Lehdistötiedote

ESO:n teleskooppi on kuvannut upean kosmisen tanssin

16. elokuuta 2022

ESO:n VLT-teleskooppi (Very Large Telescope) on kuvannut näyttävää kosmista törmäystä: galaksi NGC 7727:a. Tämä jättiläinen syntyi kahden galaksin sulautumisesta, joka alkoi noin miljardi vuotta sitten. Galaksin keskellä on lähin koskaan löydetty supermassiivisten mustien aukkojen pari. Nämä tulevat aikoinaan sulautumaan yhdeksi entistä massiivisemmaksi mustaksi aukoksi.

Aivan kuten saatat törmätä jonkun kanssa vilkkaalla kadulla, myös galaksit voivat törmätä toisiinsa. Vaikka galaksien väliset vuorovaikutukset ovat paljon dramaattisempia kuin kohtaamiset vilkkaalla kadulla, yksittäiset tähdet eivät kuitenkaan yleensä törmää, koska niiden kokoihin verrattuna niiden väliset etäisyydet ovat erittäin suuret. Galaksit enemmänkin tanssivat toistensa ympärillä, ja keskinäinen painovoima saa aikaan vuorovesivoimia, jotka muuttavat dramaattisesti kahden tanssikumppanin ulkoasua. Tähtien, kaasun ja pölyn muodostamat pyrstöt pyörivät galaksien ympärillä, kunnes ne lopulta muodostavat uuden, yhteensulautuneen galaksin. Tämä johtaa lopulta hajanaiseen ja kauniisti epäsymmetriseen muotoon, jonka näemme tässä NGC 7727 galaksissa.

Tämän kosmisen törmäyksen seuraukset näkyvät tässä galaksin kuvassa selvästi. Kuva on otettu ESO:n VLT:n FOcal Reducer and low dispersion Spectrograph 2, eli FORS2-instrumentilla. Vaikka galaksi on kuvattu aikaisemmin toisella ESO:n teleskoopilla, tämä uusi kuva näyttää monimutkaisempia yksityiskohtia sekä galaksin pääosassa, että sen ympärillä olevissa himmeissä rakenteissa.

Tässä ESO:n VLT-kuvassa näkyy galaksien sulautumisessa syntyneitä jälkiä: toisiltaan irronneita tähtiä ja pölyä. Nämä muodostavat NGC 7277:ää syleilevät upeat pitkät käsivarret. Nämä ovat täynnä tähtiä, jotka näkyvä kuvassa kirkkaina sini-purppuranpunaisina pisteinä.

Kuvassa galaksin keskellä näkyy myös kaksi kirkasta pistettä, jotka ovat myös merkkinä sen dramaattisesta menneisyydestä. NGC 7727:n ydin koostuu kahdesta alkuperäisestä galaksiytimestä, joista kummassakin on supermassiivinen musta aukko. Nämä sijaitsevat Vesimiehen tähdistössä noin 89 miljoonan valovuoden päässä Maasta, ja tämä on meitä lähin supermassiivisten mustien aukkojen pari.

NGC 7727:n mustat aukot ovat kuvassa vain 1600 valovuoden päässä toisistaan, ja niiden odotetaan sulautuvan 250 miljoonan vuoden kuluessa, joka on tähtitieteellisessä ajassa pelkkä silmänräpäys. Kun mustat aukot yhdistyvät, ne muodostavat entistä massiivisemman mustan aukon.

ESO:n tulevan ELT-teleskoopin (Extremely Large Telescope) odotetaan löytävän useita vastaavia piilekseleviä supermassiivisia mustien aukkojen paria. ELT:n on tarkoitus aloittaa toimintansa myöhemmin tällä vuosikymmenellä Chilen Atacaman autiomaassa. ELT:n avulla voimme odottaa kuulevamme useista vastaavista löydöistä galaksien keskuksissa.

