ann19040-hu — Bejelentések

Az ELT főtükrének első 18 üvegkorongja megérkezik a Safran Reoschoz

2019. augusztus 2.

Az ESO Rendkívül Nagy Távcsöve (ELT) főtükrének első, 18 üvegkorongból álló készlete épségben megérkezett a Safran Reoschoz a franciaországi Poitiers-be. A tükörszegmensek öntésére, valamint polírozására, összeállítására és tesztelésére vonatkozó szerződéseket 2017-ben írták alá a német SCHOTT társasággal, valamint a francia Safran Reosc vállalattal, a Safran Electronics & Defense leányvállalatával.

Az üvegkorongokat hatosával csomagolják speciális fa szállítóládákba, amelyekből hat fér el egy hagyományos szállítókonténerben. Kifinomult rezgésérzékelők mérik a hirtelen gyorsulásokat vagy ütéseket, amelyek hatással lehetnek a korongokra.

A szállítókonténer az első 18 koronggal július 23-án indult el a mainzi (Németország) SCHOTT-ból, és másnap érkezett a Safran Reoschoz. Az ELT üvegkorongjai kis hőtágulású Zerodur® [1] kerámialapból készültek, kör alakúak, átmérőjük 1,5 méter, vastagságuk pedig körülbelül 5 centiméter. A korongok hátoldala sík, az elülső oldaluk konkáv. Az üvegkorongok háromféle típusban készültek, kissé eltérő alakú elülső felülettel attól függően, hol lesz majd a szegmens végső helye a főtükörben. A főtükör első szegmenseit a SCHOTT gyártotta le 2018-ban.

A SCHOTT úgy készíti el az üvegkorongokat, hogy a Safran Reoscnak ne kelljen túl sok anyagot eltávolítania róluk a polírozáskor. A Safran Reosc a polírozás után hatszögletűre vágja a korongokat. A végső finompolírozást ionsugaras technológiával (Ion Beam Figuring) végzik.

Amikor ez kész, a főtükör 798 darab hatszögletű szegmensből fog állni, és teljes fénygyűjtő felülete 978 négyzetméter lesz. Összesen több mint 900 szegmenst kell legyártani és polírozni (beleértve a 133 szegmensből álló tartalék készletet is).

Amikor elkészült, az ELT lesz a világ legnagyobb működő földi teleszkópja. A távcső az észak-chilei Atacama-sivatagban, a Cerro Armazones hegyen épül. A közel 40 méteres átmérőjű főtükrével az ELT majdnem százmilliószor több fényt gyűjthet be, mint az emberi szem, így a kutatók felvehetik a harcot az asztrofizika legnagyobb kihívásaival, mint például az első csillagok megszületése, az első galaxisok kialakulása, a Földhöz hasonló exobolygók légkörének jellemzői vagy a sötét anyag és a sötét energia természete, és még sorolhatnánk.

Megjegyzések

[1] A Zerodur®-t eredetileg az 1960-as évek végén fejlesztették ki csillagászati távcsövekhez. Hőtágulási tényezője rendkívül alacsony, azaz még jelentős hőingadozások mellett sem változtatja az alakját. A Zerodur® kémiailag igen ellenálló, és nagyon precízen csiszolható. A tényleges tükröző réteg általában ezüst vagy alumínium, amit gőzöléssel visznek fel a rendkívül sima felületre, közvetlenül a távcső üzembe helyezése előtt, majd a működés során is rendszeres időközönként. A tartalék szegmensek azért is szükségesek, mert segítségükkel a főtükör részletekben újragőzölhető, a megújított szegmensek pedig gyorsan cserélhetőek anélkül, hogy ez a távcső munkából való kiesésével járna. Számos jól ismert műszerben, például az ESO Very Large Telescope (VLT) távcsöveiben évtizedek óta használnak problémamentesen Zerodur® tükröket.

Id:ann19040