eso1503uk — Фото-реліз

"Паща бестії"

VLT отримав зображення кометарної глобули CG4

28 січня 2015 р.

Подібно до зяючої пащі гігантської космічної істоти, кометарна глобула CG4 грізно сяє на цій новій світлині від Дуже Великого Телескопа (VLT) ESO. І хоча на зображенні вона виглядає великою та яскравою, то насправді слабка туманність, що робить її вельми важкою для аматорських астрономічних спостережень. Істинна природа CG4 досі залишається загадкою.

У 1976 на знімках, зроблених за допомогою Британського Телескопа Шмідта в Австралії, було виявлено кілька подовжених кометоподібних об'єктів. Через зовнішність, їх стали називати, як "кометарні глобули", хоча вони не мають нічого спільного з кометами. Всі вони розташовані у величезній космічній газовій хмарі, котра називається "туманність Гама" (Gum Nebula). Глобули мають щільні темні пилові "голови" і довгі слабкі "хвости", котрі, як правило, спрямовані від залишку наднової Парусів, розташованої у надрах туманності Гама. Хоча ці об'єкти знаходяться від нас відносно близько, астрономам знадобилось багато часу, щоб знайти їх, оскільки глобули світяться дуже слабко, через що їх важко виявити.

Об'єкт, показаний на цій новій світлині - то CG4, котрий іноді також називають "Божа Рука", є представником цих кометарних глобул. Він розташований за приблизно 1300 світлових років від Землі у сузір'ї Корми.

Голова CG4, частину якої видно на цій фотографії і котра нагадує голову гігантського звіра, має у перетині 1.5 світлових років. Хвіст глобули, котрий йде вниз і якого не видно на даному зображенні, завдовжки близько восьми світлових років. За астрономічними мірками, це робить її порівняно малою космічною хмарою.

Відносно невеликі розміри є спільною рисою кометарних глобул. Всі вони, наразі знайдені, є відокремленими відносно невеликими хмарами нейтрального газу та пилу всередині Чумацького Шляху, оточеними гарячою іонізованою матерією.

Головою CG4 є щільна хмара із газу та пилу, яку видно завдяки тому, що вона освітлена сяйвом від сусідніх зірок. Випромінювання від цих зірок поступово руйнує голову глобули, відриваючи від неї крихітні частки матерії, які розсіюють світло. Однак, пилова хмара CG4 все ще містить достатньо газу, щоб сформувати кілька сонцеподібних зірок. Цілком ймовірно, що CG4 активно формує нові зорі, до чого її можливо спонукає випромінювання від зірок, що підсвічують туманність Гама і котре досягло власне CG4.

Чому CG4 та інші кометарні глобули мають такі химерні форми, досі є предметом дискусій серед астрономів та двох розроблених теорій. Кометарні глобули, а отже і власне CG4, спершу могли бути сфероподібними туманностями, котрі були зруйновані та придбали нові химерні форму внаслідок впливу вибухів сусідніх наднових. Також астрономи вважають, що кометарні глобули формуються зоряними вітрами та іонізуючим випромінюванням від гарячих масивних зірок OB типу. Спершу ці ефекти можуть спонукати до утворення химерних форм, котрі називають "слонячі хоботи", а наостанок вони можуть утворити кометарні глобули.

Щоб дізнатися більше, астрономи повинні з'ясувати маси, щільності, температури та швидкості матерії у глобулах. Все це можна визначити шляхом вимірювання молекулярних спектральних ліній, які найбільш легко доступні для спостережень у міліметровому світлі - тобто на довжинах хвиль, на яких працює Великий Міліметрово-субміліметрововий Масив Атакама (ALMA).

Дане зображення походить від програми "Космічні Перлини ESO" (ESO’s Cosmic Gems). То новий почин виробництва астрономічних зображень для освіти та широкої пропаганди астрономії. Програма головним чином використовує час, коли стан неба не дозволяє проводити наукові спостереження, але цілком сприятливий, щоб фотографувати цікаві, захоплюючі або візуально привабливі об'єкти. Ці дані також доступні професійним астрономам завдяки науковому архіву Європейської Південної Обсерваторії.

Європейська Південна Обсерваторія - це передова міжурядова астрономічна організація в Європі та найбільш продуктивна астрономічна обсерваторія світу. Її підтримує 15 країн: Австрія, Бельгія, Бразилія, Чеська Республіка, Данія, Франція, Фінляндія, Німеччина, Італія, Нідерланди, Португалія, Іспанія, Швеція, Швейцарія та Сполучене Королівство. ESO здійснює ініціативну програму, зосереджену на проектуванні, будівництві та експлуатації потужних наземних спостережних об'єктів, що дозволяє астрономам робити важливі наукові відкриття. ESO також відіграє провідну роль у сприянні та організації співробітництва в астрономічних дослідженнях. ESO працює на трьох унікальних, світового класу обсерваторіях в Чилі: Ла Сілла, Паранал і Чахнантор. На горі Паранал, в ESO працює Дуже Великий Телескоп - найбільш передова в світі астрономічна обсерваторія видимого діапазону та VISTA - найбільший оглядовий телескоп в світі. ESO є європейським партнером просунутого астрономічного радіотелескопу ALMA, найбільшого існуючого астрономічного проекту. В даний час, ESO планує 39 метровий Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим у світі оком у небо".

Oleh Malyi