Tiedote

GASP hanke sai 2.5 miljoonan euron apurahan Euroopan tiedeneuvostolta

8. toukokuuta 2019

Tähtitieteilijä Bianca Poggianti, Istituto Nazionale di Astrofisica tutkimuslaitoksesta on palkittu 2.5 miljoonan euron apurahalla, jonka antoi Euroopan tiedeneuvosto projektille, joka perustuu dataan ESO:n havaintolaitteista. GAs Stripping Phenomena in galaxies (GASP) on yksi 222 projektista ympäri Eurooppaa, joka on palkittu suuresti kilpaillulla apurahalla. ERC:n tiedotteen löydät täältä.

ERC projekti GASP kuuluu ESO:n suuriin ohjelmiin, jossa tutkitaan kaasun poistumista galakseissa ja sen seurauksista tähtien syntymisessä. GASP käyttää valtavaa määrää dataa, mistä suuri osa on kerätty MUSE instrumentilla ESO:n Very Large Telescopella (VLT), kuten myös ALMA:lla ja APEX:lla. Poggiantin kertoo tämän datan tulevan useilta eri aallonpituuksilta ja se on yksi näkökohdista, jotka tekevät GASP:sta uniikin, mahdollistaen ensimmäistä kertaa tähtitieteilijöiden tutkimuksen eri vaiheista kaasupilvissä ja tähdissä pitkien matkojen päässä galaksien keskustoista. GASP on myös hyvin erottuva yhdistelemällä korkean tarkkuuden fyysistä analyysia, statistista voimaa suurista näytteistä tutkituissa kohteissa ja innovoivalla kehitystä metodeissa, joilla tutkitaan galaksien spektriä eri kosmologisilla aikakausilla.

GASP perustettiin vuonna 2015 ja se on jo näyttänyt menestyksensä; ensimmäinen data julkaistiin marraskuussa 2017 ja se sisälsi tärkeää tietoa kuten mm. keskimääräisen tähtien muodostumisen vauhdin 57 galaksissa eri olosuhteissa ja samalla julkaistiin aiemmin tuntematon tapa ruokkia supermassiivisia mustia aukkoja. Toinen ja viimeisin GASP data julkaisu on suunniteltu toukokuulle 2019.

Tämä vasta annettu ERC apuraha mahdollistaa kuuden nuoren tutkijan liittymisen tiimiin, tukien tämänhetkistä projektia saadakseen vastauksia kysymyksiin koskien olosuhteita missä tähdet voivat syntyä, galaksien ympäristön vaikutuksesta supermassiivisten mustien aukkojen ”syttymiselle” aktiivisten galaksien keskustaan ja prosessiin mikä pysäyttää tähtien muodostumisen.

ERC on tärkeä eurooppalainen rahoitus organisaatio tieteen tutkimuksen edistämiselle. ERC:n edistyneet apurahat annetaan vakiintuneille huippu tutkijoille, joiden koti instituutiot ovat EU:n sisällä tai assosioituneissa maissa. He tukevat pioneeri työtä antamalla menestyneille tutkijoille erinomaisen mahdollisuuden seuratakseen heidän parhaita ideoitaan.

Tunnistus:ann19024