Позасонячні планети

Пошук планет за межами Сонячної системи

"Крихітні сигнали, виявлені HARPS, не могла відрізнити від "простого шуму" більшість сьогодні наявних спектрографів."

Мішель Майор, Женевська Обсерваторія, один з відкривачів першої екзопланети навколо зірки головної послідовності.

Пошук планет за межами нашої Сонячної системи є ключовим елементом можливо найглибшого для людства питання: чи є життя в іншому місці Всесвіту? Обсерваторії ESO оснащені унікальним арсеналом інструментів для пошуку, вивчення та моніторингу цих так званих "екзопланет" , чи інакше кажучи  - позасонячних планет.

Використовуючи Дуже Великий Телескоп, астрономи змогли вперше виявити слабке світіння планети за межами нашої Сонячної системи, прийнявши перше зображення екзопланети. Див. пресс-релізи ESO eso0428 та eso0515. Цей новий світ планет-гігантів, деякі з яких в п'ять разів більш масивні, ніж Юпітер. Дане спостереження відзначило перший великий крок на шляху до однієї з найважливіших завдань сучасної астрофізики: характеризувати фізичну структуру і хімічний склад гігантських та, в кінцевому рахунку, планет, подібних до Землі. Див. прес-реліз eso0507.

Із HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher), астрономи виявили не менше чотирьох планет з масою нижчою, ніж у Нептуна, котрі обертаються навколо прилеглих зірок. В тому числі дві планети земної маси - найменші із коли-небудь виявлених, та сім планет земної маси, що знаходяться на відстанях від зірки в поясі, в котрому можливе життя. Одна із планет обертається навколо своєї зірки приблизно за 66 днів. Астрономи вважають, що ця планета покрита океанами, тобто є водним світом. Дане відкриття знаменує собою новаторський результат у пошуку планет, які могли б підтримувати життя. Див. науковий реліз eso0915.

Іще один телескоп в Ла Сілла, використовуючи новаторські технології, відомі, як мікролінзування, працював, як частина мережі телескопів, розкиданих по всьому світу. Ця співпраця виявила нову позасонячну планету, яка значно більше схожа на Землю, ніж будь-яка інша планета, досі знайдена. Планета, котра всього в п'ять разів масивніша Землі, обертається навколо своєї зорі приблизно за 10 років і безумовно має скелясту крижану поверхню. Див. науковий реліз ESO eso0603.

Доступна спеціальна брошура про позасонячні планети (англійською мовою).