Evropský extrémně velký dalekohled (E-ELT)

Největší oko lidstva hledící do vesmíru

Extrémně velké dalekohledy se celosvětově považují za jednu z nejvyšších priorit v pozemní astronomii. Neobyčejné rozšíří astrofyzikální znalosti a umožní podrobné zkoumání různých subjektů, včetně planet obíhajících cizí hvězdy, prvních objektů ve vesmíru, supermasivních černých děr i povahy a rozložení temné hmoty a temné energie, které ve vesmíru dominují.

Od konce roku 2005 pracuje ESO a evropský průmysl na vývoji mimořádně velkého dalekohledu pro viditelnou a blízkou infračervenou oblast.

Evropský extrémně velký dalekohled neboli E-ELT, jak se této převratně nové koncepci pozemního dalekohledu říká, bude mít průměr primárního zrcadla 39-metrů a bude největším teleskopem na světě pro viditelné světlo a blízkou infračervenou oblast spektra. Bude “největším okem lidstava hledícím do vesmíru”.

Program vývoje dalekohledu E-ELT byl přijat v roce 2012 a stavba dostala 'zelenou' v roce 2014. První světlo by dalekohledem mělo projít v roce 2024.

Věda s dalekohledem E-ELT

E-ELT se pustí do řešení největších vědeckých problémů naší doby. Klade si za cíl dosáhnout řady význačných prvenství, včetně nalezení planet zemského typu obíhajících kolem jiných hvězd v tzv. obyvatelné zóně, kde by mohl existovat život – což je jeden ze svatých grálů moderní pozorovací astronomie. Bude se také zabývat 'hvězdnou archeologií' v blízkých galaxiích, ale zásadním způsobem přispěje v kosmologickém výzkumu, tím že změří vlastnosti prvních hvězd a galaxií a bude zkoumat povahu temné hmoty a temné energie. Kromě toho astronomové doufají v nečekané – z nových objevů, které učiní pomocí E-ELT, zcela určitě vyplynou nové a nepředvídatelné otázky.

Vědecké cíle

Všestraný dalekohled pro viditelnou a infračervenou oblast s extréně velkým průměrem. Může e zaměřit například na galaxie s extrémně velkým červeným posuvem, vznik hvězd, exoplanety a protoplanetární systémy.

Živě

Sledujte Cerro Armazones na tomto přenosu z Cerro Paranal. Snímek je aktualizován během dne každou hodinu. Klikněte pro zvětšení.

Webcam | 21 Dec 2015 15:00 CET
Last image before nightfall

Více o dlakeohledu E-ELT

Podívejte se na upoutávku

00:00

Stáhněte si tuto uputávku v různých formátech z našeho Video Archivu.

Prohlídka Paranalu a Cerro Armazones

Virtual Tour of Paranal and Cerro Armazones

Klikněte na snímek a podnikněte Virtualní prohlídku Paranalu a Cerro Armazones.

E-ELT

Name: European Extremely Large Telescope
Site: Cerro Armazones
Enclosure: Hemispherical dome
Type: Optical/near-infrared Giant Segmented Mirror Telescope
Optical design: Five-mirror design — three-mirror on-axis anastigmat + two fold mirrors used for adaptive optics
Diameter. Primary M1: 39 m (798 hexagonal 1.4 m mirror segments)
Material. Primary M1: Not decided yet
Diameter. Secondary M2: 4 m
Material. Secondary M2: Not yet known
Diameter. Tertiary M3: 3.75 m
First Light date: 2024
Adaptive Optics: 2.60 m adaptive M4 using 6 Laser Guide Stars
Images of the E-ELT: Link
Press Releases with the E-ELT: Link

Stars form in dense clouds of the interstellar medium, but even in these densest regions the pressure is comparable to the most tenuous vacuum created in a laboratory on Earth. In these clouds, the temperatures are below -200 degrees Celsius.