Гамма-спалахи

Одне з найенергійніших явищ у Всесвіті

ESO ObservationsГамма-спалахи (GRB) — це сплески високоенергетичних гамма-променів тривалістю від менше, ніж секунда, та до декількох хвилин, що є миттю в космологічних масштабах часу. Вони, як відомо, відбуваються на величезних відстанях від Землі, аж до меж спостережуваного Всесвіту.

VLT спостерігав післясвічення гамма-спалаху, котрий був найдальшим із коли-небудь відомих. Виміряний червоний зсув величиною 8,2 означає, що світло від цього дуже віддаленого астрономічного джерела йшло до нас більше, ніж 13 мільярдів років. Таким чином було видно, коли Всесвіту було менше, ніж 600 мільйонів років, або менше, ніж п'ять відсотків нинішнього його віку. Під час спалаху, протягом декількох секунд було випущено в 300 разів більше енергії, ніж наше Сонце випромінить за все своє життя, тобто за більше, ніж 10 мільярдів років. Тому гамма-спалахи є найпотужнішими вибухами у Всесвіті з моменту Великого Вибуху. Див. прес-реліз eso0917.

Дослідники намагалися з'ясувати природу цих вибухів впродовж тривалого часу. Спостереження показують, що гамма-спалахи бувають двох типів - короткотривалі (менше, ніж кілька секунд) і довготривалі. Була підозра, що їх спричинювали два різних види космічних подій.

У 2003 році астрономи, при допомозі телескопів ESO, зіграли ключову роль в поєднанні тривалих гамма-спалахів з прикінцевими вибухами масивних зірок, відомих як "гіпернові”. Відстежуючи цілий місяць після моменту вибуху, вони показали, що це світло мало властивості, подібні до властивостей світла від наднових, котре виникає, коли масивна зірка вибухає в кінці свого життя. Див прес-реліз eso0318.

У 2005, телескопи ESO вперше виявили видиме світло, котре слідувало за короткотривалим вибухом. Відстежуючи це світло протягом трьох тижнів, астрономи показали, що короткотривалі спалахи, на відміну від довготривалих, не можуть бути викликані гіперновими. Замість цього вважається, що вони викликані різким злиттям нейтронних зірок або чорних дір. Див прес-реліз eso0541.