Чорна діра у центрі Галактики

"Нам потрібні ще більш гострі зображення, щоб вирішити питання про будь-яке утворення, окрім чорної діри, тому ми розраховували на VLT ESO, щоб їх отримати. Тепер епоха спостережень чорних дір дійсно почалася!"

Рейнхард Генцель, директор Інституту Позаземної Фізики ім. Макса Планка.

Що лежить в центрі Чумацького Шляху? Довгий час астрономи підозрювали, що то чорна діра ховається в центрі нашої Галактики, але не могли бути в цьому впевненими. Після 15 років регулярного моніторингу галактичного центру телескопами ESO в обсерваторіях Ла Сілла та Паранал, вчені нарешті отримали переконливий доказ.

Зірки в центрі Чумацького Шляху настільки щільно “упаковані”, що були необхідні спеціальні методи візуалізації, такі як Адаптивна Оптика, щоб підвищити роздільну здатність VLT. Астрономи змогли спостерігати окремі зірки з безпрецедентною точністю, як вони рухалися навколо галактичного центру. Їхні шляхи остаточно показали, що їх орбіти знаходяться в величезних гравітаційних лещатах надмасивної чорної діри, майже в три мільйони разів більш масивної, ніж наше Сонце. Спостереження VLT також показали спалахи інфрачервоного світла, яке виходить з регіону на регулярній основі. Хоча точна причина цього явища залишається невідомою, спостерігачі вважають, що це чорна діра можливо швидко обертається. Що б не відбувалося, в житті чорної діри ще не все тиша та спокій. Див. ESO прес-релізи eso1332, eso1151, eso0846, eso0226 та eso0330.

Астрономи також використовують VLT, щоб зазирнути в центри інших галактик, де вони знову можуть знайти явні ознаки надмасивних чорних дірок. В активній галактиці NGC 109, вони змогли побачити з безпрецедентною деталізацією складну мережу волокон спіралі до центру галактики і можливо, що передбачають вперше докладне дослідження напрямку руху матерії з основної частини галактики аж до самого його кінця в ядрі. Див. ESO прес-реліз eso0109, eso0319, eso0414, eso0529 та eso0534.