eso1536uk — Фото-реліз

Сором’язлива галактична сусідка

16 вересня 2015 р.

Карликова Галактика Скульптора, що зображена на цій новій світлині, отриманій за допомогою Камери Широкого Поля на 2.2 м телескопі MPG/ESO в обсерваторії ESO Ла Сілла, є близькою сусідкою нашої галактики Чумацького Шляху. Незважаючи на їх безпосередню близькість, обидві галактики мають дуже різні історії та характери. Ця галактика є значно меншою та старішою від Чумацького Шляху, що робить її цінним об’єктом для вивчення зоряної та галактичної еволюції у ранньому Всесвіті. Тим не менш, через її слабкість, дослідження даного небесного об’єкта не є легким завданням.

Карликова Галактика Скульптора, також відома як Еліптичний Карлик Скульптора, або Карликовий Сфероїд Скульптора, є карликовою сфероїдною галактикою, однієї з чотирнадцяти відомих галактик-супутників, що обертаються навколо Чумацького Шляху [1]. Ці галактичні "попутники" знаходяться поруч в широкому гало Чумацького Шляху - сферичній області, що поширюється далеко за межі спіральних рукавів нашої галактики. Як зазначено в її назві, дана галактика розташована у південному сузір'ї Скульптор. Вона віддалена від Землі на приблизно 280 000 світлових років. Незважаючи на таку близькість, галактика була виявлена тільки в 1937 році, а її зорі слабкі та розпорошені по небу.

Однак, власне Карликова Галактика Скульптора була однією з перших слабких карликових галактик, знайдених на орбіті навколо Чумацького Шляху. Форма крихітної галактики заінтригувала астрономів під час її відкриття, проте наразі карликові сфероїдальні галактики відіграють важливіші ролі у наданні астрономам змоги більш глибоко проникати у минуле Всесвіту.

Вважається, що Чумацький Шлях, як і всі великі галактики, утворились у ранньому Всесвіті шляхом зростання менших галактик. Якщо деякі з цих малих галактик залишились на сьогодні, то вони повинні містити безліч надзвичайно старих зірок. Дана карлик власне належить до числа таких первісних, завдяки великій кількості древніх зірок, які ми бачимо на цьому зображенні.

Астрономи можуть визначити вік зірок у галактиці, оскільки їх світло несе "підписи" малих кількостей важких хімічних елементів, котрі накопичуються в галактиках разом з наступними поколіннями зірок. Таким чином, низький рівень важких хімічних елементів свідчить, що середній вік зірок Карликової Галактики Скульптора є високим.

Велика кількість старих зірок робить дану галактику головною мішенню для вивчення ранніх періодів формування зірок. У недавньому дослідженні астрономи поєднали всі отримані від галактики дані, щоб створити наразі найточнішу історію зореутворення у карликовій сфероїдальній галактиці. Цей аналіз виявив дві різні групи зірок. Першою переважає група старого зоряного населення, якому не вистачає більш важких елементів. Друга менша група навпаки багата важкими елементами. Подібно до юнацтва, яке гуртується у міських центрах, молоде зоряне населення концентрується навколо галактичного ядра.

Зорі у межах карликових галактик, як у вище згадуваній, можуть мати складні історії зореутворення. Оскільки більшість зірок цих карликових галактик були ізольовані одна від одної і не взаємодіяли протягом мільярдів років, кожна "колекція" зірок має свій власний хід еволюції. Вивчення подібності історій карликових галактик із поясненням випадкових відхилень, допоможе зрозуміти розвиток всіх галактик: від найнепомітнішого карлика - і до гігантських спіральних. Астрономи можуть багато чого дізнатись від "сором’язливих сусідів" Чумацького Шляху.

[1] Цю слабку галактику не слід плутати з набагато більш яскравою Галактикою Скульптора (NGC 253) у тому ж сузір'ї.

Європейська Південна Обсерваторія - це передова міжурядова астрономічна організація в Європі та найбільш продуктивна астрономічна обсерваторія світу. Її підтримує 16 країн: Австрія, Бельгія, Бразилія, Чеська Республіка, Данія, Франція, Фінляндія, Німеччина, Італія, Нідерланди, Польща, Португалія, Іспанія, Швеція, Швейцарія та Сполучене Королівство. ESO здійснює ініціативну програму, зосереджену на проектуванні, будівництві та експлуатації потужних наземних спостережних об'єктів, що дозволяє астрономам робити важливі наукові відкриття. ESO також відіграє провідну роль у сприянні та організації співробітництва в астрономічних дослідженнях. ESO працює на трьох унікальних, світового класу обсерваторіях в Чилі: Ла Сілла, Паранал і Чахнантор. На горі Паранал, в ESO працює Дуже Великий Телескоп - найбільш передова в світі астрономічна обсерваторія видимого діапазону та VISTA - найбільший оглядовий телескоп в світі. ESO є європейським партнером просунутого астрономічного радіотелескопу ALMA, найбільшого існуючого астрономічного проекту. В даний час, ESO планує 39 метровий Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим у світі оком у небо"