ann19062-hu — Bejelentések

A műhold-konstellációk és hatásuk a csillagászatra

2019. december 19.

Számos űrvállalat tervezi, hogy különböző kommunikációs célokból műhold-konstellációkat állít viszonylag alacsony Föld körüli pályára. A Spaxe X Starlink projektje keretében a közelmúltban felbocsátott műholdak felkeltették a közvélemény és a média figyelmét, főként azért, mert a műholdak jól láthatóak voltak közvetlenül a felbocsátásuk után. A csillagász közösség aggodalmát fejezte ki a műhold-konstellációk tudományos kutatásokra gyakorolt hatása miatt.

A ESO és más obszervatóriumok a Nemzetközi Csillagászati Unióval (IAU), az Amerikai Csillagászati Társasággal (AAS) és a Királyi Csillagászati Társasággal (RAS) együttműködésben elemzik a műhold-konstellációk földi optikai és infravörös csillagászati megfigyelésekre gyakorolt hatásait. A számításokat hamarosan közzéteszik, miután a független szakértői értékelés elkészült.

A műhold-konstellációk hatással lesznek a rádió-, a milliméteres és a szubmilliméteres obszervatóriumokra, köztük az ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) távcsőrendszerre és az APEX (Atacama Pathfinder Experiment) teleszkópra. Az ESO-nak megfigyelői státusza van a Rádiócsillagászati Frekvenciák Bizottságában (CRAF), egy független európai szakértői bizottságban, amely kapcsolatot tart a Nemzetközi Távközlési Egyesülettel és a frekvenciagazdálkodásért felelős nemzeti hatóságokkal a rádiócsillagászat érdekeinek védelmében. Az ESO nyomon követi a műhold-konstellációk ügyét a CRAF-fal, valamint észak-amerikai és kelet-ázsiai ALMA partnereinkkel.

Az ESO az AAS-sel és az IAU-val együttműködésben intézkedéseket tesz a kérdés tudatosítására olyan nemzetközi fórumokon, mint az Egyesült Nemzetek Világűrbizottsága, miközben az űrvállalatokkal keresi azokat a gyakorlati megoldásokat, amelyek biztosíthatják a csúcstechnológiájú földi csillagászati létesítményekben történő nagyszabású beruházásokat. Az ESO támogatja azon szabályozási keretek kidolgozását, amelyek végül biztosíthatják a rendkívül ígéretes technológiai fejlesztéseket alacsony Föld körüli pályán, olyan feltételek mellett, amelyek lehetővé teszik az emberiség számára a Világegyetem megfigyelését és megértését.

Id:ann19062