ann18031-hu — Bejelentések

Megkezdődtek az ELT alapozó munkálatai Cerro Armazonesen

2018. május 7.

Megkezdődtek az ESO Rendkívül Nagy Távcsöve (ELT) kupolájának és távcsőszerkezetének alapozó munkálatai Cerro Armazonesen, 3000 méter magasságban, a chilei Atacama sivatagban. A munkát az ACe konzorcium végzi, aminek tagjai az Astaldi és a Cimolai vállalatok. Az itt látható drámai képeket az ESO fotónagykövete, Gerhard Hüdepohl készítette drónnal a Cerro Armazones felett, hogy megörökítse a jelentős eseményt.

Az ELT (Extremely Large Telescope) forradalmian új földi távcsőkonstrukciónak 39 méteres főtükörrel épül, és bolygónk legnagyobb optikai/közeli infravörös távcsöve lesz: "az égre néző legnagyobb szem a világon". Az építési munkálatokat 2024-re tervezik befejezni, amikor is először fordíthatják az ég felé a teleszkópot.

Ilyen magasságban nem egyszerű dolgozni, de az előnyök mindenért kárpótolni fognak: a hely magasan van, száraz, fényszennyezéstől mentes, és igazán kiváló légköri nyugodtságot mondhat magáénak. Ez lehetővé teszi majd, hogy a csillagászok a kozmosz titkait minden eddiginél mélyebben kutathassák.

A távcső fő struktúráinak körvonala tisztán kivehető, és amikor elkészül, egy 80 méter magas kupola fog magasodni a hely felett. A középen látható, 55 méter átmérőjű kör alakú gödör jelöli ki a kolosszális, 39 méteres főtükör tartószerkezetének helyét, amiről az ELT a nevét kapta.

A fotó kitűnően illusztrálja, hogy milyen hatalmas lesz a távcső: a különböző, építkezésen dolgozó munkagépek eltörpülnek az ELT alapjának impozáns mérete mellett, az építési területen dolgozó emberek pedig szinte alig látszanak.

Cerro Armazones csak 22 kilométerre van az ESO zászlóshajó obszervatóriumától, a Nagyon Nagy Távcsőtől (Very Large Telescope, VLT). Elég közel ahhoz, hogy át lehessen látni az egyik megfigyelő helyről a másikra, és mintegy 30 perc alatt meg lehet majd tenni gépkocsival a köztük lévő távot. Ez egyben azt is jelenti, hogy az ELT elég közel lesz a VLT-hez használt kiszolgáló épületekhez és infrastruktúrához. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy majdnem Cerro Armazonest választották a VLT színhelyéül, de végül Cerro Paranal lett a befutó. Az ELT építésével azonban a hely mégis saját távcsövet mondhat majd magáénak.

Megkezdődtek az ELT alapozó munkálatai Cerro Armazonesen