Lehdistötiedote

Gaian havainnointia Linnunradan kartoituksen tekemiseksi

ESO:n VST-teleskooppi auttaa satelliitin radan määrittämisessä, jotta yli miljardin tähden muodostama tarkka kartta saadaan tehtyä

2. toukokuuta 2019

Tämä kuva on yhdistelmä useista eri kuvista, mitkä on otettu ESO:n VLT-taivaankartoitusteleskoopilla (VST). Kuvassa ESA:n Gaia-satelliitti näkyy heikkona pistevyönä tähtien täyttämän kuvakentän alemman puoliskon osassa. Nämä havainnot on otettu osana parhaillaan toimivaa yhteistyöprojektia Gaian radan tarkalle määrittämiselle ja siten sen tekemän tähtikartaston tarkkuuden parantamiseksi.

Gaia on Euroopan avaruusjärjestö ESA:n satelliitti ja se kartoittaa taivasta rakentaakseen maailman suurimman ja tarkimman kolmiulotteisen kartan omasta Linnunradastamme. Vuosi sitten Gaia-satelliitin tuloksista julkaistiin paljon odotettu toinen datan julkistus, missä oli mukana erittäin tarkat mittaukset yli miljardin Linnunradan tähtien paikoista, etäisyyksistä ja ominaisliikkeistä. Tämä luettelo on mahdollistanut uudet tutkimukset useilla eri tähtitieteen alueilla, joissa painotetaan Linnunradan rakennetta, alkuperää ja kehittymistä. Tämän pohjalta on syntynyt yli 1700 tieteellistä julkaisua vuoden 2013 laukaisun jälkeen.

Jotta Gaian kartoissa vaadittava tarkkuus on mahdollista, on Gaian sijainti Maan suhteen tunnettava erittäin tarkasti. Siitä syystä Gaian kartoittaessa tähtiä ja keräten tietoa niistä tähtitieteilijät monitoroivat säännöllisesti sen paikkaa maailmanlaajuisen optisten teleskooppien verkoston avulla, joihin VST ESO:n Paranalin observatoriolta [1] kuuluu. VST-teleskooppi on maailman suurin taivaankartoitusteleskooppi näkyvällä valon aallonpituudella ja se mittaa Gaian paikan taivaalla joka toinen yö vuoden ympäri.

Gaian havainnot vaativat aivan erityisen havaintoproseduurin”, kertoi Monika Petr-Gotzens, ketä on koordinoinut ESO:n Gaia-havaintoja vuodesta 2013 lähtien. “Kutsumme satelliittia 'liikkuvaksi kohteeksi', koska se liikkuu nopeasti taustatähtien suhteen. Gaian seuraaminen on melkoinen haaste!”

VST on täydellinen laite Gaian liikkeen havaitsemiseksi”, ESO:n havainto-ohjelmien toimiston johtaja Ferdinando Patat sanoi. “Yhden ESO:n ensiluokkaisten maanpäälisten havaintolaitteiden käyttäminen viimeistä teknologiaa edustavan havaintosatelliitin toiminnan tukemiseksi on hieno esimerkki tieteellisestä yhteistyöstä”.

Tämä on hieno maanpäälisten ja avaruudesta käsin tehtävien havaintojen välinen yhteistyö, missä käytetään yhtä ESO:n maailman huipputeleskooppia ESA:n miljardin tähden paikan ankkuroimiseksi paikalleen”, ESA:n Gaia projektitutkija Timo Prusti sanoi.

ESA:n lentodynamiikasta vastaavat ekspertit käyttävät VST:n havaintoja Gaian seuraamiseen ja satelliittin radan tarkkaan määrittämiseen. Havaintojen, joissa Gaia on vain pieni valopiste kirkkaiden tähtien joukossa, käsittely vaatii tarkkaa kalibrointia, jotta rata voidaan tarkasti määrittää. Gaian toisen datajulkaisun tietoja käytetään jokaisen kuvakentän tähden identifiointiin ja niiden avulla satelliittin paikka saadaan määritettyä hämmästyttävällä jopa 20 millikaarisekunnin tarkkuudella.

