Tiedote

ESO Supernova tarjoaa unohtumattomia oppimiskokemuksia

Kattava koulutuksellinen ohjelma on tarjolla uudessa ESO Supernova-planetaariossa ja -vierailijakeskuksessa

11. toukokuuta 2018

Huippuluokan ESO Supernova-planetaario ja -vierailijakeskus tarjoaa unohtumattomia oppimiselämyksiä kaikenikäisille oppilaille. Mukaansatempaavat työpajat, kierrokset ja kaksi uutta opetuksellista planetaario-ohjelmaa vangitsevat kaikki yötaivaan uskomattoman ominaisuuden innostaa nuoria ihmisiä rakastamaan tiedettä. Kaikki opetukselliset toiminnot ovat maksuttomia.

Yleisölle 28.4.2018 avautunut ESO Supernova-planetaario ja -vierailijakeskus tarjoaa suuren valikoiman valloittavia ohjelmia, työpajoja ja tapahtumia. ESO Supernovan koulutuksellinen ohjelma on suunniteltu mukautumaan 4–18 -vuotiaiden oppilaiden tarpeisiin ja käsittää valikoiman vuorovaikutteisia työpajoja ja kierroksia sekä pääsyn huippuluokan tähtititeen näyttelyymme. Lisäksi kaksi esittelijän ohjaamaa planetaario-ohjelmaa — The Skies Above Us and A Tour of the Solar System (Taivas yllämme ja Aurinkokuntakierros) — on hiljattain liitetty jännittävään ESO Supernovassa tarjolla olevaan opetukselliseen ohjelmaan.

The Skies Above Us on vuorovaikutteinen planetaario-ohjelma, joka on erityisesti kehitetty lastentarhan ja 4–7 -vuotiaiden esikouluryhmille. Tämä suora esitys auttaa nuoria oppijoita ymmärtämään Maan yön ja päivän kiertoa, kehittämään käsitys ajasta ja avaruudesta sekä arvostamaan Maan paikkaa aurinkokunnassa. Se taltioi yötaivaan innostavan luonteen, kertoo tarinoita tähtikuvioista ja tutkii Maan, Kuun ja Auringon suhdetta avaruudesta käsin, tarjoten nuorille yleisöille ensimmäisen käsityksen Maa–Kuu–Aurinko -järjestelmään.

A Tour of the Solar System on lumoava ohjelma, joka yhdistää yllämme olevan yötaivaan tutkimuksen vuorovaikutteiseen matkaan halki aurinkokunnan. Tämä ohjelma on suunniteltu 8–11 -vuotiaille ala-asteen koululaisille ja tarjoaa yleisölle käsityksen heidän kotinsa sijainnista suhteessa muuhun osaan Maapalloa ja Maan sijainnista suhteessa muuhun osaan aurinkokuntaa. Se selittää ensin miksi ESO:n teleskoopit sijaitsevat Chilen kuivassa autiomaassa ennen kuin tutkii tähdistöjen kuvioita, tarinoita ja legendoja sekä vie katsojat Maapallolta tutkimaan muuta osaa aurinkokunnasta. Yleisö saa selville mikä on kussakin planeetassa ainutkertaista ja kuinka ne vertautuvat Maahan.

Näiden valloittavien planetaarioesitysten lisäksi me olemme koostaneet kuusi erilaista käytännön työpajaa, jotka on räätälöity eri-ikäisille oppilaille. Kukin työpaja liittyy koulun opetusohjelmaan ja tarjoaa oppilaille hauskan ja vuorovaikutteisen kokemuksen elämästä tähtitieteilijänä. Lisäksi tarjolla on ESO:n tiedemiesten ja insinöörien vetämiä mukaansatempaavia ja henkilökohtaisia kierroksia, jotka ovat täynnä tietoja tähtitieteestä ja ESO:n esittämästä tärkeästä roolista tällä kiehtovalla tieteen alalla. Vuorovaikutus aktiivisten ESO-tutkijoiden kanssa antaa koululaisille mahdollisuuden kysyä kysymyksiä ja kehittää ymmärrystä tieteellisistä uravaihtoehdoista.

Koululaiset voivat myös tutkia kiehtovaa 2200 m2:n näyttelyämme, joka tutkii monia tähtititeen peruskäsitteitä ja kattaa suuren valikoiman opetusohjelman sisältöä. Oppijat voivat tutkia, koskea ja käyttää aitoja tähtitieteellisiä tuotteita sekä suorittaa kokeita saadakseen käsityksen siitä, mitä merkitsee olla maailmankaikkeuden arvoituksia selvittävä tähtitieteilijä.

ESO Supernova-planetaario ja -vierailijakeskus on omistautunut tuomaan tähtitieteen kaikkien saataville. Koulutuksellinen materiaalimme on saatavilla netissä maksutta ja vuosittain ESO Supernovassa on useita opettajien koulutustapahtumia yhteistyössä Haus der Astronomien kaltaisten kumppanien kanssa. Nämä tapahtumat kattavat valikoiman aiheita ja tuovat opettajat yhteen aktiivisten tiedemiesten ja insinöörien kanssa.

