Pressemeddelelse

Der kan også dannes planeter omkring dobbeltstjerner

Et "hjul indeni et hjul" af støv og gas er opdaget af ALMA-teleskopet

29. oktober 2014

Et ungt dobbelstjernepar er måske i færd med at danne planeter. Ihvertfald har en gruppe forskere opdaget en lang stribe af gas, som strækker sig ude fra en ydre stofskive og ind i nærområdet ved selve stjernerne. Forskergruppen har brugt ESOs ALMA-teleskop til opdagelsen af dette aldrig før sete fænomen. Det ser ud til, at der tæt omkring de to stjerner findes en lille skive af materiale, hvoraf der kan danne planeter, og sådan en ville være forsvundet for længe siden, hvis den ikke til stadighed blev fodret med materiale længere ude fra i systemet. Opdagelsen får stor betydning for den fremtidige jagt på exoplaneter, og den bliver offentliggjort i tidsskriftet Nature 30. oktober 2014.

Forskergruppen ledes af Anne Dutrey fra Laboratory of Astrophysics of Bordeaux, France og fra CNRS. Forskerne har brugt Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) til at observere fordelingen af støv og gas i et dobbeltstjernesystem, som kaldes GG Tau-A[1].  Systemet er kun få millioner år gammelt, og det befinder sig 450 lysår fra Jorden, i stjernebilledet Tyren (Taurus).

Ligesom et hjul indeni et hjul har GG Tau-A en stor ydre skive, som omkranser hele systemet, og tillige en indre skive omkring den centrale stjerne. Denne indre skive har en masse, som nogenlunde svarer til hvad planeten Jupiter vejer. Skiven mister hele tiden stof, som falder ind i stjernen, så derfor har det til nu været et mysterium hvorfor skiven ikke er forsvundet for længst.

Nu har forskerholdet så ved hjælp af ALMA-teleskopet opdaget forklaringen. Der er klumper af gas i området imellem de to skiver, og det tyder på, at der bliver overført materiale fra den ydre til den indre skive, så den lille skive hele tiden bliver holdt i live [2].

"Vi har computersimuleringer, som forudsiger, at der skulle flyde materale igennem mellemrummet, men vi har ikke tidligere kunnet se det ske. Nu kan vi se gasklumperne, og dermed har vi en klar formodning om, at simuleringerne er korrekte," forklarer Dutrey. "Observationerne viser, at materiale fra den ydre skive, kan holde den indre i live i meget lang tid, og det har betydning for den mulige dannelse af planeter".

Planeter dannes af materiale, som bliver til overs ved stjernedannelsen. Det er en langsom proces, så det er nødvendigt, at en gas- og støvskive kan dannes og blive ved at eksistere længe. Hvis man andre steder, hvor der er flere stjerner i kredsløb om hinanden, kan opdage den samme proces, som nu er set med ALMA, vil der være virkelig mange flere steder i Universet, hvor der er mulighed for at finde exoplanetre i fremtiden.

I første omgang ledte forskerne efter exoplaneter omkring enlige stjerner som Solen[3]. Det har for nyligt vist sig, at ganske mange kæmpeplaneter er i kredsløb omkring dobbeltstjernesystemer. Nu er astronomerne så i gang med at kigge endnu nærmere på muligheden for planeter, som kunne kredse tæt omkring de enkelte stjerner i sådan et system, hvor der kan være to eller flere stjerner samlet. Meget tyder med den nye opdagels på, at de kan være der, og det giver exoplanetjægerne helt nye græsgange for jagten.

Emmanuel Di Folco, som er medforfatter på artiklen slutter af: “Næsten halvdelen af de stjerner, som ligner Solen, er dannet i dobbeltstjernesystemer. Det betyder, at vi har fundet en mekanik, som tyder på planetdannelse omkring en betydelig del af Mælkevejens stjerner. Det er et stort skridt henimod af forstår, hvordan planetdannelse faktisk sker."

