Ensimmäiset kohteet

Taiteilijan näkemys ELT:stäKaukaisimpien kohteiden tutkiminen ELT:llä auttaa tähtitieteilijöitä ymmärtämään, miten varhaiset tähdet, galaksit ja mustat aukot muodostuivat ja millaisia ovat niiden väliset suhteet. Teleskoopin avulla saadaan lisätietoa tiheisiin kappaleisiin vaikuttavista ajasta riippuvista ilmiöistä, mikä hyödyntää mustien aukkojen ja muiden äärimmäisten kohteiden tutkimusta.

ELT on suunniteltu ensimmäisten galaksien perusteelliseen tutkimiseen ja niiden muodostumisen ja kehityksen seuraamiseen kosmisen ajan läpi. ELT on myös ainutlaatuinen työkalu luetteloitaessa eri alkuaineiden pitoisuuksien muutoksia maailmankaikkeudessa ajan kuluessa ja tutkittaessa tähtien muodostumisen historiaa eri galakseissa.

Yksi ELT:n kiinnostavimmista päämääristä on mahdollisuus mitata suoraan maailmankaikkeuden laajenemisnopeuden muutoksia. Mittaustulos vaikuttaisi merkittävästi ymmärrykseemme maailmankaikkeudesta. ELT tarkkailee myös mahdollisia ajan mittaan tapahtuvia poikkeamia fysikaalisissa vakioissa. Kiistämätön havainto jostakin tällaisesta poikkeamasta vaikuttaisi olennaisesti käsitykseen fysiikan laeista.