Pressemeddelelse

Første sikre billede af nyfødt exoplanet - ESOs VLT på færde igen

Der er skyer i atmosfæren, viser spektret

2. juli 2018

Det er for første gang med sikkerhed lykkedes at optage et billede af en exoplanet under dannelse i den skive af støv og gas, som omgiver en ung stjerne. Den unge planet rydder sig vej igennem skiven omkring stjernen PDS 70, og det ser ud til, at exoplanetens atmosfære er skyet. Det er en optagelse med instrumentet SPHERE til planetjagt, monteret på ESOs Very Large Telescope.

En gruppe astronomer ledet af et hold forskere ved Max Planck Institute for Astronomy i Heidelberg, Tyskland har optaget et bemærkelsesværdigt snapshot af en planet under dannelse ved den unge dværgstjerne PDS 70. Det er gjort ved hjælp af instrumentet SPHEREESOs Very Large Telescope (VLT). Det instrument er et af de bedste i Verden til planetjagt, og billedet viser planeten, som nu har navnet PDS 70b i færd med at bane sig vej igennem den skive af støv og gas, som omgiver den unge stjerne[1].

SPHERE har målt lysstyrken for planeten ved forskellige bølgelængder, og det er det, der har muliggjort at afsløre detaljer ved exoplanetens atmosfære.

Den nyopdagede planet viser sig meget tydeligt i de nye observationer som et klart punkt til højre for selve stjernen, som på billedet er fjernet med en sort blænde. Exoplaneten befinder sig omkring tre milliarder kilometer fra stjernen, og det svarer så nogenlunde til afstanden imellem Uranus og Solen. Analyserne viser, at PDS 70b er en kæmpe gasplanet, som vejer nogle få gange mere end planeten Jupiter. Planetens overflade har en temperatur på cirka 1000°C, så den er meget varmere end nogen af planeterne i vores eget Solsystem.

Den mørke plet i midten af billedet skydes en koronagraf, som med en maske blokerer for det blændende lys fra centralstjernen, så astronomerne kan se den meget svagere skive og selve exoplaneten. Uden den maske, ville det svage lys fra planeten totalt drukne i det kraftige lys fra PDS 70.

"Det er i skiverne omkring disse unge stjerner, at planeter fødes, men indtil nu har vi kun haft antydninger af, at der faktisk er babyplaneter i skiverne," forklarer Miriam Keppler, som er leder af det forskerhold, som har fundet den her exoplanet, som stadig er i færd med at dannes. "Problemet har blot været, at vi indtil nu kun har set den indirekte virkning af planeterne som detaljer i skivernes struktur."

Opdagelsen af PDS 70s unge ledsager er et spændende videnskabeligt resultat, som allerede har ansporet til yderligere undersøgelser. Der er et andet forskerhold, hvor mange af de samme astronomer, blandt andet Keppler optræder, som i de seneste måneder har fulgt op på de første observationer for at undersøge den nye exoplanet i større detalje. De har ikke blot produceret det meget klare billede her, men de har tillige fået optaget et spektrum af planeten. Det er ananlysen af spektret, som viser, at der er skyer i exoplanetens atmosfære.

PDS 70s ledsagerplanet har dannet en overgangsskive. Det er en protoplanetarisk skive med et enormt 'hul' i midten. Forskerne har kendt til disse indre huller eller gab i årtier, og der har tidligere været spekulationer over, om de skulle være forårsaget af vekselvirkninger imellem skiven og en planet. Nu ser vi så selve planeten for første gang.

"Kepplers resultater giver os et nyt vindue til de indviklede og dårligt forståede tidlige trin i planetudviklingen," siger André Müller, som er leder af det andet forskerhold. "For virkeligt at forstå processerne bag planetdannelser, har vi haft brug for at kunne observere en planet i skiven omkring en ung stjerne." Nu, hvor astronomerne har bestemt planetens fysiske og atmosfæriske forhold, kan de afprøve de teoretiske modeller for planetdannelse.

Det er kun takket være de imponerende tekniske muligheder, som ligger i ESOs instrument SPHERE, at det har været muligt at skimte denne støvindhyllede planetfødsel. SPHERE er beregnet til at studere exoplaneter og skiverne omkring de nære stjerner ved hjælp af en teknik, som kaldes højkontrastoptagelser. Det er en ganske vanskelig proces; selv når man kan blokere lyset fra selve stjernen væk med en koronagraf, må SPHERE anvende meget avancerede teknikker både i dataindsamlingen og -behandlingen, for at kunne lokke de svage spor af exoplaneter frem i deres baner omkring klare unge stjerner[2] dels i mange forskellige bølgelængder og dels til forskellige tidspunkter.

