ann19039-hu — Bejelentések

Az ESO és az ESA is megerősítette, hogy a 2006 QV89 aszteroida nem csapódik be a Földbe 2019-ben

2019. július 18.

A 20-50 m átmérőjű 2006 QV89 aszteroida az utóbbi időben amiatt szerepelt a hírekben, mert egy nagyon kicsi eséllyel (1:7000) a Földbe csapódhat 2019. szeptember 9-én. Az Európai Déli Obszervatórium (ESO) és az Európai Űrügynökség (ESA) arra a következtetésre jutott, hogy a 2006 QV89 nem fog becsapódni idén, így ez az első ismert eset, hogy egy kisbolygó becsapódását „nemdetektálással” zárták ki.

Általánosságban, amikor egy aszteroida becsapódásának a legkisebb esélye is van, további megfigyeléseket és méréseket végeznek. Ezekkel az asztrometriai adatokkal pontosítják az aszteroida pályaelemeit, finomítják a rizikó esélyét, és elég gyakran kizárják az ütközés lehetőségét.

A 2006 QV89 aszteroida viszont különleges. 2006 augusztusában fedezték fel, és akkor csak 10 napon át észlelték. Ezek a megfigyelések azt sugallták, hogy 1:7000 az esélye annak, hogy 2019. szeptember 9-én becsapódik a Földbe. A tizedik nap után az aszteroidát nem tudták megfigyelni, és azóta sem észlelték. Most, több mint egy évtizeddel később csak nagyon kis pontossággal tudjuk megjelölni a lehetséges helyét. Ennek eredményeképpen nagyon nehéz lenne újra észlelni, hiszen senki sem tudja a pontosan, hogy merre fordítsa a távcsövét.

Azonban mégis van egy módja, hogy megszerezzük a szükséges információt. Habár nem tudjuk a 2006 QV89 pályáját pontosan, azt viszont tudjuk, hogy hol jelenne meg az égen, ha ténylegesen becsapódna a bolygónkba. Így tehát csak azt a bizonyos területet kell megfigyelni, ahol remélhetőleg az aszteroida nincsen. Így indirekt módon kizárhatjuk a becsapódás lehetőségét, anélkül, hogy valójában látnunk kellene magát a kisbolygót.

Ezt tette az ESO és az ESA is július 4 és 5-én, amikor is a két szervezet közt létrejött kollaboráció részeként a VLT-vel nagy rizikójú aszteroidákról végeztek megfigyeléseket. A csapat képeket készített az ég egy kis területéről, ahol az aszteroida várható lenne, ha szeptemberben a Földbe csapódna. Semmit sem láttak.

A képen az a terület látható, ahol a 2006 QV89 várható lenne, ha ebben az évben a Földbe csapódna. A három piros kereszt azt a pontos helyet jelzi, ahol a kisbolygó egyetlen fekete foltként jelenne meg, ha ütközési pályán lenne. Még akkor is látni lehetne a képen az aszteroidát, ha kisebb lenne a várt néhány méteres átmérőnél. A VLT ebben az esetben is észlelte volna, de akkor veszélytelennek nyilvánították volna, hiszen még a Föld légkörében elégne.

Id:ann19039