Tiedote

ESPRESSO näkee valoa tunnelin toisessa päässä

Ensimmäinen iso askel otettu kohti korkean resoluution spektrografin lisäämistä VLT:hen

17. lokakuuta 2016

Tähtien valo on ensimmäisen kerran onnistuttu ohjaamaan yhdestä Unit teleskoopista (UT), mikä muodostaa ESO:n erittäin ison teleskoopin (VLT), 60 metriä pitkään tunneliin, joka johtaa valon uuteen VLT:n alla olevassa maanalaisessa laboratoriossa sijaitsevaan fokukseen. Kun systeemi on täysin toimiva, niin valo ohjataan kaikista neljästä UT:sta tähän ”konvergenssipisteeseen”, minne ESPRESSO (Echelle SPectrograph for Rocky Exoplanet and Stable Spectroscopic Observations), eli korkean resoluution spektrografi laitetaan vuonna 2017. Tällä tavalla UT:n (jokaisen halkaisija 8 m) yhteenlaskettu valonkeräyskyky vastaa 16 metrin halkaisijaa. ESPRESSO:a voidaan käyttää myös vain yhdellä UT:lla, kun kaikkia neljää ei tarvita.

Saadakseen valoa teleskoopeista uudelle fokukselle, tämän uuden ja erittäin monimutkaisen optisen järjestelmän suunnitteli ja asensi portugalialainen yhtiökumppani ESPRESSO-konsortiosta. ”Konvergenssipisteeltä” otettujen kuvien laatu oli erinomainen ja ne täyttivät tämän instrumentin vaatimukset, mitkä ovat edellytyksenä erittäin haastaville ja kunnianhimoisille tieteellisille tavoitteille.

Tämä on erittäin merkittävä ja rohkaiseva ensimmäinen askel ESPRESSO:n kehittämisessä. ESPRESSO on erittäin hienostunut havaintoväline ja se on esimerkki erinomaisesta insinööritiimin ja astronomien onnistumisesta laitteen kehitystyössä. Tämä nyt aikaan saatu tulos antaa tiimille luottamusta suoriutumiskyvystä, minkä ESPRESSO lopulta saavuttaa. Tulevina kuukausina loput kolme UT:ta yhdistetään samaan fokuspisteeseen ja sen jälkeen ESPRESSO lopullisesti asennetaan paikalleen ja havainnot todella alkavat.

ESPRESSO-konsortio on tehnyt ESPRESSO:a kuluneiden kuuden vuoden aikana. Se rakentuu  ESO:n La Sillassa sijaitsevan 3.6-metrin teleskoopin HARPS-instrumentin menestyksen pohjalle ja se tuo korkean resoluution spektrometrian VLT:lle. ESPRESSO:n herkkyys tarkoittaa sitä, että se on korvaamaton väline kivisten maankaltaisten planeettojen etsimisessä kaukaisista tähtijärjestelmistä. Se tulee myös tekemään tarkkoja mittauksia fysiikan perusvakioista Universumissa tutkimalla erityisesti niiden ajallisia muutoksia. Se tulee myös tutkimaan kaukaisten galaksien tähtien kemiallisia koostumuksia.

ESPRESSO-konsortio koostuu seuraavista tahoista: Université de Genève, Sweitsi; Universität Bern, Sweitsi; INAF-Trieste, Italia; INAF – Osservatorio Astronomico di Brera, Italia; Instituto de Astrofísica de Canarias, Espanja; Universidade do Porto, Portugali; Universidade do Lisboa, Portugali; ja ESO.

S-posti: pgrimley@partner.eso.org