Mi is az ESO?

Videó letöltési lehetőségek

Az Európai Déli Obszervatórium (ESO) Európa első számú kormányközi csillagászati szervezete, valamint a világ legproduktívabb csillagászati obszervatóriuma. Az ESO világszínvonalú kutatási infrastruktúrát kínál a csillagászoknak. A szervezet tagjai: Ausztria, Belgium, Csehország, Dánia, Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Hollandia, Írország, Lengyelország, Németország, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svájc és Svédország, valamint az obszervatóriumoknak helyt adó Chile. Számos más ország jelezte csatlakozási szándékát.

Az ESO fő küldetése – amint azt az 1962-es ESO Egyezményben le is fektették – világszínvonalú kutatási infrastruktúra biztosítása csillagászoknak és asztrofizikusoknak, lehetővé téve, hogy élvonalbeli kutatásokat végezhessenek a legjobb körülmények között. A tagállamok éves hozzájárulása az ESO költségvetéséhez nagyjából 198 millió eurót tesz ki, és az ESO körülbelül 700 embert alkalmaz. Miközben a világ legütőképesebb földfelszíni távcsőegyüttesét építi és üzemelteti – ami fontos tudományos felfedezéseket tesz lehetővé – az ESO számos lehetőséget is nyújt technológiatranszferre és „melléktermékek” hasznosítására. A legfejlettebb technológiára irányuló szerződések lehetőségével együtt a szervezet példát mutat az egész európai ipari szektor.

Az ESO székhelye (egyben a szervezet tudományos, műszaki és adminisztratív központja) a németországi München mellett, Garchingban van. Chilében az ESO a Vitacure központ mellett három egyedülálló megfigyelőállomást is működtet. Ezek: La Silla, Paranal és Chajnantor.

Az ESO építi a 39-méteres Rendkívül Nagy Távcsövet (Extremely Large Telescope, ELT), ami „az égre néző legnagyobb szem” lesz a világon.

„Az ESO-ban a nemzetközi együttműködés egy szinte példa nélküli szintje valósul meg, és mindent az arra legalkalmasabb ember végez, függetlenül a származási országától vagy intézetétől. Ennek a kitűnőségre való törekvésnek a szellemisége példa egész Európa számára."

Maria van der Hoeven asszony, Hollandia korábbi oktatási, kulturális és tudományos minisztere