eso1610uk — Фото-реліз

Нетрі Місцевої Групи Галактик

23 березня 2016 р.

Дане зображення, отримане за допомогою камери OmegaCAM на Оглядовому Телескопі VLT (VST) ESO, демонструє самотню галактику, відому як Wolf-Lundmark-Melotte, або ж стисло WLM. Хоча її вважають частиною дюжин галактик із Місцевої Групи, WLM розташована осібно на зовнішніх краях групи в якості одного із її найвіддаленіших членів. Насправді галактика настільки мала та відокремлена, що вона ніколи не могла взаємодіяти з будь-якої іншої галактикою групи, або, що цілком ймовірно - навіть з будь-якою іншої галактикою в історії Всесвіту.

Швидше за все, подібно до відлюдного племені, що живе глибоко в тропічних лісах Амазонки, або ж на острові в Океанії, WLM пропонує рідкісне розуміння початкової природи галактик, на які мало вплинуло навколишнє середовище.

WLM було відкрито у 1909 році німецьким астрономом Максом Вольфом, а як галактику, її було ідентифіковано п'ятнадцять років по тому астрономами Кнутом Лундмарком та Філібером Жаком Мелоттом, що й пояснює її незвичне прізвисько. Тьмяна галактика знаходиться у сузір'ї Кита на відстані близько трьох мільйонів світлових років від Чумацького Шляху, котрий є однією з трьох домінуючих спіральних галактик у Місцевій Групі.

WLM доволі мала із недоліками структури, через що її класифікували, як карликову неправильну галактику. "Довжина" WLM близько 8000 світлових років - це із врахуванням гало із дуже старих зірок, виявлених у 1996 році (eso9633).

Астрономи вважають, що порівняно невеликі первісні галактики гравітаційно взаємодіяли одна з одною і в багатьох випадках поєднювались, створюючи більші композитні галактики. За мільярди років, ці процеси злиття оформили великі спіральні та еліптичні галактики, котрі наразі здаються поширеними у сучасному Всесвіті. Галактики групуються подібним чином, як ото людські поселення формувались протягом тисяч років, утворюючи великі населені пункти, котрі, в кінцевому рахунку, стали сьогоднішніми мегаполісами.

Натомість WLM розвивалась сама по собі, далеко від впливу інших галактик та їх зоряних популяцій. Наче те приховане людське плем’я з обмеженими контактами зі сторонніми, WLM являє собою відносно непорушений "природний стан", де будь-які зміни, що відбувались протягом її буття, у значній мірі проходили незалежно від процесів в іншому місці.

Ця маленька галактика має розширене гало із дуже тьмяними червоними зорями, котрі занурені у чорнильний морок навколишнього простору. Цей червонуватий відтінок свідчить про старий зоряний вік. Цілком ймовірно, що гало сходить до первісного утворення власне галактики, послужливо пропонуючи підказки про механізми, які породжували найперші галактики.

Тим часом, зорі у центрі WLM виглядають молодшими і мають блакитний колір. На цьому зображенні, у межах галактики видно рожеві хмари - то зони, де інтенсивне світло від молодих зірок іонізує навколишній водень, змушуючи його світитись характерним відтінком червоного кольору.

Дане докладне зображення було отримано за допомогою ширококутної OmegaCAM - величезної камери, встановленої на Оглядовому Телескопі VLT (VST) ESO в Чилі - 2.6 метровому телескопі, призначеному для спостереження за нічним небом виключно у видимому світлі. 32 ПЗЗ детектори OmegaCAM створюють 256-мегапіксельні зображення із широким кутом зору, пропонуючи дуже виразні огляди космосу.

Європейська Південна Обсерваторія - це передова міжурядова астрономічна організація в Європі та найбільш продуктивна астрономічна обсерваторія світу. Її підтримує 16 країн: Австрія, Бельгія, Бразилія, Чеська Республіка, Данія, Франція, Фінляндія, Німеччина, Італія, Нідерланди, Польща, Португалія, Іспанія, Швеція, Швейцарія та Сполучене Королівство. ESO здійснює ініціативну програму, зосереджену на проектуванні, будівництві та експлуатації потужних наземних спостережних об'єктів, що дозволяє астрономам робити важливі наукові відкриття. ESO також відіграє провідну роль у сприянні та організації співробітництва в астрономічних дослідженнях. ESO працює на трьох унікальних, світового класу обсерваторіях в Чилі: Ла Сілла, Паранал і Чахнантор. На горі Паранал, в ESO працює Дуже Великий Телескоп - найбільш передова в світі астрономічна обсерваторія видимого діапазону та VISTA - найбільший оглядовий телескоп в світі. ESO є європейським партнером просунутого астрономічного радіотелескопу ALMA, найбільшого існуючого астрономічного проекту. В даний час, ESO планує 39 метровий Європейський Надзвичайно Великий Телескоп E-ELT (оптичний та ближній ІЧ діапазони), який стане "найбільшим у світі оком у небо"