450 світлових років, яка оточена пиловим диском [1]. Отримане зображення перевершує всі очікування і показує несподівано докладні подробиці на диску матерії, що залишилась після народження зорі. Воно показує ряд концентричних світлих кілець, розділених прогалинами [2].

"Ймовірно, що ці утворення є результатами впливу молодих планетоподібних тіл, котрі формуються у межах диска. Це дивно, оскільки такі молоді зорі не мають великих планет, здатних виробляти структури, які ми бачимо на цьому зображенні",- сказав Стюарт Кордер, заступник директора ALMA.

"Коли ми вперше побачили це зображення, то були здивовані надзвичайним рівнем деталізації. HL Тельця має не більше мільйона років, але вже з'являється диск навколо зорі, доволі щільний для формування планет. Це зображення саме по собі перевернуло теорії формування планет",- пояснює Катерина Влахакіс, заступник керівника наукових програм та провідний програми спостережень на ALMA із довгими базами.

Диск HL Тельця на вигляд набагато більш розвинений, ніж на те можна було б очікувати із оглядом на вік системи. Таким чином, зображення від ALMA спонукає до думки, що процеси формування планет можуть бути швидшими, ніж то раніше вважалось.

Така висока розподільна здатність може бути досягнута тільки із тими можливостями ALMA, для яких потрібне розташування антен на довгих базах: тоді телескоп надає астрономам таку нову інформацію, яку неможливо зібрати у будь-якій іншій обсерваторії, навіть за допомогою Космічного Телескопа Хаббл (NASA/ESA). Логістика та інфраструктура, необхідні для розміщення антен на таких віддалених місцях, вимагають безпрецедентно скоординованих зусиль з боку міжнародної команди висококваліфікованих інженерів та вчених",- сказав П'єр Кокс, директор ALMA. "Ці довгі бази є одним із основних завдань ALMA: вони відзначають неймовірний технологічний та науково-технічний етап".

Молоді зорі, схожі на HL Тельця, народжуються у хмарах газу та дрібного пилу, в їх частинах, котрі сколапсували під впливом гравітації, утворюючи густі гарячі ядра, котрі потім запалились від ядерних реакцій та породили молоді зорі. Ці молоді зорі спочатку були огорнуті коконами із залишків газу та пилу, котрі в кінцевому підсумку сформувались у навколо зоряні дископодібні утворення, відомі як протопланетні диски.

Під час численних зіткнень частинок пилу, вони злипаються та тримаються разом, з часом виростаючи до розмірів піщинок та камінців. Зрештою, у протопланетному диску можуть формуватися астероїди, комети і навіть планети. Молоді планети будуть порушувати диск та створити кільця, прогалини і різні отвори, схожі на ті, котрі в структурах наразі спостережуваних із ALMA [3].

Дослідження цих протопланетних дисків має важливе значення для нашого розуміння того, як Земля утворилась у нашій Сонячній системі. Спостереження перших стадій формування планет навколо HL Тельця може показати нам, як ймовірно виглядала наша власна планетна система більше, ніж чотири мільярди років тому, коли вона власне формувалась.

"Майже все, що ми на сьогодні знаємо про формування планет, базується на теорії. Зображення із подібним ступенем деталізації до тепер були доступні у комп'ютерному моделюванні, або в художніх моделях. Це зображення HL Тельця із викокою розподільною здатністю є демонстрацією того, чого ALMA може досягти, коли працює у своїй найбільшій конфігурації: починається нова ера у наших дослідженнях формування зірок та планет",- говорить Тім де Зеу, Генеральний директор ESO.

[1] Починаючи із вересня 2014, ALMA спостерігає Всесвіт із використанням своїх найбільших баз, коли максимальні відстані між його антенами становлять 15 кілометрів. Низка спостережень із найбільшими базами триватиме до 1 грудня 2014. Базою називають відстань між двома антенами масиву. Для порівняння, інші субміліметрові телескопи проводять спостереження із базами до 2 кілометрів. Найбільша база для ALMA становить 16 кілометрів. Майбутні спостереження на більш коротких довжинах хвиль дозволять отримати зображення із більш високою розподільною здатністю.

[2] На зображенні видно структури, лінійні розміри яких всього у п’ять разів перевищують відстань від Землі до Сонця (тобто 5 астрономічних одиниць). Їх видно під кутом близько 0.035" - це краще, ніж та розподільна здатність, що звичайно досягається за допомогою Космічного Телескопа Хаббл ( NASA/ESA).

[3] У видимому світлі, HL Тельця ховається за масивною оболонкою із газу та газу. ALMA спостерігає на значно довших хвилях, що й дозволяє досліджувати процеси у надрах цієї хмари.

Великий Міліметрово-субміліметровий Масив Атакама (ALMA) є міжнародним астрономічним об’єктом. Він являється партнерством Європи, Північної Америки та Східної Азії у співпраці з Республікою Чилі. ALMA в Європі фінансується ESO, в Північній Америці - Національним Науковим Фондом США (NSF) у співпраці з Національною Радою Досліджень Канади (NRC) і Національною Науковою Радою Тайваню (NSC), в Східній Азії - Національними Інститутами Природничих Наук (NINS) Японії в співпраці з Академією Сініца (AS) на Тайвані. Будівництво та управління ALMA від імені Європи проводить ESO, від імені Північної Америки - Національна Радіоастрономічна Обсерваторія (NRAO), яка управляється корпоративною Асоціацією Університетів (AUI), від імені Східної Азії - Національна Астрономічна Обсерваторія Японії (NAOJ). Спільна Обсерваторія ALMA (JAO) забезпечує єдине керівництво та управління будівництвом, введення в експлуатацію та експлуатацію ALMA.

Європейська Південна Обсерваторія - це передова міжурядова астрономічна організація в Європі та найбільш продуктивна астрономічна обсерваторія світу. Її підтримує 15 країн: Австрія, Бельгія, Бразилія, Чеська Республіка, Данія, Франція, Фінляндія, Німеччина, Італія, Нідерланди, Португалія, Іспанія, Швеція, Швейцарія та Сполучене Королівство. ESO здійснює ініціативну програму, зосереджену на проектуванні, будівництві та експлуатації потужних наземних спостережних об'єктів, що дозволяє астрономам робити важливі наукові відкриття. ESO також відіграє провідну роль у сприянні та організації співробітництва в астрономічних дослідженнях. ESO працює на трьох унікальних, світового класу обсерваторіях в Чилі: Ла Сілла, Паранал і Чахнантор. На горі Паранал, в ESO працює Дуже Великий Телескоп - найбільш передова в світі астрономічна обсерваторія видимого діапазону та VISTA - найбільший оглядовий телескоп в світі. ESO є європейським партнером просунутого астрономічного радіотелескопу ALMA, найбільшого існуючого астрономічного проекту. В даний час, ESO планує 39 метровий Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим у світі оком у небо".

Catherine Vlahakis