ann18087-hu — Bejelentések

Izgalmas új program az ESO Szupernóvában

A 2019. január-márciusi programokra elektronikusan is lehet már jelentkezni

2018. december 3.

Az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont 2019. január-márciusi programja már online is elérhető, ezen időszak izgalmas eseményeire és bemutatóira pedig már elektronikusan is lehet jelentkezni. 2019 első negyedévétől a planetáriumi bemutatókon, tárlatvezetéseken részt venni szándékozó, vagy egy-egy nyilvános eseményhez csatlakozni kívánó látogatóknak jegyet kell váltaniuk. A kiállítások egyéni megtekintése és oktatási programjaink azonban továbbra is ingyenesek.

Az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont programja háromhavonta változik, lehetőséget nyújtva így a látogatóknak, hogy minden visszatérésükkor új csillagászati élményekkel gazdagodjanak. A január-márciusi program új elemekkel bővíti az ESO Szupernóva csúcstechnológiájú digitális planetáriuma izgalmas bemutatóinak listáját, de egyéb különleges események egész sorát is kínálja.

Az Aurora: Lights of Wonder (A sarki fény csodája) c. új planetáriumi műsorunkkal a sarki fény csodálatos élményét szeretnénk megosztani a látogatókkal a dél-koreai rendező, Kwon O Chul teljes kupolás lebilincselő értelmezésében. A látványos planetáriumi bemutató a sarki fény tudományos és mitológiai hátterét is feltárja. A különleges többkamerás technológiának köszönhetően a műsor valósággal belehelyezi a látogatót a természet ember által megtapasztalható egyik legnagyobb csodájába. A műsor csak egy hónapig lesz látható az ESO Szupernóvában.

A The Sun, Our Living Star (Élő és éltető csillagunk, a Nap) c. műsorunkkal folytatjuk csillagunk titkainak feltárását, a Nap turbulens felszínét mutató, eddig soha nem látott, lenyűgöző, teljes kupolás képekkel elvarázsolva a látogatókat. Azoknak, akik inkább kozmikus szomszédságunk űrszondák által közvetített látványára kíváncsiak, a The Planets – Expedition into the Solar System (Bolygók – A Naprendszer felfedezése) c. műsorunkat ajánljuk.

A programsorozat különleges csemegéje az Astronomical Annual Review 2019 (Csillagászati események 2019-ben) c. élő planetáriumi műsor, amelyben a látogatókat a 2019-ben bekövetkező legérdekesebb csillagászati események között kalauzoljuk. Az áttekintést a The Sky Next Month (Az égbolt a következő hónapban) c. rendszeres programunk követi.

A LASERS | LIGHT | LIFE (LÉZEREK | FÉNY | ÉLET) c. kiállítás 2019. január végéig tart nyitva. A müncheni Ludwig-Maximilians-Universität (LMU) Fizikai Intézete által tervezett lenyűgöző tárlat bepillantást nyújt a lézertechnológiába, különös tekintettel a lézerek használatára és történetükre, illetve szerepükre a tudományos-fantasztikumban és a jövő technológiáiban. A kiállítás az LMU és a garchingi Max Planck Kvantumoptikai Intézet rendkívül érdekes alapkutatási témáiba is betekintést enged.

Az ESO Szupernóva által kínált programok teljes listájának megtekintéséhez, valamint az eseményekre történő helyfoglaláshoz kattintson erre a linkre, és fedezze fel az Univerzum csodáit innen a Földről!

2019-től azok a programok, amelyeknél a látogatói létszám korlátozott – például a planetáriumi műsorok és a tárlatvezetések –, belépőjegy-kötelesek. A planetáriumi műsorok megtekintése 5 euróba, a tárlatvezetéseken való részvétel 8 euróba kerül. Kérjük, hogy a péntek esti speciális rendezvények esetében külön tájékozódjanak a jegyárakról. Az árak minden látogató számára ugyanazok.

A jegyek elektronikusan is megvásárolhatók, de az ESO Szupernóvában személyesen is megválthatók. Javasoljuk azonban, hogy a jegyeket előre szerezzék be, mivel rendezvényeink létszámkerete általában egy nap alatt betelik. Online jegyértékesítő rendszerünk VISA, MasterCard, American Express és Maestro kártyákat fogad el. A helyszínen készpénzben vagy betéti/EC és hitelkártyával (VISA és MasterCard) is lehet fizetni. A fel nem használt jegyek árát sajnos nem áll módunkban visszatéríteni.

Interaktív kiállításunk egyéni látogatása továbbra is ingyenes, és előzetes jelentkezést sem igényel. A kiállításra szóló ingyenes belépőjegyek az ESO Szupernóva fogadópultjánál vehetők át. A jegy tartalmaz egy egyedi QR kódot és egy személyes URL-t is.

