ann18033-hu — Bejelentések

Először vizsgálta a Napot a HARPS

2018. május 17.

Az ESO és a Genfi Obszervatórium mérnökeiből és kutatóiból álló csapat 2018 áprilisában üzembe helyezte a HELIOS (a Nap integrált fényét a HARPS-ba juttató) eszközt a La Silla Obszervatóriumban [1]. Ez az új naptávcső három intézmény, az ESO, a Genfi Egyetem és a Portoi Egyetem Asztrofizika Központja közötti együttműködés keretein belül épül [2].

A HELIOS távcső fényét a HARPS (Nagy pontosságú radiálissebesség-méréseket végző bolygókereső) eszközbe juttatják, amely alapesetben az ESO 3,6-méteres távcsövének a spektrográfja. A műszer korunk egyik legnagyobb teljesítményű bolygóvadász-eszköze. Az éjszakák többségében a csillagokban jelentkező, parányi, exobolygók jelenlétére utaló jeleket rögzít. A HARPS egy páratlan pontosságú berendezés, rendszeresen szolgáltat olyan eredményeket, amelyek új kihívások elé állítják a jövő óriás távcsöveit, például az ESO Rendkívül Nagy Távcsövét.

A HELIOS a NAP fényét naponta akár több óráig is a HARPS műszerbe irányíthatja, így központi égitestünkről nagyon nagy pontosságú spektroszkópia érhető el [3]. A HELIOS projekt céljai között szerepel egyrészt a Nap alaposabb megismerése, másrészt általában a csillagaktivitás jobb megértése (ami jelenleg a legnagyobb akadálya annak, hogy a Föld ikertestvéreit felfedezhessük a HARPS-szal). A HELIOS projekt tehát az exobolygó felfedezési módszerek fejlesztéséhez is hozzájárul majd.

Az óriási mennyiségű HELIOS adat lehetővé teszi a HARPS eszközt terhelő különböző műszeres effektusoknak a nagyon alapos vizsgálatát, ami a HARPS pontosságának a növeléséhez is vezethet.  Az itt szerzett ismereteket felhasználhatjuk az ESPRESSO (Kőzetbolygók felfedezésére és nagy stabilitású spektroszkópiai megfigyelésekre alkalmas echelle spektrográf) spektrográf esetében is, amely a HARPS utódja, és az ESO Very Nagy Távcsövének (VLT) műszere.

A HELIOS projekt 2022 végéig tart.

Megjegyzések

[1] Az üzembehelyezést levezénylő csoport: Xavier Dumusque (vezető kutató, Genf), Pedro Figueira (társ-vezető kutató, ESO), François Wildi (rendszermérnök, Genf), Gaspare LoCurto (ESO), Thibault Pirson és Thibault Wildi (mérnökhallgatók).

[2] A projektet a Genfi Egyetem és a Genfi Obszervatórium vezeti, valamint a Porto-i Egyetem Asztrofizika Központja és az Asztrofizikai és Űrkutatási Intézete.

[3] A HELIOS távcső egy lencse segítségével fókuszálja a Nap fényét egy integráló gömbbe. A fény a HARPS kalibráló egységhez csatlakoztatott 30 méteres optikai szálon keresztül lép ki a gömbből. Az egész rendszert egy időjárásálló és vízálló plexi kupola zárja.

• További információ a HARPS-ról