Thomas Henning, som er direktør ved Max Planck Institute for Astronomy, og leder af forskerholdene opsummerer det nye videnskabelige resultat: "Efter mere end et årti med store anstrengelser for at byggen denne high-tech maskinen, har SPHERE nu givet os mulighed for at nyde frugterne i form af opdagelsen af baby planeter!"

[1] Skiven og billedet af selve exoplaneten samt planetens spektrum er observeret indenfor de to oversigtsprogrammer SHINE (SpHere INfrared survey for Exoplanets) og DISK (sphere survey for circumstellar DISK). Målet med SHINE er at studere 600 unge nære stjerner i nær-infrarødt med SPHEREs høje kontrast og store opløsningsevne, for at finde og bestemme nye exoplaneter og planetsystemer. DISK studerer kendte unge planetsystemer og skiverne omkring stjernerne for at bestemme udgangsbetingelserne for planetdannelse og grundlaget for variationerne for unge planeter.

[2] Astronomerne bruger en smart teknik for at lokke det svage spor af en planet lige ved siden af en klar stjerne frem. Her udnyttes Jordens omdrejning. SPHERE tager hele tiden billeder af stjernen i løbet af flere timer, så stabilt, som det kan lade sig gøre. Det får exoplanetens position i billedfeltet til langsomt at ændre sig i forhold til billedet af stjernen. Ved hjælp af indviklede beregninger kan de enkelte billeder så kombineres på en måde, så alle de dele i billedet, som ikke ser ud til at bevæge sig i forløbet, som for eksempel lyset fra selve stjernen, filtreres væk. Tilbage er kun det, som tilsyneladende flytter sig; og så dukker planeten op.

Forskningsresultaterne her er offentliggjorte i to artikler med titlerne “Discovery of a planetary-mass companion within the gap of the transition disk around PDS 70” og “Orbital and atmospheric characterization of the planet within the gap of the PDS 70 transition disk”. Begge kan findes i tidsskriftet Astronomy & Astrophysics.