[1] GG Tau-A er en del af et større flerstjernesystem, som kaldes GG Tauri. Med VLTI har vi for nyligt opdaget, at den anden af stjernerne, som ikke er omgivet af en skive, GG Tau Ab, i sig selv er en dobbeltstjerne. De kaldes så henholdsvis GG Tau-Ab1 og GG Tau-Ab2. Hermed er der fem stjerner i systemet.

[2] Tidliger resultater fra ALMA har givet et eksempel på en enkelststjerne, hvor stof flyder indad mod stjernen fra en omgivende skive.

[3] Vi har hidtil troet, at det ville være meget sværere at få dannet planeter i dobbeltstjernesystemer end omkring enkeltstjerner, fordi flerstjernesystemerne er mere komplekse og mindre stabile.

Forskningsresultaterne findes i en artikel med titlen “Planet formation in the young, low-mass multiple stellar system GG Tau-A” af A. Dutrey et al. Artiklen bliver udgivet i tidsskriftet Nature.

Forskerholdet består af: Anne Dutrey (University Bordeaux/CNRS, Frankrig), Emmanuel Di Folco (University Bordeaux/CNRS), Stephane Guilloteau (University Bordeaux/CNRS), Yann Boehler (University of Mexico, Michoacan, Mexico), Jeff Bary (Colgate University, Hamilton, USA), Tracy Beck (Space Telescope Science Institute, Baltimore, USA), Hervé Beust (IPAG, Grenoble, Frankrig), Edwige Chapillon (University Bordeaux/IRAM, Frankrig), Fredéric Gueth (IRAM, Saint Martin d’Hères, Frankrig), Jean-Marc Huré (University Bordeaux/CNRS), Arnaud Pierens (University Bordeaux/CNRS), Vincent Piétu (IRAM), Michal Simon (Stony Brook University, USA) and Ya-Wen Tang (Academia Sinica Institute of Astronomy and Astrophysics, Taipei, Taiwan).

ALMA, Atacama Large Millimeter/submillimeter Array, er et internationalt astronomisk observatorium, hvor Europa, Nordamerika og Østasien samarbejder med Chile. ALMAs europæiske del finansieres af ESO (Det europæiske sydobservatorium), I Nordamerika er det USAs National Science Foundation i samarbejde med Canadas National Research Council og National Science Council i Taiwan, og i Østasien er det National Institutes of Natural Sciences, Japan og Academia Sinica, Taiwan, som betaler. Opbygningen og driften af ALMA varetages i Europa af ESO, i USA af National Radio Astronomy Observatory og i Østasien af National Astronomical Observatory of Japan. Organisationen Joint ALMA Observatory, JAO står for den fælles ledelse og styring af konstruktion og drift af ALMA.

ESO er den fremmeste fællesnationale astronomiorganisation i Europa, og verdens langt mest produktive jordbaserede astronomiske observatorium. 15 lande er med i ESO: Belgien, Brazilien, Danmark, Finland, Frankrig, Italien, Nederlandene, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbritannien, Tjekkiet, Tyskland og Østrig. ESO har et ambitiøst program, som gør det muligt for astronomer at gøre vigtige videnskabelige opdagelser. Programmet har focus på design, konstruktion og drift af stærke jordbaserede observatorier. Desuden har ESO en ledende rolle i formidling og organisering af samarbejde omkring astronomisk forskning. ESO driver tre enestående observatorier i verdensklasse i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. På Paranal driver ESO VLT, Very Large Telescope, som er verdens mest avancerede observatorium for synligt lys, samt to oversigtsteleskoper. VISTA, som observerer i infrarødt, er verdens største oversigtsteleskop, og VLT Survey Teleskopet er det største teleskop bygget til at overvåge himlen i synligt lys. ESO er Europas partner i ALMA, som er det største eksisterende astronomiprojekt. For tiden planlægges E-ELT, et 39 m optisk og nærinfrarødt teleskop, som bliver "verdens største himmeløje".