Tovább információ

ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont

Az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont a nagyközönség számára épült élvonalbeli csillagászati és oktatási centrum az ESO Müchen melletti Garchingban működő központjában. A központban kapott helyet Németország, Ausztria és Svájc legnagyobb döntött planetáriuma, valamint egy interaktív, a csillagászat és az ESO lenyűgöző világát bemutató kiállítás, amely az eljövendő generációk figyelmét szeretné felhívni a bennünket körülvevő világ megértésének és értékei méltánylásának fontosságára. Minden tartalom angol és német nyelven is hozzáférhető. Az oktatási programunk ingyenes. További részletek a supernova.eso.org honlapon.

Az ESO Szupernóva Planetárium és Látogatóközpont az Európai Déli Obszervatórium (ESO) és Heidelbergi Elméleti Tanulmányok Intézete (HITS) együttműködéséből született. Az épület a német Klaus Tschira Alapítvány (KTS) adományából jöhetett létre, amelynek az üzemeltetését az ESO vállalta.

Az ESO Szupernóva támogatói: a LOR Alapítvány, az Evans & Sutherland, a Sky-Skan és az Energie-Wende-Garching.

A Klaus Tschira Alapítványt (Klaus Tschira Stiftung – KTS) a névadó Klaus Tschira (1940–2015) fizikus és SAP társalapító hozta létre 1995-ben. Ez Európa egyik legnagyobb magánfinanszírozású non-profit alapítványa. Az alapítvány elősegíti a természettudományos, matematikai, valamint számítástechnika kutatásokat, valamint igyekszik növelni e területek elismerését is. Az alapítvány elkötelezett az oktatás támogatásában is, kezdve az óvodától, az iskolákon és középiskolákon keresztül egészen az egyetemekig és kutatóintézetekig. Az alapítvány élen jár a tudományos ismeretek átadásában, és támogatja a fejlesztéseket, valamint az elért eredmények érthető prezentálását is. Az ESO Supernova a Klaus Tschira Alapítvány adománya, melynek fenntartását az ESO vállalta.

A Heidelbergi Elméleti Tudományok Intézetét (Heidelberg Institute for Theoretical Studies – HITS gGmbH), ami egy non-profit kutatóintézet, Klaus Tschira (1940–2015) fizikus és SAP társalapító és a Klaus Tschira Alapítvány 2010-ben hozta létre. A HITS alapkutatásokat folytat a természettudományok, a matematika és a számítástechnika területén, különös tekintettel a nagy adatbázisok feldolgozására és analízisére. A kutatási területei széleskörűek a molekuláris biológiától az asztrofizikáig. A HITS részvényesei a HITS alapítvány (a KTS leányvállalata), a Heidelbergi Egyetem, és a Karlsruhei Műszaki Egyetem (Karlsruhe Institute of Technology, KIT). A HITS együttműködik még más egyetemekkel és kutatóintézetekkel, valamint ipari partnerekkel is. A HITS fő finanszírozója a HITS Alapítvány, melynek bevételei a Klaus Tschira Alapítványtól származnak. Legfontosabb külső finanszírozók a Szövetségi Oktatási és Kutatási Minisztérium (BMBF), a Német Kutatási Alap (DFG), és az Európai Unió.

Az ESO a legfontosabb kormányközi csillagászati szervezet Európában, és messze a legeredményesebb földfelszíni csillagászati obszervatórium az egész világon. Tizenhat tagország támogatja: Ausztria, Belgium, Csehország, Dánia, az Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Hollandia, Írország, Lengyelország, Németország, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svájc és Svédország. Ezt a sort  egészíti ki az ESO obszervatóriumainak befogadóországaként Chile, valamint stratégiai partnerként Ausztrália. Az ESO ambiciózus programjának fő célkitűzése hatékony földi megfigyelő műszerek tervezése, kivitelezése és működtetése fókuszál annak érdekében, hogy a csillagászok élvonalbeli fontos tudományos felfedezéseket tehessenek. Az ESO vezető szerepet játszik csillagászati együttműködések elősegítésében és szervezésében. Az ESO három világszínvonalú megfigyelő helyet tart fenn Chilében. Ezek: La Silla, Paranal és Chajnantor. Paranalon üzemel a Nagyon Nagy Távcső (VLT), a világ legkorszerűbb látható hullámhosszakon üzemelő csillagászati obszervatóriuma, és két égboltfelmérő távcső. A világ legnagyobb égboltfelmérő teleszkópja, a VISTA az infravörös hullámhossztartományban működik, míg a VLT Égboltfelmérő Távcső az optikai hullámhosszak legnagyobb dedikált égboltfelmérő műszere. Az ESO vezető résztvevő az ALMA-együttműködésben, ami jelenleg a legnagyobb létező csillagászati projekt. Mindezeken túl épül már a Paranalhoz közeli Cerro Armazones tetején az ESO 39-méteres Rendkívül Nagy Távcsöve (ELT) is. Ez lesz a világ „égre néző legnagyobb szeme”.

A 2019. év első negyedéves programfüzet borítója