Forskerholdet bag opdagelsesartiklen består af: of  M. Keppler (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), M. Benisty (Univ. Grenoble, Frankrig and Unidad Mixta Internacional Franco-Chilena de Astronomía, Chile),  A. Müller (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), Th. Henning (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), R. van Boekel (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), F. Cantalloube (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), C. Ginski (Leiden Observatory, Nederlandene), R.G. van Holstein (Leiden Observatory, Nederlandene), A.-L. Maire (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland),  A. Pohl (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), M. Samland (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), H. Avenhaus (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), J.-L. Baudino (Department of Physics, University of Oxford, Oxford, UK), A. Boccaletti (LESIA, Observatoire de Paris, Frankrig), J. de Boer (Leiden Observatory, Nederlandene), M. Bonnefoy (Univ. Grenoble, Frankrig), S. Desidera (INAF - Osservatorio Astronomico di Padova, Italien),  M. Langlois (Aix Marseille Univ, CNRS, LAM, Marseille, Frankrig and CRAL, UMR 5574, CNRS, Université de Lyon, Ecole Normale Supérieure de Lyon, Frankrig), C. Lazzoni (INAF - Osservatorio Astronomico di Padova, Italien), N. Pawellek (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), T. Stolker (Institute for Particle Physics and Astrophysics, ETH Zurich, Schweiz), A. Vigan (Aix Marseille Univ, CNRS, LAM, Marseille, Frankrig), T. Birnstiel (University Observatory, Faculty of Physics, Ludwig-Maximilians- Universität München, Tyskland), W. Brandner(Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), G. Chauvin (Univ. Grenoble, Frankrig and Unidad Mixta Internacional Franco-Chilena de Astronomía, Chile), M. Feldt (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), M. Flock (Jet Propulsion Laboratory, California Institute of Technology, USA and Kavli Institute For Theoretical Physics, University of California, USA), J. Girard(Univ. Grenoble, Frankrig and ESO, Chile), R. Gratton (INAF - Osservatorio Astronomico di Padova, Italien), J. Hagelberg (Univ. Grenoble, Frankrig), A. Isella (Rice University, Department of Physics and Astronomy, USA), M. Janson (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland and  Department of Astronomy, Stockholm University, Sverige), A. Juhasz (Institute of Astronomy, Cambridge, UK), J. Kemmer (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), Q. Kral (LESIA, Observatoire de Paris, PSL Research University, CNRS, Sorbonne Universités, UPMC, Univ. Paris 06, Univ. Paris Diderot, Sorbonne Paris Cité, Frankrig and Institute of Astronomy, Cambridge, UK), A.-M. Lagrange (Univ. Grenoble, Frankrig), R. Launhardt (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), G. Marleau (Institut für Astronomie und Astrophysik, Eberhard Karls Universität Tübingen, Tyskland and Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland) A. Matter (Université Côte d’Azur, OCA, CNRS, Frankrig), F. Ménard (Univ. Grenoble, Frankrig), J. Milli (ESO, Chile), P. Mollière (Leiden Observatory, Nederlandene), C. Mordasini (Physikalisches Institut, Universität Bern, Schweiz), J. Olofsson (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland, Instituto de Física y Astronomía, Facultad de Ciencias, Universidad de Valparaíso, Chile, and Núcleo Milenio Formación Planetaria - NPF, Universidad de Valparaíso, Chile), L. Pérez (Max-Planck-Institute for Astronomy, Bonn, Tyskland and Universidad de Chile, Departamento de Astronomia, Chile), P. Pinilla (Department of Astronomy/Steward Observatory, University of Arizona, USA), C. Pinte (Univ. Grenoble, Frankrig, UMI-FCA, CNRS/INSU, Frankrig (UMI 3386), and Dept. de Astronomía, Universidad de Chile, Chile, and  Monash Centre for Astrophysics (MoCA) and School of Physics and Astronomy, Monash University, Australia), S. Quanz (Institute for Particle Physics and Astrophysics, ETH Zurich, Schweiz), T. Schmidt (LESIA, Observatoire de Paris, PSL Research University, CNRS, Sorbonne Universités, UPMC, Univ. Paris 06, Univ. Paris Diderot, Frankrig), S. Udry (Geneva Observatory, University of Geneva, Schweiz), Z. Wahhaj (ESO, Chile), J. Williams (Institute for Astronomy, University of Hawaii at Manoa, Honolulu, USA), A. Zurlo (Aix Marseille Univ, CNRS, LAM, Laboratoire d’Astrophysique de Marseille, Frankrig, Núcleo de Astronomía, Facultad de Ingeniería y Ciencias, Universidad Diego Portales, Chile, Escuela de Ingeniería Industrial, Facultad de Ingeniería y Ciencias, Universidad Diego Portales, Chile), E. Buenzli (Institute for Particle Physics and Astrophysics, ETH Zurich, Schweiz), M. Cudel (Univ. Grenoble, Frankrig), R. Galicher (LESIA, Observatoire de Paris, PSL Research University, CNRS, Sorbonne Universités, UPMC, Univ. Paris 06, Univ. Paris Diderot, Frankrig), M. Kasper (ESO, Tyskland), J. Lannier (Univ. Grenoble, Frankrig), D. Mesa (INAF - Osservatorio Astronomico di Padova, Italien and INCT, Universidad De Atacama, Copiapó, Chile), D. Mouillet (Univ. Grenoble, Frankrig), S. Peretti (Geneva Observatory, University of Geneva, Schweiz), C. Perrot (LESIA, Observatoire de Paris, PSL Research University, CNRS, Sorbonne Universités, UPMC, Univ. Paris 06, Univ. Paris Diderot, Sorbonne Paris Cité, Frankrig), G. Salter (Aix Marseille Univ, CNRS, LAM, Laboratoire d’Astrophysique de Marseille, Frankrig), E. Sissa (INAF - Osservatorio Astronomico di Padova, Italien), F. Wildi (Geneva Observatory, University of Geneva, Schweiz), L. Abe (Université Côte d’Azur, OCA, CNRS, Lagrange, Frankrig), J. Antichi (INAF - Osservatorio Astrofisico di Arcetri, Italien), J.