Kotigalaksimme keskustassa on myös supermassiivinen musta aukko. Galaksimme on matkalla kohti sulautumista lähimmän suuren naapurimme Andromedan galaksin kanssa miljardien vuosien päästä. Lopputuloksena oleva galaksi ehkä näyttää samanlaiselta kuin tässä kuvassa NGC 7727:ssä näkyvä kosminen tanssi. Siten tämä kuva voi antaa meille näkymän tulevaisuuteen.

Tämä kuva on otettu osana ESO:n Kosmiset helmet (Cosmic Gems) -ohjelmaa, joka on tieteen tiedottamishanke, jonka tarkoituksena on tuottaa kuvia kiinnostavista, kiehtovista tai visuaalisesti näyttävistä kohteista ESO:n teleskooppien avulla, opetusta ja julkista tiedottamista varten. Ohjelmassa hyödynnetään kaukoputkien havaintoaikaa, jota ei voida käyttää tieteellisiin havaintoihin. Kaikki kerätyt tiedot voivat kuitenkin soveltua myös tieteellisiin tarkoituksiin, ja ne laitetaan tähtitieteilijöiden saataville ESO:n tiedearkiston kautta.

Euroopan eteläinen observatorio (ESO) tekee maailmankaikkeuden salaisuuksien tutkimisen mahdolliseksi kaikille tutkijoille ympäri maailman. Suunnittelemme, rakennamme ja operoimme huippuluokan maanpäälisiä observatorioita, joita tähtitieteilijät käyttävät jännittävien tutkimusongelmien ratkaisemiseen ja populääritähtitieteen edistämiseen. Me edistämme myös kansainvälistä yhteistyötä tähtitieteen alalla. ESO perustettiin hallitustenväliseksi järjestöksi vuonna 1962 ja nykyään ESO:ssa on mukana 16 jäsenvaltiota (Itävalta, Belgia, Tšekki, Tanska, Ranska, Suomi, Saksa, Irlanti, Italia, Alankomaat, Puola, Portugali, Espanja, Ruotsi, Sveitsi ja Yhdistynyt kuningaskunta) yhdessä Chilen isäntävaltion kanssa ja Australian kanssa strategisena kumppanina. ESO:n pääkonttori ja sen vierailijakeskus ja planetaario, ESO Supernova, sijaitsevat lähellä Müncheniä Saksassa. Chilen Atacaman aavikko on upea paikka, jossa on ainutlaatuiset olosuhteet tähtitaivaan tarkkailuun. Se on kaukoputkiemme sijoituspaikka. ESO:lla on kolme havaintopaikkaa: La Silla, Paranal ja Chajnantor. Paranalissa ESO operoi Very Large Telescope (VLT) kaukoputkea ja siihen liittyvää Very Large Telescope Interferometria sekä paikalla sijaitsevia taivaankartoitusteleskooppeja: infrapuna-alueella toimivaa VISTAa ja näkyvän valon alueella toimivaa VLT Survey Teleskooppia. Paranalissa ESO isännöi ja operoi myös Cherenkov Telescope Array South havaintolaitetta, joka on maailman suurin ja herkin gamma-alueella havaitseva observatorio. ESO operoi yhdessä kansainvälisten kumppaneiden kanssa APEX- ja ALMA-observatriota Chajnantorilla, jotka ovat kaksi millimetri- ja alimillimetrin alueella toimivaa havaintolaitetta. Rakennamme parhaillaan Paranalin lähelle Cerro Armazonesille "maailman suurinta silmää taivaalle”, ESO:n Erittäin suurta kaukoputkea (Extremely Large Telescope, ELT). Santiagossa, Chilessä sijaitsevista toimipisteistämme tuemme toimintaamme Chilessä ja olemme yhteydessä chileläisiin yhteistyökumppaneihin ja yhteiskuntaan.

Koordinaattori, FT, Turun yliopisto, Tiedekeskus