Pressemeddelelse

Undergangens Søjler

Den farvestrålende Carinatåge får på trynen af de klare nabostjerner

2. november 2016

De enorme søjlelignende strukturer inde i Carinatågen går deres undergang i møde - i modsætning til navnet på det velkendte billede af Skabelsens Søjler - Pillars of Creation i Ørnetågen. Det tyder nye observationer foretaget med MUSE-instrumentet på. MUSE er monteret på ESOs Very Large Telescope, og et internationalt hold af astronomer har studeret de nye optagelser, og tolker det velkendte fænomen anderledes.

Spir og søjler i det nye billede af of the Carinatågen er enorme skyer af støv og gasarter, som ligger imellem stjerner, som er nye eller under dannelse. Tågen befinder sig 7 500 lysår fra os. Leder af forskerholdet er Anna McLeod, som er PhD studerende ved ESO, og forskerne har brugt instrumentet MUSE på ESOs Very Large Telescope.

Den store styrke ved MUSE er, at instrumentet optager flere tusinde billeder af tågen på samme tid, og hvert billede optaget i forskellige bølgelængdeområder. Det gør det mulig at kortlægge tågens kemiske og fysiske forhold punkt for punkt.

Det nye billede er blevet kombineret med lignende strukturer, som tidligere er blevet studeret; det kendte billede Pillars of Creation [1] i Eagle Nebula - Ørnetågen, og strukturen i NGC 3603. I alt er 10 søjler blevet undersøgt, og resultatet er en klar forbindelse imellem strukturen i søjlerne og den stråling, som bliver udsendt af de nære meget tunge stjerner.

Ironisk nok er noget af det første, der sker, når en tung stjerne dannes, at den begynder at ødelægge den tågesky, som den er født af. Det er ikke noget nyt, at tunge stjerner påvirker deres omgivelser en hel del. Astronomerne har længe vidst, at den slags stjerner udsender kollosale mængder af kraftig ioniserende stråling. Det er stråling, som har tilstrækkelig energi til at strippe elektronerne fra deres atomkerner. Det er bare ret så svært at vise dette sammenspil imellem stjernerne og deres omgivelser ved direkte observationer.

Forskerholdet har analyseret virkningen af den energirige stråling på søjlerne - det er den proces, som kaldes photoevaporation, hvor gassen ioniseres, og derefter spredes. Resultaterne af denne photoevaporation, som bevirker, at søjlerne mister masse, har afsløret de skyldigt. Der er en klar sammenhæng imellem mængden af ioniserende stråling fra nabostjernerne og så størrelsesordenen for, hvor meget søjlerne bliver nedbrudt.

At tunge stjerner på den måde vender sig mod deres egen skabelsesproces, kan se ud til at være en kosmisk tragedie. Endnu forstår forskerne dog kun i begrænset omfang den feed-back, som er imellem stjernerne og søjlerne. Tilsyneladende er en sådan søjle en meget tæt struktur, men de skyer, som man ser i tågerne er i virkeligheden ganske tynde og diffuse. Det er muligt, at strålingen og stjernevinden fra de tunge stjerner faktisk hjælper med til at koncentrere stoffet nogle steder i søjlerne, så det faktisk fremmer stjernedannelsen - og så er den ældre betegnelse "Skabelsens Søjler" måske alligevel ganske rammende.

Der er ihvertfald meget mere at lære om disse utroligt smukke strukturer, og med MUSE har vi det helt ideelle instrument til de videre studier.

[1] Pillars of Creation, eller Skabelsens Søjler er et velkendt billede, optaget med NASA/ESA Hubble Space Telescope. Billedet gjorde i sin tid denne slags strukturer vidt berømte. De kaldes også med et andet udtryk elefantsnabler, og de kan have en længde på indtil flere lysår.

Forskningsresultaterne her er offentliggjort i en artikel med titlen “Connecting the dots: a correlation between ionising radiation and cloud mass-loss rate traced by optical integral field spectroscopy“, af A. F. McLeod et al., i tidsskriftet Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Forskerholdet består af A. F. McLeod (ESO, Garching,Tyskland), M. Gritschneder (Universitäts-Sternwarte, Ludwig-Maximilians-Universität, Munich, Tyskland), J. E. Dale (Universitäts-Sternwarte, Ludwig-Maximilians-Universität, Munich, Tyskland), A. Ginsburg (ESO, Garching, Tyskland), P. D.Klaassen (UK Astronomy Technology Centre, Royal Observatory Edinburgh, UK), J. C. Mottram (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), T. Preibisch (Universitäts-Sternwarte, Ludwig-Maximilians-Universität, Munich, Tyskland), S. Ramsay (ESO, Garching, Tyskland), M. Reiter (University of Michigan Department of Astronomy, Ann Arbor, Michigan, USA) og L. Testi (ESO, Garching, Tyskland).