ann19013-hu — Bejelentések

Az ESO a Cserenkov Távcsőhálózat Obszervatórium résztulajdonosa lett

2019. március 7.

Az ESO mától hivatalosan is résztulajdonosa a Cserenkov Távcsőhálózat Obszervatóriumot üzemeltető cégnek (Cherenkov Telescope Array Observatory gGmbH, CTAO gGmbH). A formálisan szükséges lépésekről a CTA Tanácsának március 7-én és 8-án az ESO központjában (Garching bei München, Németország) rendezett ülésén döntöttek, miután az ESO megfigyelőként egy ideje már részt vett a projektben. A Cserenkov Távcsőhálózat (Cherenkov Telescope Array, CTA) a nagy energiájú gamma-sugárzás detektálására tervezett következő generációs, földi bázisú obszervatórium. Ha elkészül, a hálózat 118, az északi és a déli félteke között elosztott teleszkópból fog állni.

Az ESO már 2018. december 19-én aláírta a szerződést arról, hogy a CTA déli állomása Chilében, az Atacama-sivatagban, a Paranal Obszervatórium közelében kap helyet. Az ESO VLT távcsőegyüttesének is otthont adó Paranal kitűnő észlelési körülményeket és jól kiépített infrastruktúrát nyújt, vonzó helyszínt kínálva olyan új létesítményeknek, mint például a CTA-South. A CTA északi állomását a kanári-szigeteki La Palmára telepítik majd.

Résztulajdonosként az ESO képviselteti magát az obszervatórium irányítótestületében, a CTA Tanácsában, amely 11 tagország delegáltjait és két másik ország társult tagjait tömöríti. A projektet jelenleg összefogó jogi személy egy német nonprofit kft., a CTAO gGmbH. A résztvevő országok most azon dolgoznak, hogy létrehozzák a CTAO Európai Kutatási Infrastruktúra Konzorciumot (CTAO European Research Infrastructure Consortium), amely megépíti, üzembe helyezi és működteti a hatalmas obszervatóriumot.

A CTA kiterjedt nemzetközi projekt, öt kontinens több mint 1400 kutatójának és mérnökének tudása áll mögötte. A nagy energiájú gamma-sugárzást detektáló obszervatóriumok közül a legnagyobb lesz, kivételes érzékenysége az adott hullámhossztartományban pedig lehetővé teszi a gamma-sugárzást kibocsátó források, például pulzárok és szupernóva-maradványok környezetében előforduló szélsőséges viszonyok vizsgálatát. Segítségével korábban elképzelhetetlen képet alkothatunk majd a kozmikus sugárzás relativisztikus részecskéinek keletkezési folyamatairól és szerepükről.

·      A Cserenkov Távcsőhálózat honlapja