-C. Augereau (Univ. Grenoble, Frankrig), P. Baudoz (LESIA, Observatoire de Paris, PSL Research University, CNRS, Sorbonne Universités, UPMC, Univ. Paris 06, Univ. Paris Diderot, Sorbonne Paris Cité, Frankrig), J.-L. Beuzit (Univ. Grenoble, Frankrig), P. Blanchard (Aix Marseille Univ, CNRS, LAM, Laboratoire d’Astrophysique de Marseille, Frankrig), S. S. Brems (Landessternwarte Königstuhl, Zentrum für Astronomie der Universität Heidelberg, Tyskland),  M. Carle (Aix Marseille Univ, CNRS, LAM, Laboratoire d’Astrophysique de Marseille, Frankrig), A. Cheetham (Geneva Observatory, University of Geneva, Schweiz), A. Costille (Aix Marseille Univ, CNRS, LAM, Laboratoire d’Astrophysique de Marseille, Frankrig), A. Delboulbé (Univ. Grenoble, Frankrig), C. Dominik (Anton Pannekoek Institute for Astronomy, Nederlandene), P. Feautrier (Univ. Grenoble, Frankrig), L. Gluck (Univ. Grenoble, Frankrig), D. Gisler (Institute for Particle Physics and Astrophysics, ETH Zurich, Schweiz), Y. Magnard (Univ. Grenoble, Frankrig), D. Maurel (Univ. Grenoble, Frankrig), M. Meyer (Institute for Particle Physics and Astrophysics, ETH Zurich, Schweiz), T. Moulin (Univ. Grenoble, Frankrig), T. Buey (LESIA, Observatoire de Paris, PSL Research University, CNRS, Sorbonne Universités, UPMC, Univ. Paris 06, Univ. Paris Diderot, Frankrig), A. Baruffolo (INAF - Osservatorio Astronomico di Padova, Italien), A. Bazzon (Institute for Particle Physics and Astrophysics, ETH Zurich, Schweiz), V. De Caprio (INAF - Osservatorio Astronomico di Capodimonte, Italien), M. Carbillet (Université Côte d’Azur, OCA, CNRS, Lagrange, Frankrig), E. Cascone (INAF - Osservatorio Astronomico di Capodimonte, Italien), R. Claudi (INAF - Osservatorio Astronomico di Padova, Italien), K. Dohlen (Aix Marseille Univ, CNRS, LAM, Laboratoire d’Astrophysique de Marseille, Frankrig), D. Fantinel (INAF - Osservatorio Astronomico di Padova, Italien), T. Fusco (ONERA (Office National d’Etudes et de Recherches Aérospatiales), Frankrig), E. Giro (INAF - Osservatorio Astronomico di Padova, Italien), C. Gry (Aix Marseille Univ, CNRS, LAM, Laboratoire d’Astrophysique de Marseille, Frankrig), N. Hubin (ESO, Tyskland), E. Hugot (Aix Marseille Univ, CNRS, LAM, Laboratoire d’Astrophysique de Marseille, Frankrig), M. Jaquet (Aix Marseille Univ, CNRS, LAM, Laboratoire d’Astrophysique de Marseille, Frankrig), D. Le Mignant (Aix Marseille Univ, CNRS, LAM, Laboratoire d’Astrophysique de Marseille, Frankrig), M. Llored (Aix Marseille Univ, CNRS, LAM, Laboratoire d’Astrophysique de Marseille, Frankrig), O. Möller-Nilsson (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), F. Madec (Aix Marseille Univ, CNRS, LAM, Laboratoire d’Astrophysique de Marseille, Frankrig), P. Martinez (Université Côte d’Azur, OCA, CNRS, Lagrange, Frankrig), L. Mugnier (ONERA (Office National d’Etudes et de Recherches Aérospatiales), Frankrig), A. Origné (Aix Marseille Univ, CNRS, LAM, Laboratoire d’Astrophysique de Marseille, Frankrig), P. Puget (Univ. Grenoble, Frankrig), D. Perret (LESIA, Observatoire de Paris, PSL Research University, CNRS, Sorbonne Universités, UPMC, Univ. Paris 06, Univ. Paris Diderot, Frankrig), J. Pragt (NOVA Optical Infrared Instrumentation Group, Dwingeloo, Nederlandene), F. Rigal (Anton Pannekoek Institute for Astronomy, Nederlandene), R. Roelfsema (NOVA Optical Infrared Instrumentation Group, Dwingeloo, Nederlandene), A. Pavlov (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), C. Petit (ONERA (Office National d’Etudes et de Recherches Aérospatiales), Frankrig), G. Rousset (LESIA, Observatoire de Paris, PSL Research University, CNRS, Sorbonne Universités, UPMC, Univ. Paris 06, Univ. Paris Diderot, Frankrig), J. Ramos (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), P. Rabou (Univ. Grenoble, Frankrig), S. Rochat (Univ. Grenoble, Frankrig), A. Roux (Univ. Grenoble, Frankrig), B. Salasnich (INAF - Osservatorio Astronomico di Padova, Italien),C. Soenke (ESO, Tyskland), E. Stadler (Univ. Grenoble, Frankrig), J.-F. Sauvage (ONERA (Office National d’Etudes et de Recherches Aérospatiales), Frankrig), M. Suarez ( INAF - Osservatorio Astrofisico di Arcetri, Italien), A. Sevin (LESIA, Observatoire de Paris, PSL Research University, CNRS, Sorbonne Universités, UPMC, Univ. Paris 06, Univ. Paris Diderot, Frankrig), M. Turatto (INAF - Osservatorio Astronomico di Padova, Italien), L. Weber (Geneva Observatory, University of Geneva, Schweiz).

