Tiedote

ELT:n HARMONI-spektrograafi läpäisi alustavan suunnittelun arvioinnin

Huippuhavaintolaite läpäisi kriittiset testit ja sai tehokkaan adaptiivisen optiikan järjestelmän

20. joulukuuta 2018

HARMONI, yksi ELT-teleskoopin (Extremely Large Telescope) ensivalohavaintolaitteista on onnistuneesti läpäissyt alustavan rakennekatsastusprosessin (Preliminary Design Review, PDR). HARMONI-konsortion kiivaan keskusteluviikon aikana vuoden 2017 lopulla ESO ja yhteisön asiantuntijat tutkivat josko havaintolaite saattaisi saavuttaa hyvin kunnianhimoiset tiedetavoitteensa. He arvioivat havaintolaitteen optiikan, mekaniikan, ohjelmiston ja elektroniikan suunnittelun sekä sen toiminnallisen konseptin ja tunnistivat prosessin aikana joitakin teknisiä ongelmia, jotka vaatisivat jatkovalmisteluja. HARMONI-työryhmä on sen jälkeen saanut valmiiksi kaikki katsastuksen tunnistamat tehtävät ja havaintolaite on nyt virallisesti läpäissyt PDR-vaiheen. Tämän elintärkeän vaiheen valmiiksi saamisen myötä havaintolaite voi jatkaa yksityiskohtaisen suunnittelun vaiheeseen, jonka tavoitteena on valmistaa se huippuhavaintojen tekoon ELT:n nähdessä ensivalonsa.

Tämän merkittävän virstanpylvään saavuttamisen lisäksi HARMONI on myös saamassa uuden tehokkaan adaptiivisen optiikan järjestelmän. ESO:n johtokunta näytti hiljattain vihreää valoa LTAO:n (Laser Tomographic Adaptive Optics) kehittämiselle. LTAO oli alunperin siirretty teleskooppiprojektin myöhempään vaiheeseen. Johtuen sen merkittävyydestä HARMONI:lle ja ELT:n tiedetavoitteille sekä ESO:n ja HARMONI-konsortion rahoituksen myötä ESO on valtuutettu jatkamaan tämän modulin kanssa. LTAO-järjestelmä hyödyntää ELT:n laserohjaustähtiä ja sen ansiosta HARMONI pystyy saamaan äärimmäisen teräviä kuvia tähtitieteellisistä kohteista missä tahansa osassa taivasta.

HARMONI — High Angular Resolution Monolithic Optical and Near-infrared Integral field spectrograph — tulee olemaan ELT:n työjuhtahavaintolaite näkyvän valon ja lähi-infrapuna-aallonpituuksien spektroskopiassa. Se on yhtenäiskenttäspektrograafi ja pystyy samanaikaisesti ottamaan spektrin 30 000 lähekkäisestä pisteestä taivaalla kartoittaakseen tähtitieteellisen kohteen kautta laajan aallonpituusalueen. Se on yksi ensimmäisiä uuden sukupolven massiivisia tähtitieteellisiä havaintolaitteita. HARMONI on vaikuttavasti 8 metrin korkuinen, 10 metrin pituinen ja 6 metriä leveä, ja se painaa vakuuttavasti 40 tonnia.

HARMONI:n rakenne tekee sen helpoksi kalibroida ja käyttää, tarjoten ELT:lle "kohdista-ja-katso" -spektroskooppiset valmiudet, jotka sopivat täydellisesti teleskoopin varhaisten vuosien tieteellisten mahdollisuuksien hyödyntämiseen. HARMONI on osa ensivalohavaintolaitteiden laivuetta, joka kattaa myös kuvantamisvalmiudet MICADO/MAORY:n kautta sekä keski-infrapuna-aallonpituuksien havaintovalmiudet METIS:in kautta.

HARMONI-konsortio koostuu kuudesta pääkumppanista sekä joukosta osakkaina toimivia tutkimuslaitoksia. Pääkumppanit ovat Oxfordin yliopisto (Iso-Britannia), Science and Technology Facilities Council’s UK Astronomy Technology Centre (Iso-Britannia), Centre de Recherche Astrophysique de Lyon (Ranska), Laboratoire d'Astrophysique de Marseille (Ranska), Instituto de Astrofísica de Canarias (Espanja), Centro de Astrobiologia (CSIC - INTA) (Espanja) ja ESO. Durhamin yliopistosta (Iso-Britannia), tämänhetkinen osakas, tulee piakkoin täysi kumppani. Muut osakastutkimuslaitokset ovat Office National d'Etudes et de Recherches Aérospatiales (Ranska), L'Institut de Recherche en Astrophysique et Planétologie (Ranska), Science and Technology Facilities Council’s RAL Space (Iso-Britannia) ja L’Institut de Planétologie et d’Astrophysique de Grenoble (IPAG).

Sebastian Egner