Lehdistötiedote

ESO juhlistaa 60 vuotta jatkunutta yhteistyötä upealla kuvalla tähtiensyntyalueesta

10. marraskuuta 2022, Turku

Euroopan eteläinen observatorio (ESO) on viimeisten 60 vuoden aikana antanut tutkijoille ympäri maailman mahdollisuuden tutkia maailmankaikkeuden salaisuuksia. Juhlimme tätä saavutusta esittelemällä teille uuden upean kuvan tähtitehtaasta nimeltään Kartiosumu (Cone Nebula). Kuva on otettu ESO:n VLT-teleskoopilla (Very Large Telescope).

Viisi maata allekirjoitti sopimuksen ESO:n perustamisesta 5. lokakuuta 1962. Nyt, kuusi vuosikymmentä myöhemmin ja 16 jäsenvaltion ja strategisen kumppanin yhteisönä, ESO kokoaa yhteen tutkijoita ja insinöörejä eri puolilta maailmaa kehittämään ja hyödyntämään Chilessä sijaitsevia teknisesti edistyneitä maapäälisiä observatorioita, jotka tekevät tähtitieteen mullistavat löydöt mahdollisiksi.

ESO:n 60-vuotisjuhlan yhteydessä julkaisemme tämän upean uuden kuvan Kartiosumusta (Cone Nebula), joka on otettu aiemmin tänä vuonna yhdellä ESO:n teleskoopista ja jonka ESO:n henkilökunta on valinnut. Tämä on osa suurempaa ESO:n 60-vuotisjuhlakampanjaa, joka tapahtuu vuoden 2022 loppupuolella sosiaalisessa mediassa #ESO60years hashtagin alla, sekä  ESO:n jäsenvaltioissa ja muissa maissa järjestettävien paikallisten tapahtumien yhteydessä.

Näemme tämän uuden kuvan keskipisteessä seitsemän valovuoden korkuisen Kartiosumun pylvään, joka on osa suurempaa tähtiensyntyaluetta NGC 2264. Tähtitieteilijä William Herschel löysi kohteen 1700-luvun lopulla. Taivaalta tämä sarvenmuotoinen sumu löytyy Yksisarvisen tähdistöstä (Monoceros), joka onkin sille yllättävän sopiva nimi.

Sumu sijaitsee meistä alle 2500 valovuoden etäisyydellä ja on siten suhteellisen lähellä Maata, minkä vuoksi sitä on tutkittu paljon. Tämä näkymä kohteesta on kuitenkin dramaattisempi kuin mikään aikaisemmin saatu, koska siinä sumun tumma ja läpipääsemättömän ulkoasu tulee hyvin esille saaden sen muistuttamaan mytologista tai hirviömäistä olentoa.

Kartiosumu on täydellinen esimerkki pilarin kaltaisista muodoista, joita kehittyy jättimäisissä kylmän molekyylikaasun ja pölyn pilvissä. Nämä ovat myös uusien tähtien syntypaikkoja. Tällaisia pylväitä syntyy, kun massiiviset äskettäin muodostuneet kirkkaat siniset tähdet puhaltavat ympäristöönsä tähtituulta ja voimakasta ultraviolettisäteilyä, jotka työntävät läheisyydestään materiaa. Kun tätä materiaa työnnetään poispäin, niin nuorista tähdistä kauempana oleva kaasu ja pöly puristuu tiheiksi, tummiksi ja korkeiksi pylväsmäisiksi muodoiksi. Tämä prosessi on auttanut tumman Kartiosumun muodostumisessa, joka suuntautuu poispäin NGC 2264:n kirkkaista tähdistä.

Tämä kuva on otettu Chilessä ESO:n VLT:ssä olevalla FOcal Reducer and low dispersion Spectrograph 2, eli FORS2-instrumentilla. Kuvassa vetykaasu on esitetty sinisenä ja rikkikaasu punaisena. Näiden suotimien käyttö tekee muuten kirkkaan sinisistä tähdistä, jotka paljastavat tähtien äskettäisen muodostumisen, melkein kultaisia. Tähdet muodostavat kuvassa selvän kontrastin tumman kartion kanssa muistuttaen tähtisadetikkuja.