Tämä on haastava prosessi, missä käytämme Gaian tekemiä tähtien havaintoja Gaian paikan kalibrointiin ja lopulta parannamme sen tekemiä tähtien havaintoja”, Timo Prusti selitti.

“Huolellisen ja pitkän dataprosessoinnin jälkeen olemme nyt saavuttaneet vaadittavan tarkkuuden Gaian maanpäälisten havaintojen hyödyntämiseksi osana radanmääritystä”, Martin Altmann 'Ground Based Optical Tracking (GBOT)'-kampanjan johtaja Heidelbergin yliopiston tähtitieteen keskuksesta Saksasta sanoi.

GBOT informaatiota Gaian radan parantamiseen ei pelkästään käytetä tulevien havaintojen tarkkuuden parantamiseksi, vaan myös aikaisempien maanpäälisten havaintojen parantamiseksi ja tämä johtaa tarkkuuden parantumiseen tulevaisuudessa tehtäviin datan julkistuksiin.

[1] Tämä ESO:n ja ESA:n välinen yhteistyö on yksi useista yhteisprojekteista, mitkä ovat hyötyneet molempien organisaatioiden asiantuntemuksesta tähtitieteen ja astrofysiikan alueella. ESA:n ja ESO:n pääjohtajat allekirjoittivat yhteistyösopimuksen 20. elokuuta 2015 synergian lisäämiseksi eri yhteyksissä, kuten tässä projektissa.

Edistääkseen astrofysiikkaan liittyvien satelliittien ja maanpäälisten tutkimusyksiköiden, sekä niihin liittyvien organisaatioiden välistä vuorovaikutusta ESA ja ESO yhdistävät voimansa ja järjestävät sarjan kansainvälisiä tähtitieteen kokouksia. Ensimmäinen ESA-ESO yhteinen työpaja pidetään marraskuussa 2019 ESO:n toimitiloissa ja haku seuraavaan ESA:lla 2020 pidettävään työpajaan on parhaillaan auki.

ESO on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja ylivoimaisesti maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 16 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Irlanti, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta, joiden lisäksi Chile toimii laitteistojen sijoitusmaana ja Australia strategisena kumppanina. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla VLT-teleskooppi (Very Large Telescope) ja siihen liittyvä, maailmanlaajuisesti johtava VLTI-interferometri, sekä kaksi kartoitusteleskooppia. VISTA toimii infrapuna-alueella ja VST-teleskooppi näkyvän valon aallonpituuksilla. ESO on myös merkittävä kumppani kahdessa Chajnantorin laitteistossa, APEX-teleskoopissa ja ALMA-teleskoopissa, joka on maailman suurin tähtitieteellinen projekti. Lähellä Paranalia sijaitsevalla Cerro Armazonesilla ESO rakentaa 39-metrin kokoista ELT-teleskooppia (Extremely Large Telescope), josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

Euroopan avaruusjärjestö (ESA) on Euroopan väylä avaruuteen. Sen tehtävänä on Eurooppalaisten avaruuteen suunnattujen toimintojen tukeminen ja sen varmistaminen, että avaruuteen suunnatut hankkeet ja sijoitukset hyödyntävät Euroopan ja koko maailman kansalaisia.

ESA on kansainvälinen organisaatio, mihin kuuluu 22 jäsenvaltiota. Koordinoimalla jäsenmaiden raha- ja henkilöstöresursseja se voi hoitaa sellaisia toimintoja ja ohjelmia, joita yksikään yksittäinen Euroopan valtio ei pystyisi tekemään.

ESA:n Gaia-satelliitti laukaistiin 2013 tehtävänään kaikkein tarkimman kolmiulotteisen kartoituksen tekeminen yli miljardista Linnunradan tähdestä. Satelliitin tuloksista on toistaiseksi julkaistu kaksi isoa datakokonaisuutta: Gaia Data Release 1 vuonna 2016 ja Gaia Data Release 2 vuonna 2018. Tulevina vuosina dataa julkaistaan enemmän.

Koordinaattori, FT, Turun yliopiston Tiedekeskus Tuorla
Kaarina, Suomi
Matkapuhelin: +358294504358

Tämä on ESO:n lehdistötiedotteen käännös eso1908.

Tiedote nr.:eso1908fi