Voit tutkia koulutuksellisen sisällön koko valikoimaa täällä ja tilata koulutusuutiskirjeemme täällä. Ohjelmien A Tour of the Solar System ja The Skies Above Us ensimmäinen esitys oli keskiviikkona 2.5. ja ohjelmia esitetään nyt säännöllisesti. Varaa istumapaikkasi ja hae lisätietoja näistä jännittävistä ohjelmista täältä. Liput tulisi varata etukäteen ja ne voi tulostaa ESO Supernovassa.

ESO Supernova-planetaario ja -vierailijakeskus

ESO Supernova-planetaario ja -vierailijakeskus on suurelle yleisölle tarkoitettu huippuluokan tähtitiedekeskus sekä koulutuslaitos, joka sijaitsee ESO:n päämajan yhteydessä Garchingissa, Münchenin lähellä. Keskuksessa on Saksan, Itävallan ja Sveitsin alueen suurin kallistettu planetaario ja interaktiivinen näyttely, joka jakaa tähtitieteen ja ESO:n ihmeellistä maailmaa innostaakseen tulevia sukupolvia arvostamaan ja ymmärtämään maailmankaikkeutta ympärillämme. Kaikki sisältö on tarjolla englanniksi ja saksaksi ja sisäänpääsy on maksuton, mutta edellyttää ennakkovarauksen. Lisätietoja saat osoitteesta: supernova.eso.org.

ESO Supernova-planetaario ja -vierailijakeskus on Euroopan eteläisen observatorion (ESO) ja Heidelbergin teoreettisen tutkimuksen instituutin (HITS) yhteistyöhanke. Rakennuksen on lahjoittanut saksalainen Klaus Tschiran säätiö (KTS) ja ESO huolehtii sen toiminnasta.

ESO Supernovaa ylpeänä tukevat LOR-säätiö, Evans & Sutherland ja Sky-Skan.

Fyysikko ja yksi SAP:n perustajista Klaus Tschira (1940–2015) loi säätiön Klaus Tschira Stiftung (KTS) vuonna 1995. Se on yksi Euroopan suurimmista yksityisesti rahoitetuista voittoa tavoittelemattomista säätiöistä. Säätiö tukee luonnontieteiden, matematiikan ja tietojenkäsittelytieteiden edistämistä sekä pyrkii kohottamaan näiden alojen arvostusta. Säätiön tukitoiminta alkaa lastentarhoista ja jatkuu kouluihin, yliopistoihin ja tutkimuslaitoksiin. Säätiö taistelee uusien tieteellisen tiedon siirtomenetelmien puolesta ja tukee tieteen tulosten sekä kehittämistä että ymmärrettävää julkistamista. ESO Supernova on KTS:n lahjoitus ja ESO vastaa sen toiminnasta.

Fyysikko ja yksi SAP:n perustajista Klaus Tschira (1940–2015) sekä Klaus Tschira -säätiö perustivat yksityisen ja voittoa tavoittelemattoman tutkimuslaitoksen Heidelberger Institut für Theoretische Studien (HITS gGmbH) vuonna 2010. HITS tekee luonnontieteiden, matematiikan ja tietojenkäsittelytieteiden perustutkimusta keskittyen suurten tietomäärien käsittelyyn, luokitteluun ja analysointiin. Tutkimusalueet ulottuvat molekyylibiologiasta astrofysiikkaan. HITS:n osakkaat ovat Klaus Tschira -säätiön alainen HITS-säätiö, Heidelbergin yliopisto ja Karlsruhen teknologinen korkeakoulu. HITS tekee myös yhteistyötä muiden yliopistojen ja tutkimuslaitosten sekä teollisuuskumppanien kanssa. HITS:n perusrahoitus tulee HITS-säätiöltä, jota rahoittaa Klaus Tschira -säätiö. Pääasialliset ulkoiset rahoitustahot ovat Saksan opetus- ja tutkimusministeriö, Saksan tutkimussäätiö ja Euroopan unioni.

ESO on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja ylivoimaisesti maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 15 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta, joiden lisäksi Chile toimii laitteistojen sijoitusmaana ja Australia strategisena kumppanina. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla VLT-teleskooppi (Very Large Telescope) ja siihen liittyvä, maailmanlaajuisesti johtava VLTI-interferometri, sekä kaksi kartoitusteleskooppia. VISTA toimii infrapuna-alueella ja VST-teleskooppi näkyvän valon aallonpituuksilla. ESO on myös merkittävä kumppani kahdessa Chajnantorin laitteistossa, APEX-teleskoopissa ja ALMA-teleskoopissa, joka on maailman suurin tähtitieteellinen projekti. Lähellä Paranalia sijaitsevalla Cerro Armazonesilla ESO rakentaa 39-metrin kokoista ELT-teleskooppia (Extremely Large Telescope), josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

Sähköposti: tjohnsto@eso.org