APEX

Досягнення нових висот у субміліметровій астрономії

ESO управляє Експериментальним Дослідницьким Телескопом Атакама (APEX), який знаходиться на одному із найвищих спостережних місць на нашій планеті на висоті 5100 метрів плато Чахнантор в області Атакама в Чилі.

APEX - це 12 метровий радіотелескоп, який працює в міліметрових і субміліметрових довжинах хвиль: від інфрачервоного світла до радіохвиль. Субміліметрова астрономія відкриває вікно в холодний запилений далекий Всесвіт, але слабкі сигнали з космосу сильно поглинаються водяною парою в атмосфері Землі. Чахнантор є ідеальним місцем для такого телескопа, як регіон із одним з найбільш
посушливих місць на планеті. Воно більш ніж на 750 м вище, ніж обсерваторія Мауна-Кеа та на 2400 м вище, ніж Дуже Великий Телескоп (VLT) на горі Паранал.

Екскурсія по плато Чахнантор

Натисніть на зображення, щоб почати віртуальний тур по плато Чахнантор та його околицях.

APEXCam LIVE.

APEX є найбільшим радіотелескопом субміліметрових довжин хвиль, що працює в південній півкулі. Він має набір різних приладів, котрі астрономи використовують у своїх спостереженнях, основним з яких є LABOCA (Large APEX Bolometer Camera), або Велика Болометрична Камера APEX. Для виявлення джерел субміліметрового випромінювання, LABOCA використовує масив надзвичайно чутливих термометрів, відомих, як болометри. Вона має майже 300 пікселів та є найбільшою такою камерою у світі. Для того, щоб бути в змозі виявити невеликі зміни температури, викликані слабким субміліметровим випромінюванням, кожен з цих термометрів охолоджують до менш ніж на 0,3 градуса вище абсолютного нуля - до мінус 272,85 градусів за Цельсієм. Висока чутливість LABOCA  поряд з широким полем зору (однієї третини діаметра повного Місяця), роблять його незамінним інструментом для роботи із зображеннями субміліметрового Всесвіту.

APEX був слідопитом для ALMA, Великого Міліметрово-субміліметрового Масиву Атакама - революційно нового телескопа, котрий ESO разом зі своїми міжнародними партнерами в даний час будує на плато Чахнантор. APEX заснований на прототипі антени, сконструйованої для проекту ALMA. Він знайде багато цілей, які ALMA буде мати можливість вивчити в найменших подробицях.

APEX використовується в співробітництвом із Інститутом Радіоастрономії ім. Макса Планка(MPIfR), Космічною Обсерваторією Онсали (OSO) та ESO. Телескоп керується ESO.

Наука із телескопом APEX

Субміліметрова астрономія є відносно недослідженим кордоном в області астрономії і показує Всесвіт, який не може розглядатися в більш звичному видимому або інфрачервоному світлі. Це ідеальне місце для вивчення "холодного Всесвіту": світло на цих довжинах хвиль випромінюється від величезної холодної хмари в міжзоряному просторі, яка при температурі всього лише на кілька десятків градусів вище абсолютного нуля. Астрономи використовують це світло для вивчення хімічних та фізичних умов у цих молекулярних хмарах: компактних областях газу і космічного пилу, де народжуються нові зірки. У видимому світлі, ці регіони Всесвіту часто темні або затемнені пилом, але вони яскраво світяться в міліметровій і субміліметровій частинах спектру. Цей діапазон довжин хвиль також ідеально підходить для вивчення деяких з найбільш ранніх і далеких галактик у Всесвіті, де присутнє червоне зміщення для світла найдовших хвиль.

Напрямки досліджень