ann18070-hu — Bejelentések

SOXS: Új csúcstechnológiájú műszert kap az ESO La Silla Obszervatóriuma

2018. október 8.

Az ESO megállapodást írt alá az INAF (Instituto Nazionale di Astrofisica, az olasz Nemzeti Asztrofizikai Intézet) által vezetett nemzetközi konzorciummal a Son of X-shooter, azaz SOXS [1] névvel illetett csúcstechnológiájú spektrográf építésére és üzemeltetésre. A berendezés újszerű tervein már 2017 óta dolgoznak, így a SOXS 2020 elején állhat munkába La Silla-n.

A SOXS az ESO 3,58 méteres Új Technológiájú Távcsövére (NTT) kerül a chilei La Silla Obszervatóriumban, a már 20 éve működő, sok tudományos eredményt megalapozó ESO-műszer, a SOFI helyére. A tervei szerint különleges spektroszkópiai eszköz feladata tranziens források követése lesz a világszerte működő távcsövektől, detektoroktól és műholdaktól érkező riasztások alapján.

A SOXS kulcsfontosságú spektroszkópiai követő észleléseket fog végezni tranziens jelenségek után kutató égboltfelmérések számára, és a tervek szerint a legjobb lesz a déli félteke ilyen jellegű műszerei között. Az újszerű, szinte végletekig tökéletesített terv biztosítja, hogy majdnem ugyanolyan érzékenységű lesz, mint az előd X-shooter, annak ellenére, hogy sokkal kisebb távcsőre kerül.

A tranziens jelenségek – mint azt a nevük is sugallja – olyan csillagászati események, amelyek csak rövid ideig láthatók. Közéjük tartoznak olyan rendkívül érdekes asztrofizikai jelenségek, mint például a szupernóvák vagy a gravitációshullám-kitörések. Nagyon fontos, hogy ezekről a SOXS műszerhez hasonló dedikált spektroszkópiai berendezésekkel néhány órán, de inkább néhány percen belül követő észlelés is készüljön. Már ma is elképesztő ütemben fedezünk fel tranziens jelenségeket, amit a jövő égboltfelmérő távcsövei csak fokozni fognak, nélkülözhetetlen csillagászati eszközzé téve a SOXS/NTT párost a gyorsan múló események megfigyelésében az ultraibolyától a közeli infravörösig terjedő tartományban.

Új állomáshelyén, a La Silla Obszervatórium NTT távcsövén a SOXS gyakorlatilag mindenféle, tetszőleges távolságban feltűnő csillagászati tranzienst képes lesz követni. Nagyon gyorsan kell reagálnia az űrteleszkópoktól (például gamma-kitörések) vagy a gravitációshullám-detektoroktól érkező riasztásokra, némileg lassabban a közepes reakcióidővel is kezelhető jelenségekre (például szupernóva-kitörések vagy röntgentranziensek), de változó források (például blazárok és kataklizmikus kettősök) hosszú időskálájú vizsgálata ugyanúgy a programjába fog tartozni, mint a tranzitos exobolygók spektroszkópiája vagy olyan egyszeri események, mint például újonnan felfedezett kis égitestek szoros megközelítéseinek megfigyelése.

A tervek szerint a SOXS – a csillagászatban bevett szóhasználattal – 2020-ban látja meg az első fényt, a folyamatos működést pedig 2021-ben kezdi meg. A szerződésben 5 éves üzemeltetést irányoznak elő, ami további 5 évvel meghosszabbítható.

Megjegyzések

[1] A SOXS (Son of X-shooter) a VLT-n működő X-Shooter továbbfejlesztett változata. A SOXS konzorcium tagjai: INAF (Olaszország), Weizmann Institute of Science (Izrael), Universidad Andrés Bello & Millennium Institute of Astrophysics (Chile), University of Turku & FINCA (Finnország), Queen’s University Belfast (Egyesült Királyság), Tel Aviv University (Izrael), Niels Bohr Institute (Dánia).

Az ESO Új Technológiájú Távcsöve