Tämä kuva on vain yksi esimerkki monista upeista ja hämmästyttävistä ESO:n teleskooppien tekemistä havainnoista, joita teleskoopit ovat tehneet viimeisten 60 vuoden aikana. Vaikka tämä kuva on otettu tieteen tiedotustarkoituksiin, valtaosa ESO:n teleskooppiajasta on kohdistettu tieteellisiä havaintoja varten. Huippulöytöihin ovat kuuluneet esimerkiksi eksoplaneetan ensimmäinen kuva, kotigalaksimme keskellä olevan mustan aukon tutkimukset ja maailmankaikkeuden kiihtyvän laajenemisen todisteet

ESO:lla on 60 vuoden kokemus tähtitieteen kehittämisestä, löytöjen tekemisestä ja yhteistyöstä. Se kartoittaa edelleen uusia toimia edistääkseen tähtitiedettä, teknologiaa ja kansainvälistä yhteistyötä. Nykyisten toimipisteiden ja ESO:n tulevan ELT-teleskoopin (Extremely Large Telescope) avulla tulemme jatkamaan tutkimuksia ihmiskunnan suurimpien maailmankaikkeutta koskevia kysymyksien vastaamiseksi, ja teemme täysin uusien löytöjen tekemisen jatkossakin mahdolliseksi.

Tämä kuva on otettu osana ESO:n Kosmiset helmet (Cosmic Gems)-ohjelmaa, joka on tieteen tiedottamishanke, jonka tarkoituksena on tuottaa kuvia kiinnostavista, kiehtovista tai visuaalisesti näyttävistä kohteista ESO:n teleskooppien avulla, opetusta ja julkista tiedottamista varten. Ohjelmassa hyödynnetään kaukoputkien havaintoaikaa, jota ei voida käyttää tieteellisiin havaintoihin. Kaikki kerätyt tiedot voivat kuitenkin soveltua myös tieteellisiin tarkoituksiin, ja ne laitetaan tähtitieteilijöiden saataville ESO:n tiedearkiston kautta.

Euroopan eteläinen observatorio (ESO) tekee maailmankaikkeuden salaisuuksien tutkimisen mahdolliseksi kaikille tutkijoille ympäri maailman. Suunnittelemme, rakennamme ja operoimme huippuluokan maanpäälisiä observatorioita, joita tähtitieteilijät käyttävät jännittävien tutkimusongelmien ratkaisemiseen ja populääritähtitieteen edistämiseen. Me edistämme myös kansainvälistä yhteistyötä tähtitieteen alalla. ESO perustettiin hallitustenväliseksi järjestöksi vuonna 1962 ja nykyään ESO:ssa on mukana 16 jäsenvaltiota (Itävalta, Belgia, Tšekki, Tanska, Ranska, Suomi, Saksa, Irlanti, Italia, Alankomaat, Puola, Portugali, Espanja, Ruotsi, Sveitsi ja Yhdistynyt kuningaskunta) yhdessä Chilen isäntävaltion kanssa ja Australian kanssa strategisena kumppanina. ESO:n pääkonttori ja sen vierailijakeskus ja planetaario, ESO Supernova, sijaitsevat lähellä Müncheniä Saksassa. Chilen Atacaman aavikko on upea paikka, jossa on ainutlaatuiset olosuhteet tähtitaivaan tarkkailuun. Se on kaukoputkiemme sijoituspaikka. ESO:lla on kolme havaintopaikkaa: La Silla, Paranal ja Chajnantor. Paranalissa ESO operoi Very Large Telescope (VLT) kaukoputkea ja siihen liittyvää Very Large Telescope Interferometria sekä paikalla sijaitsevia taivaankartoitusteleskooppeja: infrapuna-alueella toimivaa VISTAa ja näkyvän valon alueella toimivaa VLT Survey Teleskooppia. Paranalissa ESO isännöi ja operoi myös Cherenkov Telescope Array South havaintolaitetta, joka on maailman suurin ja herkin gamma-alueella havaitseva observatorio. ESO operoi yhdessä kansainvälisten kumppaneiden kanssa APEX- ja ALMA-observatriota Chajnantorilla, jotka ovat kaksi millimetri- ja alimillimetrin alueella toimivaa havaintolaitetta. Rakennamme parhaillaan Paranalin lähelle Cerro Armazonesille "maailman suurinta silmää taivaalle”, ESO:n Erittäin suurta kaukoputkea (Extremely Large Telescope, ELT). Santiagossa, Chilessä sijaitsevista toimipisteistämme tuemme toimintaamme Chilessä ja olemme yhteydessä chileläisiin yhteistyökumppaneihin ja yhteiskuntaan.

Sähköposti: press@eso.org