ann18038-hu — Bejelentések

Az Európai Déli Obszervatórium Tanácsa rábólintott Írország ESO-tagságára

2018. június 6.

2018. június 6-án Az Európai Déli Obszervatórium irányító testülete, az ESO Tanács egyhangúlag elfogadta Írország csatlakozását az ESO-hoz. Ezzel a Xavier Barcons, az ESO főigazgatója felhatalmazást kapott, hogy aláírja a Csatlakozási Egyezményt Írország kormányával. Az aktusra még ebben az évben sor kerülhet.

Amint az Ír Parlament ratifikálja a Csatlakozási Egyezményt, Írország az ESO 16. tagállamává válik.

Írország tekintélyes csillagászati múltra tekinthet vissza, élénk tudományos közössége pedig már sok éve szorgalmazza az ESO-hoz való csatlakozást. A tizenkilencedik században több évtizedig Írország büszkélkedhetett a világ legnagyobb távcsövével. Az 1,8 méteres tükrös teleszkóp a Birr Kastély-ban működött, és a kortársak a "Parsonstown-i Leviathan" néven ismerték.

Ma Írországban hozzávetőlegesen 200 kutató dolgozik kilenc kutatóintézetben és oktatási intézményben. Tevékenységük lefedi a csillagászati és az asztrofizika összes fontosabb területét.

Az ESO a legfontosabb kormányközi csillagászati szervezet Európában, és messze a legeredményesebb földfelszíni csillagászati obszervatórium az egész világon. Tizenhat tagország támogatja: Ausztria, Belgium, Csehország, Dánia, az Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Hollandia, Lengyelország, Németország, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svájc és Svédország. Ezt a sort  egészíti ki az ESO obszervatóriumainak befogadóországaként Chile, valamint stratégiai partnerként Ausztrália. Az ESO ambiciózus programjának fő célkitűzése hatékony földi megfigyelő műszerek tervezése, kivitelezése és működtetése fókuszál annak érdekében, hogy a csillagászok élvonalbeli fontos tudományos felfedezéseket tehessenek. Az ESO vezető szerepet játszik csillagászati együttműködések elősegítésében és szervezésében. Az ESO három világszínvonalú megfigyelő helyet tart fenn Chilében. Ezek: La Silla, Paranal és Chajnantor. Paranalon üzemel a Nagyon Nagy Távcső (VLT), a világ legkorszerűbb látható hullámhosszakon üzemelő csillagászati obszervatóriuma, és két égboltfelmérő távcső. A világ legnagyobb égboltfelmérő teleszkópja, a VISTA az infravörös hullámhossztartományban működik, míg a VLT Égboltfelmérő Távcső az optikai hullámhosszak legnagyobb dedikált égboltfelmérő műszere. Az ESO vezető résztvevő az ALMA-együttműködésben, ami jelenleg a legnagyobb létező csillagászati projekt. Mindezeken túl épül már a Paranalhoz közeli Cerro Armazones tetején az ESO 39-méteres Rendkívül Nagy Távcsöve (ELT) is. Ez lesz a világ „égre néző legnagyobb szeme”.

ESO logo and Irish flag