Forberedelse af en revolution

Astronomien oplever en gylden æra. Alene i de seneste årtier er der gjort utrolige opdagelser, der har begejstret mennesker fra alle samfundslag. Opdagelserne strækker sig fra de første planeter, der kredser om andre stjerner, til det accelererende Univers, domineret af det stadig gådefulde mørke stof og mørk energi.

Artist impression of the E-ELTEuropa er førende inden for alle områder af moderne astronomi især takket være de jordbaserede faciliteter, der drives af ESO. Udfordringen er at konsolidere og styrke denne position i fremtiden. Det skal opnås med det revolutionerede nye jordbaserede teleskop-koncept, European Extremely Large Telescope (E-ELT), som får en ydeevne, der er langt bedre end de faciliteter, som findes i dag.Dette teleskop kan med tiden revolutionere vores opfattelse af Universet på samme måde, som Galileo Galileis teleskop gjorde for 400 år siden.

Nyskabende design

E-ELT med et spejl i 40 meter-klassen er i øjeblikket ved at gennemgå en meget detaljeret designfase. Grønt lys for konstruktionen af E-ELT er planlagt til 2011 med start af driftsfasen planlagt til tidligt i næste årti.

Teleskopets "øje" vil være næsten en halv fodboldbane-længde i diameter og vil kunne samle 15 gange mere lys end de største optiske teleskoper, der findes i dag. Teleskopet får et nyskabende fem-spejls design, der omfatter avanceret adaptiv optik for at korrigere for uro i atmosfæren, der giver billeder 15 gange skarpere end optagelser fra Rumteleskopet Hubble. Hovedspejlet vil blive sammensat af næsten 1000 sekskantede segmenter.

Tilbage            Næste