ann18092-hu — Bejelentések

Részletes tervezésre alkalmas az ELT HARMONI spektrográfja

A legkorszerűbb technológiát felvonultató berendezés kulcsfontosságú teszteken jutott túl, és hatékony adaptív optikai rendszer is lesz benne

2018. december 20.

A Rendkívül Nagy Távcső (Extremely Large Telescope, ELT) első műszereinek egyike, a HARMONI sikeresen vett egy akadályt: megfelelt a tervek előzetes áttekintési (Preliminary Design Review, PDR) folyamatában támasztott követelményeknek. A HARMONI Konzorcium tagjaival 2017 végén folytatott egyhetes intenzív megbeszélések során az ESO és a csillagászközösség szakértői megvizsgálták, hogy a berendezés képes lesz-e teljesíteni a rendkívül nagyívű tudományos célokat. A műszer optikai, mechanikai, szoftveres és elektronikai terveinek áttekintése mellett a működtetésre vonatkozó elképzeléseket is értékelték, és azonosították a folyamatban a további munkát igénylő technikai problémákat. A HARMONI-csapat azóta az áttekintés során meghatározott összes feladatot elvégezte, így a berendezés formálisan is megfelelt a PDR követelményeinek. Ezen kulcsfontosságú lépés után megkezdődhetnek a műszer részletes tervezési munkálatai, hogy az készen álljon az élvonalbeli észlelésekre, mire az ELT főtükrét először éri fény.

A fontos mérföldkő elérésével párhuzamosan nekiláttak a HARMONI új adaptív optikai rendszerével kapcsolatos munkának is. Az ESO Tanácsa zöld jelzést adott a HARMONI számára fejlesztendő lézertomográfiás adaptív optikai rendszernek (Laser Tomographic Adaptive Optics, LTAO). Eredetileg az LTAO-t a távcsőprojekt későbbi szakaszára tervezték, de a HARMONI szempontjából kiemelt jelentősége, az ELT tudományos célkitűzései, valamint az ESO-tól és a HARMONI Konzorciumtól érkezett további pénzügyi források miatt az ESO engedélyt kapott, hogy ezzel a modullal folytassa a munkát. Az LTAO az ELT lézer-vezetőcsillagait használva az égbolt bármely területén képes lesz ultraéles felvételek készítésére a csillagászati objektumokról.

A HARMONI (High Angular Resolution Monolithic Optical and Near-infrared Integral field spectrograph, azaz a látható és a közeli infravörös tartományban működő nagy szögfelbontású monolitikus látómező-integráló spektrográf) lesz az ELT igáslova az optikai és a közeli infravörös tartomány spektroszkópiai méréseiben. Látómező-integráló spektrográfként egyidejűleg az égbolt 30000 egymáshoz közeli pontjának széles hullámhossztartományt átfogó spektrumát létrehozva fogja leképezni az égi objektumokat. Lenyűgöző 8 méteres magasságával, 10 méteres hosszával, 6 méteres szélességével és 40 tonnás tömegével a HARMONI a nagy méretű csillagászati műszerek új generációjának egyik első képviselője lesz.

A HARMONI-t úgy tervezték, hogy könnyű legyen beállítani és üzemeltetni, így a „csak állj az objektumra és mérj” tulajdonságának köszönhetően már az első években képes lesz az ELT által nyújtott tudományos lehetőségek teljes kihasználására. A HARMONI az ELT-eszközpark azonnal használható elemeinek egyike a

MICADO/MAORY képalkotó és a METIS közép-infravörös műszerrel együtt.

További információk

A HARMONI Konzorcium hat fő tagból és több társult intézményből áll. Előbbiek a következők: University of Oxford (Egyesült Királyság), Science and Technology Facilities Council’s UK Astronomy Technology Centre (Egyesült Királyság), Centre de Recherche Astrophysique de Lyon (Franciaország), Laboratoire d'Astrophysique de Marseille (Franciaország), Instituto de Astrofísica de Canarias (Spanyolország), Centro de Astrobiologia (CSIC - INTA) (Spanyolország) és az ESO. A jelenleg még társult tag Durham University (Egyesült Királyság) hamarosan teljes jogú partnerré lép elő. A további társult intézmények: Office National d'Etudes et de Recherches Aérospatiales (Franciaország); L'Institut de Recherche en Astrophysique et Planétologie (Franciaország); L’Institut de Planétologie et d’Astrophysique de Grenoble (IPAG).

Egy HARMONI-kus csapat