ann20002-hu — Bejelentések

Megtörtént az ELT MICADO műszerének előzetes tervezési felülvizsgálata

2020. január 21.

A kifejezetten az ESO Rendkívül Nagy Távcsövéhez (Extremely Large Telescope, ELT) tervezett első képalkotó műszer, a MICADO fontos mérföldkövet ért el a tervezési felülvizsgálat során. A MICADO konzorcium és egy külsős nemzetközi szakértői munkacsoport egy hetet töltött el az ESO garchingi központjában az eszköz optikájának, mechanikájának, szoftverének, elektronikájának és költségvetési tervének intenzív vizsgálatával, hogy meghatározzák azokat a területeket, amelyek további tervezést igényelnek. A találkozó után a MICADO kutatócsoport megfogalmazta a felülvizsgálat alatt felmerült főbb aggodalmait, és a műszer hivatalosan is átesett az előzetes tervezési felülvizsgálaton. Már folyamatban van egy részletesebb tervezési szakasz, amelyet a terv végső áttekintése és az eszköz számos alkatrészének megépítése követ.

A képalkotó és spektrográfiai megfigyelésekhez felszerelt MICADO — Multi-Adaptive Optics Imaging Camera for Deep Observations (multi-adaptív optikai képalkotó kamera mélyég-megfigyelésekhez) — a közeli infravörös tartományban fog képalkotó és spektrográfiai vizsgálatokat végezni korábban nem látott érzékenységgel és pontossággal. A légkör zavaró hatásainak kiküszöbölésére a MICADO két különböző adaptív optikai rendszert fog használni. Az egyik a távcső M4 deformálható tükrével fog éles képet nyújtani egy keskeny látómezőről; a másik a MAORY adaptív optikai modul összes adottságát kihasználva fog szélesebb látómezőt nyújtani.

A MICADO képes lesz rugalmasan megfigyelni az égitestek sokféle típusát, és spektroszkópiai képességei jelentősen hozzá fognak járulni az objektumok összetételének megértéséhez. Az ígéretek szerint a műszer a legizgalmasabb csillagászati kérdések közül néhányat is megvizsgál, így többek között az exobolygók kialakulását, a galaxisok központjában lévő fekete lyukak hatását a galaxisukra, illetve a Világegyetem fejlődését.

További információk

A MICADO konzorcium tagjai a Max Planck Űrfizikai Intézet (MPE, Németország), a Max Planck Csillagászati Intézet (MPIA, Németország), a Müncheni Egyetemi Obszervatórium (USM, Németország), a Göttingeni Egyetem Asztrofizikai Intézete (IAG, Németország), a hollandiai NOVA Kutatóintézet, az olasz INAF Nemzeti Asztrofizikai Intézet, a franciaországi CNRS/INSU kutatóintézet, az A* (osztrák partnerség a Bécsi Egyetem, az Innsbrucki Egyetem, a Linzi Egyetem, a linzi RICAM és az Osztrák Tudományos Akadémia között), a Finn Csillagászati Központ (FINCA) az ESO-val, illetve a Turkui Egyetem (Finnország).

Id:ann20002