Forskerholdet bag den anden artikel består af A. Müller (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), M. Keppler (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), Th. Henning (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), M. Samland (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), G. Chauvin (Univ. Grenoble Alpes, Frankrig and Unidad Mixta Internacional Franco-Chilena de Astronomía, CNRS/INSU Universidad de Chile, Chile), H. Beust (Univ. Grenoble Alpes, Frankrig), A.-L. Maire (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), K. Molaverdikhani (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), R. van Boekel (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland),  M. Benisty (Univ. Grenoble Alpes, Frankrig and Unidad Mixta Internacional Franco-Chilena de Astronomía, CNRS/INSU Universidad de Chile, Chile), A. Boccaletti (LESIA, Observatoire de Paris, PSL Research University, CNRS, Sorbonne Universités, UPMC, Univ. Paris 06, Univ. Paris Diderot, Frankrig), M. Bonnefoy (Univ. Grenoble Alpes, Frankrig), F. Cantalloube (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), B. Charnay (LESIA, Observatoire de Paris, PSL Research University, CNRS, Sorbonne Universités, UPMC, Univ. Paris 06, Univ. Paris Diderot, Frankrig), J.-L. Baudino (Department of Physics, University of Oxford, UK), M. Gennaro (Space Telescope Science Institute, USA), Z. C. Long (Space Telescope Science Institute, USA), A. Cheetham (Geneva Observatory, University of Geneva, Schweiz), S. Desidera (INAF - Osservatorio Astronomico di Padova, Italien), M. Feldt (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), T. Fusco (DOTA, ONERA, Université Paris Saclay, and Aix Marseille Université, CNRS, LAM Marseille, Frankrig), J. Girard (Univ. Grenoble Alpes, Frankrig and Space Telescope Science Institute, USA), R. Gratton (INAF - Osservatorio Astronomico di Padova, Italien), J. Hagelberg (Institute for Particle Physics and Astrophysics, ETH Zurich, Schweiz), M. Janson (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland and Department of Astronomy, Stockholm University, Sverige),  A.-M. Lagrange (Univ. Grenoble Alpes, Frankrig), M. Langlois (Aix Marseille Univ, CNRS, LAM, Marseille, Frankrig and CRAL, UMR 5574, CNRS, Université de Lyon, Ecole Normale Supérieure de Lyon, Frankrig), C. Lazzoni (INAF - Osservatorio Astronomico di Padova, Italien), R. Ligi (INAF-Osservatorio Astronomico di Brera, Italien), F. Ménard (Univ. Grenoble Alpes, Frankrig), D. Mesa (INAF - Osservatorio Astronomico di Padova, Italien and INCT, Universidad De Atacama, Copiapó, Atacama, Chile), M. Meyer (Institute for Particle Physics and Astrophysics, ETH Zurich, Schweiz and Department of Astronomy, University of Michigan, USA), P. Mollière (Leiden Observatory, Leiden University, Nederlandene), C. Mordasini (Physikalisches Institut, Universität Bern, Schweiz), T. Moulin (Univ. Grenoble Alpes, Frankrig), A. Pavlov (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), N. Pawellek (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland and Konkoly Observatory, Research Centre for Astronomy and Earth Sciences, Hungarian Academy of Sciences, Hungary), S. Quanz (Institute for Particle Physics and Astrophysics, ETH Zurich, Schweiz), J. Ramos (Max Planck Institute for Astronomy, Heidelberg, Tyskland), D. Rouan (LESIA, Observatoire de Paris, PSL Research University, CNRS, Sorbonne Universités, UPMC, Univ. Paris 06, Univ. Paris Diderot, Frankrig), E. Sissa (INAF - Osservatorio Astronomico di Padova, Italien),  E. Stadler (Univ. Grenoble Alpes, Frankrig), A. Vigan (Aix Marseille Univ, CNRS, LAM, Laboratoire d’Astrophysique de Marseille, Frankrig), Z. Wahhaj (ESO, Chile), L. Weber (Geneva Observatory, University of Geneva, Schweiz), A. Zurlo (Núcleo de Astronomía, Facultad de Ingeniería y Ciencias, Universidad Diego Portales, Chile, Escuela de Ingeniería Industrial, Facultad de Ingeniería y Ciencias, Universidad Diego Portales, Chile).