Позасонячні планети

Пошук планет за межами Сонячної системи

Пошук планет за межами нашої Сонячної системи є ключовим елементом можливо найглибшого для людства питання: чи є життя в іншому місці Всесвіту? Обсерваторії ESO оснащені унікальним арсеналом інструментів для пошуку, вивчення та моніторингу цих так званих "екзопланет" , чи інакше кажучи - позасонячних планет.

Використовуючи Дуже Великий Телескоп, астрономи змогли вперше виявити слабке світіння планети за межами нашої Сонячної системи, прийнявши перше зображення екзопланети. Див. пресс-релізи ESO eso0428 та eso0515. Цей новий світ планет-гігантів, деякі з яких в п'ять разів більш масивні, ніж Юпітер. Дане спостереження відзначило перший великий крок на шляху до однієї з найважливіших завдань сучасної астрофізики: характеризувати фізичну структуру і хімічний склад гігантських та, в кінцевому рахунку, планет, подібних до Землі. Див. прес-реліз eso0507.

Із HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher), астрономи виявили не менше чотирьох планет з масою нижчою, ніж у Нептуна, котрі обертаються навколо прилеглих зірок. В тому числі дві планети земної маси - найменші із коли-небудь виявлених, та сім планет земної маси, що знаходяться на відстанях від зірки в поясі, в котрому можливе життя. Одна із планет обертається навколо своєї зірки приблизно за 66 днів. Астрономи вважають, що ця планета покрита океанами, тобто є водним світом. Дане відкриття знаменує собою новаторський результат у пошуку планет, які могли б підтримувати життя. Див. науковий реліз eso0915.

Іще один телескоп в Ла Сілла, використовуючи новаторські технології, відомі, як мікролінзування, працював, як частина мережі телескопів, розкиданих по всьому світу. Ця співпраця виявила нову позасонячну планету, яка значно більше схожа на Землю, ніж будь-яка інша планета, досі знайдена. Планета, котра всього в п'ять разів масивніша Землі, обертається навколо своєї зорі приблизно за 10 років і безумовно має скелясту крижану поверхню. Див. науковий реліз ESO eso0603.

Доступна спеціальна брошура про позасонячні планети (англійською мовою).

"Крихітні сигнали, виявлені HARPS, не могла відрізнити від "простого шуму" більшість сьогодні наявних спектрографів."

Мішель Майор, Женевська Обсерваторія, один з відкривачів першої екзопланети навколо зірки головної послідовності.
...