Persbericht

ESO breidt haar hoofdkwartier uit

4 april 2012

De Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) heeft architecten Auer+Weber gecontracteerd om een uitbreiding te ontwerpen voor haar hoofdkwartier in Garching bei München in Duitsland. Het innovatief vormgegeven nieuwe kantoorgebouw is nodig om het groeiende aantal stafmedewerkers in Garching te huisvesten, en wordt de bakermat van de technologische innovaties die nodig zijn voor ESO’s ambitieuze projecten zoals de European Extremely Large Telescope. Met de bouw, die naar verwachting eind 2013 voltooid is, zal het uitgebreide ESO-hoofdkwartier een belangrijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de onderzoekscampus in Garching.

De afgelopen bijna vijftig jaar hebben ESO’s faciliteiten en wetenschappelijk onderzoek, die van wereldklasse zijn, Europa naar de top van de mondiale astronomie gebracht. Haar visie heeft, in combinatie met nauwgezette planning en geavanceerde technologie, geresulteerd in de Very Large Telescope (VLT), de meest geavanceerde optische sterrenwacht ter wereld. ESO werkt nu aan de volgende generatie telescopen en bouwt, samen met haar internationale partners, de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) – de grootste en meest geavanceerde telescoop in zijn soort. Het volgende ambitieuze project is de bouw van de European Extremely Large Telescope (E-ELT), die met zijn 39,3-meter spiegel ’s werelds grootste oog op de hemel zal zijn.

Inmiddels telt ESO 15 lidstaten en is zij uitgegroeid tot de meest productieve sterrenwacht op vaste bodem. Als direct gevolg daarvan werken er nu in totaal 740 mensen op het hoofdkantoor in Garching bei München, Duitsland, en op de drie locaties in Chili.

Het huidige ESO-hoofdkwartier werd in 1980 gebouwd ter vervanging van de kantoren bij CERN, waar ESO slechts 40 stafleden had. Om tegemoet te komen aan het groeiende personeelsbestand werd eind jaren tachtig een vijfde verdieping aan het gebouw toegevoegd, maar inmiddels, twee decennia later, is ook die ruimte ontoereikend gebleken. Om de bijna 500 medewerkers die nu in Garching werken te kunnen huisvesten, heeft ESO kantoorruimte moeten huren van het nabijgelegen Max-Planck Institut en tijdelijke kantoren direct naast het hoofdgebouw ingericht om de contacten tussen afdelingen te bevorderen.

Met haar medewerkers in tijdelijke kantoren en projectteams die in verschillende delen van de campus werken, werd een uitbreiding van het belangrijkste ESO-gebouw noodzakelijk. Daarom besloot de ESO-Raad naar manieren te zoeken om de capaciteit van het hoofdkantoor uit te breiden. Als onderdeel van een architectuurwedstrijd werden verschillende plannen ingediend, en uiteindelijk heeft de Raad gekozen voor een uitbreidingsontwerp van Auer+Weber. Dit bedrijf ontwierp ook de bekroonde Residencia van de Paranal-sterrenwacht in Chili, die te zien was in de James Bond-film Quantum of Solace. Als algemeen ontwerper heeft Auer+Weber het architectonisch ontwerp opgesteld, evenals het complete bouwplan voor de hoofdaannemer Bam Deutschland AG, die de uitbreiding bouwt.

De bouw van het nieuwe gebouw is een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van ESO, want hij zal ons in staat stellen om nog efficiënter te werken aan het realiseren van onze visie op de bouw en exploitatie van waarnemingsfaciliteiten van wereldklasse. Tegelijkertijd zal het feit dat de gehele staf van het hoofdkwartier op één plek werkt het gevoel van identiteit versterken,’ aldus ESO’s algemeen directeur Tim de Zeeuw.

Het ontwerp voor de uitbreiding van het hoofdkantoor is in harmonie met het huidige gebouw door gebruik te maken van dezelfde gebogen vormen. De uitbreiding zal bestaan uit een kantoorgebouw, een technisch gebouw en een overdekte brug die de nieuwe gebouwen met het oorspronkelijke hoofdkwartier verbindt. Het ontwerp maakt uitgebreid gebruik van natuurlijke lichtbronnen en heeft twee binnenplaatsen. Beide nieuwe gebouwen hebben het label ‘groen gebouw’.

Het nieuwe kantoor en het technische gebouw krijgen een bruto-oppervlak van 18.700 vierkante meter, wat het ESO-hoofdkwartier meer dan twee keer zo groot maakt.

Het technische gebouw wordt een cilinder met een diameter die vrijwel overeenkomt met de maat van de 39,3-meter spiegel van de E-ELT. Het is ontworpen om het centrum te worden van wetenschappelijke en technologische doorbraken en heeft de potentie om de rol van Beieren bij het bevorderen van high-tech industrieën te versterken. Op deze plek zullen de meest geavanceerde instrumenten van ESO worden ontwikkeld, gebouwd, geassembleerd, getest en verbeterd. Met een bruto-oppervlak van 2900 vierkante meter, zal het technische gebouw ook een van de grootste computerarchieven van astronomische gegevens ter wereld huisvesten.

De bouw is in januari 2012 begonnen en zal naar verwachting tegen het einde van 2013 voltooid zijn.

Het jaar 2012 staat in het teken van de vijftigste verjaardag van de oprichting van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO). ESO is de belangrijkste intergouvernementele astronomische organisatie in Europa en de meest productieve sterrenwacht ter wereld. Zij wordt ondersteund door vijftien landen: België, Brazilië, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. ESO voert een ambitieus programma uit, gericht op het ontwerpen, bouwen en beheren van grote sterrenwachten die astronomen in staat stellen om belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen te doen. Ook speelt ESO een leidende rol bij het bevorderen en organiseren van samenwerking op astronomisch gebied. ESO beheert drie waarnemingslocaties van wereldklasse in Chili: La Silla, Paranal en Chajnantor. Op Paranal staan ESO’s Very Large Telescope (VLT), de meest geavanceerde optische sterrenwacht ter wereld, en twee surveytelescopen: VISTA werkt in het infrarood en is de grootste surveytelescoop ter wereld en de VLT Survey Telescope is de grootste telescoop die uitsluitend is ontworpen om de hemel in zichtbaar licht in kaart te brengen. ESO is ook de Europese partner van de revolutionaire telescoop ALMA, het grootste astronomische project van dit moment. Daarnaast bereidt ESO momenteel de bouw voor van de Europese Extremely Large optical/near-infrared Telescope (E-ELT), een telescoop van de 40-meterklasse die ‘het grootste oog op de hemel’ ter wereld zal worden.