ann18073-hu — Bejelentések

Írország ratifikálta az ESO-tagságot

Írország az ESO tizenhatodik tagállama

2018. október 9.

Befejeződött Írország tagságának ratifikálása, így az ország a szervezet tizenhatodik tagállamaként csatlakozott az ESO-hoz. Az ESO büszkén üdvözöli Írországot, és várja az új lehetőségeket az együttműködésre az ország csillagászaival és ipari szereplőivel.

Írország ESO-tagságának formális ratifikációs folyamata akkor fejeződött be, amikor a megerősítő okiratot szeptember 28-án elhelyezték a Francia Külügyminisztériumban, Párizsban. A csatlakozási megállapodást, mely Írország ESO tagságához vezetett, 2018. szeptember 26-án írta alá John Halligan T.D., képzésekért, innovációért, kutatásért és fejlesztésért felelős ír miniszter és Xavier Barcons, az ESO főigazgatója.

Írország ESO-tagságának ratifikálása megszilárdítja az ország hosszú ideje elfoglalt helyét a világ csillagász közösségének élvonalában. Az ESO-tagsággal az ír csillagászok hozzáférést szereznek az ESO világszínvonalú távcső- és eszközparkjához, beleértve a Paranal hegyen található Very Large Telescope (VLT)-t és a Chilében, Chajnantor-nál levő Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) műszerkomplexumot. Az ír csillagászok és az ipari szereplők mostantól hozzájárulhatnak a kiemelkedően modern Extremely Large Telescope (ELT) megépítéséhez is.

Az ESO-hoz történő csatlakozással Írország hozzáad az eddig is gazdag csillagászati történelméhez, mely századokra nyúlik vissza. A 19. században számos évtizeden át Írországban volt a világ legnagyobb teleszkópja - a Parsonstownban felállíott Leviatán – egy 1,8 méteres tükrös távcső, melynek helyén mostaz I-LOFAR-nak, egyik európai rádióteleszkópja észleli az alacsony frekvenciás kozmikus rádiósugárzást.

Írország Dublinban tartotta az ESO Ipari Információs Nap 2018-at szeptember 17-én, ahol bejelentette a tagságát, demonstrálva ezzel az elköteleződését a kutatás és fejlesztés iránt, valamint felkészülve a gyümölcsöző jövőre a világ legproduktívabb csillagászati obszervatóriuma, az ESO tagállamaként.

Írország ratifikálta az ESO-tagságot és az ESO tizenhatodik tagállamává vált