ann18093-hu — Bejelentések

Módosították az ESO Rendkívül Nagy Távcsövének megvalósítási ütemtervét

2018. december 20.

Amióta az ESO Tanácsa „zöld jelzést” adott a Rendkívül Nagy Távcső (Extremely Large Telescope, ELT) építési munkálatai megkezdésének, a program végrehajtása gyors ütemben zajlik. Mostanáig a távcső, az optikai rendszer, az egyéb összetevők és a műszerek tervezésével, gyártásával kapcsolatos külső szerződések (értéket tekintve) majdnem 90%-át megkötötték.

Az ESO folyamatosan ellenőrzi az élő szerződések végrehajtását és a program ütemezését. A jelenleg rendelkezésre álló adatok alapján értékelte a folyamatban lévő munkák aktuális helyzetét, valamint a még elvégzendő beszerzések és tevékenységek feszes ütemtervét. Ezek fényében úgy döntött, hogy módosítja az ELT üzembe helyezésének céldátumát: az „első fény” eredetileg 2024 végére tervezett időpontját 2025 végére tolta.

Az első fény csúszása ellenére az ELT építésében részt vevő ipari és intézményi partnerekkel megkötött élő szerződésekben és egyezményekben lefektetett menetrendek nem változnak. Az ESO továbbra is szorosan együttműködik partnereivel annak érdekében, hogy minden, szerződésben lefektetett mérföldkövet időben elérjenek, és az ELT a lehető leggyorsabban elkészüljön.

Az új fejlemény nem befolyásolja az ELT tudományos potenciálját és egyediségét. Bár a módosított menetrend későbbre tolja az „első fény” időpontját, a távcső észlelési képességei továbbra is páratlanok lesznek. Ha a világ legnagyobb optikai távcsöve munkába áll, egyedülálló támogatást nyújt majd a csillagászoknak az asztrofizika legnagyobb kérdéseinek megválaszolásában, jelentősen bővítve ezzel az Univerzumra vonatkozó ismereteinket.

·      Az ELT honlapja