eso1537uk — Фото-реліз

"Космічна троянда" з багатьма іменами

23 вересня 2015 р.

Дане нове зображення рожевої області зореутворення Messier 17 було отримане за допомогою Камери Широкого Поля (WFI) на 2.2 м телескопі MPG/ESO в обсерваторії ESO Ла Сілла в Чилі. Це одне з найгостріших зображень, що демонструє всю туманність: воно не тільки показує повністю всю її, але також вміщує подробиці цього космічного краєвиду із газових хмар, пилу та новонароджених зірок.

Цілком ймовірно, що туманність на цій світлині протягом століть мала купу імен - більше, ніж будь-який інший об'єкт даного типу. Хоча вона офіційно відома, як Messier 17, ось вам її поширені прізвиська: туманність Омега, туманність Лебідь, туманність "Пташка", туманність Підкова. І навіть на більш морську тему - туманність Омар.

Messier 17 знаходиться за приблизно 5500 світлових років від Землі у сузір'ї Стрільця, поблизу площини Чумацького Шляху. Об'єкт охоплює велику частину неба: згідно вимірів, перетин його газопилових хмар становить близько 15 світлових років. Речовини у межах туманності є "будівельними матеріалами" для нового зоряного народження. Широке поле зору даного зображення демонструє багато зірок перед Messier 17, в її межах, а також позаду туманності.

Туманність виглядає, як комплекс червоних утворень з деякими рожевими відтінками. Таке забарвлення походить від сяючого іонізованого водню. Короткоживучі блакитні зірки, котрі нещодавно утворились у Messier 17, випромінюють достатньо ультрафіолетового світла, щоб нагріти навколишній газ настільки, що він починає яскраво світитися. У центральному регіоні кольори яскравіші, а деякі частини з'являються білими. Цей білий колір є присутнім: він виникає в результаті змішування світла від гарячих газів та іншого, відбитого від пилу, світла.

За оцінками, маса газу в межах туманності більше, ніж у 30 000 разів перевищує масу Сонця. Messier 17 також містить розсіяне скупчення із 35 зірок, котре відоме, як NGC 6618 [1]. Однак, загальна кількість зірок у туманності набагато більша - там майже 800 зірок у центрі, а ще більше їх утворюється в її зовнішніх областях.

Крізь своє рожеве світіння, туманність показує мережу темних областей пилу, що затемнюють світло. Ця темна матерія також світиться, хоча ці райони є темними на даній світлині, отриманій у видимому світлі, вони виглядають яскраво на зображеннях, прийнятих за допомогою інфрачервоних камер.

Свою офіційну назву туманність отримала завдяки французькому шукачу комет Шарлю Мессьє, котрий у 1764 році [2] вніс її до свого знаменитого каталогу, як сімнадцятий об'єкт. Але навіть із таким "прозаїчним ім'ям", як Messier 17, ця барвиста туманність виглядає сліпуче.

Дане зображення отримане в рамках програми "Космічні перлини ESO" [3].

[1] Це позначення також іноді використовується для всієї області зореутворення.

[2] Астроном Жан Філіп де Шезо відкрив об’єкт у 1745, але його відкриття не було прийняте до широкої уваги. Таким чином, Мессьє незалежно перевідкрив його та каталогізував майже 20 років по тому.

[3] "Космічні Перлини ESO" (ESO’s Cosmic Gems) - це новий почин виробництва астрономічних зображень для освіти та широкої пропаганди астрономії. Програма головним чином використовує час, коли стан неба не дозволяє проводити наукові спостереження, але цілком сприятливий, щоб фотографувати цікаві, захоплюючі або візуально привабливі об'єкти. Ці дані також доступні професійним астрономам завдяки науковому архіву Європейської Південної Обсерваторії.

Європейська Південна Обсерваторія - це передова міжурядова астрономічна організація в Європі та найбільш продуктивна астрономічна обсерваторія світу. Її підтримує 16 країн: Австрія, Бельгія, Бразилія, Чеська Республіка, Данія, Франція, Фінляндія, Німеччина, Італія, Нідерланди, Польща, Португалія, Іспанія, Швеція, Швейцарія та Сполучене Королівство. ESO здійснює ініціативну програму, зосереджену на проектуванні, будівництві та експлуатації потужних наземних спостережних об'єктів, що дозволяє астрономам робити важливі наукові відкриття. ESO також відіграє провідну роль у сприянні та організації співробітництва в астрономічних дослідженнях. ESO працює на трьох унікальних, світового класу обсерваторіях в Чилі: Ла Сілла, Паранал і Чахнантор. На горі Паранал, в ESO працює Дуже Великий Телескоп - найбільш передова в світі астрономічна обсерваторія видимого діапазону та VISTA - найбільший оглядовий телескоп в світі. ESO є європейським партнером просунутого астрономічного радіотелескопу ALMA, найбільшого існуючого астрономічного проекту. В даний час, ESO планує 39 метровий Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим у світі оком у небо"