Persbericht

ALMA Residencia overgedragen

Nieuwe accommodatie voor personeel en bezoekers op de ALMA-site in Chili

25 april 2017

De nieuwe ALMA Residencia bij de ALMA Operations Support Facility is zojuist overgedragen aan het Joint ALMA Observatory. Deze feestelijke gebeurtenis werd bijgewoond door de ALMA-raad en de directeuren van de drie uitvoerende instanties – ESO, NAOJ en NRAO. Ook de architecten die het gebouw ontwierpen waren aanwezig. De ALMA Residencia is het laatste grote bouwwerk dat ESO aan het ALMA-project bijdraagt.

De overdracht van de ALMA Residencia is een mijlpaal in de ontwikkeling van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA). Het nieuwe gebouw zal accommodatie bieden voor ALMA-medewerkers en bezoekers bij de ALMA Operations Support Facility (OSF), dicht bij San Pedro de Atacama in het noorden van Chili, op slechts 28 kilometer afstand van de telescoop zelf. ESO levert de Residencia, wat haar laatste grote bijdrage is aan het ALMA-project.

Het ontwerp voor het gebouw is gemaakt door de Finse architecten Kouvo & Partanen en werd vervolgens aangepast aan de Chileense markt door Rigotti & Simunovic Arquitectos, een Chileens architectenbureau. Het bouwcontract voor de ALMA Residencia werd toegekend aan het consortium AXIS LyD Construcciones Ltda, bestaande uit Constructora L y D S.A. en Axis Desarrollos Constructivos S.A. Beide zijn Chileense bedrijven die al uitgebreide ervaring hadden met de bouw van woongebouwen in de uitdagende omgeving van Noord-Chili. De bouw is op 23 februari 2015 officieel van start gegaan.

De gebouwen zijn zo ontworpen dat de vorm en kleur van de buitenkant van dit grote bouwkundige project opgaat in de topografie, de omgeving en het landschap van de ALMA-locatie. Gezien de ruige woestijnomgeving, de afgelegen locatie en het patroon van ploegendienst (zowel overdag als ’s nachts) voor de ALMA-medewerkers, is de Residencia ontworpen als een aangename omgeving voor personeel en bezoekers van over de hele wereld.

De Residencia heeft twee hoofdzones: gemeenschappelijke en slaapruimtes. Het ontwerp heeft een modulaire opzet, zodat er indien nodig meer accommodatie kan worden toegevoegd. Voorlopig zijn er 120 kamers die zich uitstrekken over zes gebouwen. De gemeenschappelijke ruimtes beschikken over indrukwekkende recreatieve faciliteiten, zoals een bibliotheek, een cafetaria, een lounge, een spa met een fitnessruimte, een zwembad, een sauna en een barbecueplek. Er is ook een keuken en een ruime eetkamer, waar de helft van alle bewoners tegelijk in passen.

De OSF, de locatie van de Residencia, ligt 2000 meter lager dan de telescoop zelf op het Chajnantor-plateau. ALMA bestaat uit een opstelling van 66 uiterst nauwkeurige radioantennes, met diameters van 12 en 7 meter, die op millimeter- en submillimetergolflengten werken. De wetenschappelijke waarnemingen op de sterrenwacht, die eind september 2011 van start zijn gegaan, behelzen het onderzoek van de bouwstenen van sterren, planetenstelsels, sterrenstelsels en het leven zelf, en helpt astronomen bij het vinden van antwoorden op enkele van de meest fundamentele vragen over onze kosmische oorsprong.

ALMA is een wereldwijd samenwerkingsverband tussen Europa, Noord-Amerika en Oost-Azië, in samenwerking met de Republiek Chili. ALMA wordt in Europa gefinancierd door de European Southern Observatory (ESO), in Noord-Amerika door de National Science Foundation (NSF), in samenwerking met de National Research Council of Canada (NRC) en de National Science Council of Taiwan (NSC), en in Oost-Azië door de National Institutes of Natural Sciences (NINS) van Japan, in samenwerking met de Academia Sinica (AS) van Taiwan. De bouw en het beheer van ALMA worden namens Europa geleid door ESO, namens Noord-Amerika door het National Radio Astronomy Observatory (NRAO), dat bestuurd wordt door de Associated Universities, Inc. (AUI), en namens Oost-Azië door het National Astronomical Observatory of Japan (NAOJ). De overkoepelende leiding en het toezicht op bouw, ingebruikname en beheer van ALMA is in handen van het Joint ALMA Observatory (JAO).

ESO is de belangrijkste intergouvernementele astronomische organisatie in Europa en verreweg de meest productieve sterrenwacht ter wereld. Zij wordt ondersteund door zestien lidstaten: België, Brazilië, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland, en door gastland Chili. ESO voert een ambitieus programma uit, gericht op het ontwerpen, bouwen en beheren van grote sterrenwachten die astronomen in staat stellen om belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen te doen. Ook speelt ESO een leidende rol bij het bevorderen en organiseren van samenwerking op astronomisch gebied. ESO beheert drie waarnemingslocaties van wereldklasse in Chili: La Silla, Paranal en Chajnantor. Op Paranal staan ESO’s Very Large Telescope (VLT), de meest geavanceerde optische sterrenwacht ter wereld, en twee surveytelescopen. VISTA werkt in het infrarood en is de grootste surveytelescoop ter wereld en de VLT Survey Telescope is de grootste telescoop die specifiek is ontworpen om de hemel in zichtbaar licht in kaart te brengen. ESO speelt ook een belangrijke partnerrol bij ALMA, het grootste astronomische project van dit moment. En op Cerro Armazones, nabij Paranal, bouwt ESO de 39-meter Extremely Large Telescope, de ELT, die ‘het grootste oog op de hemel’ ter wereld zal worden.

Pagina van de ALMA Residencia